Drift (2001)

Nederland

geregisseerd door Michiel van Jaarsveld
met Christel Oomen, Dragan Bakema en Hans Hoes

Sammy (15) woont samen met haar broer Jakob (20). Hij verdient de kost en zorgt voor haar en Sammy gaat naar school. Een status quo die al jaren voldoet, tot Sammy méér wil en in de verwarring omtrent haar ontluikende sexuele gevoelens stappen gaat ondernemen, die hun beider leven drastisch zal veranderen.

avatar van Quentin
Heb daar ooit genoeg voor betaald, maar zie die nu op div. plaatsen voor een tientje liggen.

Betaalde er ooit - naar ik meen - 50 euro voor...

avatar van niethie
De box vanmiddag aangeschaft en zodadelijk deze film maar eens even kijken.

In ieder geval bedankt voor de tip heren.

Jammer dat we niet meer zoveel horen van Christel Oomen. Iemand weet of ze nog (regelmatig) acteert?

avatar van niethie
Prima film die me echter niet geheel wist te boeien. Ik had af en toe bijvoorbeeld wat moeite met de fragmatische manier waarop de film handelde en ik kon bepaalde handelingen van de personages moeilijk plaatsen. Desondanks was het allemaal redelijk boeiend, Oomen en vooral Bakema deden het prima plus de film heeft een hele sterke sfeer.

3 sterren

avatar van sinterklaas
Wel een sterke film die toch wel wat weghad van een soap. Maar de themas erin zijn nogal ziek. Het draait grotendeels om de puberale gevoelens van Sammy die nog bij zijn macho-achtige broer Jakob woont. En de film heeft toch verdacht veel weg van de realiteit. Vaart zit er dan niet echt in helaas en sommige acteurs acteerden als gewone voetgangers. Wel draait dit veel om ongewone sex oa als 15 jarige besprongen worden van een kerel die dik in de 40 is en tevens ook nog de vader van je vriendin is en op zon manier misbruik maakt van de puberale prikkels, en dat incest scene tussen zus en broer. Ik vond die broer btw maar een stomme macho in de film die stoer probeerde over te komen.

Beetje wisselende film maar dan wel met harde feiten.

avatar van henkula
voor een Nederlandse film viel het acteren mee. dat gedoe om aan de kost te komen kwam mij onrealistisch over.

avatar van 93.9
Mja ik heb het allerbeste voor met Nederlandse films en vind dit nog altijd beter dan zo'n gladde Hollywood film, maar echt heel erg boeiend vond ik het niet.
Die vader was zo'n jaren 70 foute glibber om wat te noemen.
Film zag er wat beholpen uit, het sprankelde niet echt.

2,6 naar boven afgerond ster.

Toch wel een van de betere Nederlandse films. Sterk spel van Christel Oomen en Dragan Bakema. Maar ook de bijrollen vallen positief op. De regisseur houdt de touwtjes stevig in handen. Hij doet een hoop met licht en donker en zit de hoofdpersonen op hun huid met de camera, waardoor een wat benauwend sfeertje ontstaat in dat kleine huisje. Merkte dat ik de film al eens gezien had. Maar dat stoorde me geen minuut.

Mooie opnamen ook, van dat polderlandschap. Vermoedelijk in de omgeving van Capelle en Krimpen aan den IJssel. Jammer dat Christel Oomen hierna nog zo weinig te zien geweest is. Maar dit jaar heeft ze weer een nieuwe film gemaakt, een Uruguaanse film die nog niet is uitgekomen en in Montevideo is opgenomen. Ben benieuwd.

avatar van nadrin
Kon me niet beroeren.

Mooie drama film, goed geacteerd