• 15.798 nieuwsartikelen
  • 178.235 films
  • 12.223 series
  • 34.000 seizoenen
  • 647.386 acteurs
  • 199.072 gebruikers
  • 9.375.434 stemmen
Avatar
 
banner banner

Romance de Valentía (1993)

Drama | 89 minuten
3,75 2 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 89 minuten

Alternatieve titel: Only the Brave

Oorsprong: Nederland / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Sonia Herman Dolz

Met onder meer: Enrique Ponce, Juan Antonio Maguilla, José Sánchez

IMDb beoordeling: 7,2 (25)

Releasedatum: 11 november 1993

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Romance de Valentía

Docufilm over de kunst van het stierenvechten. Wat door de één wordt beschouwd als een wreed spektakel en door de ander als een hoge vorm van kunst, blijkt diepgeworteld te zijn in de Spaanse cultuur en nauw verbonden met religie, dans, muziek, kunst en commercie. De film volgt de inmiddels legendarische twintigjarige stierenvechter Enrique Ponce gedurende de zomer van 1992.

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

Zeg dan niks.


avatar van moviefreak#1

moviefreak#1

  • 14390 berichten
  • 25163 stemmen

Natuurlijk kan je geen standpunt verdedigen als je er geen hebt om te beginnen

De mensen die stierenvechten leuk vinden zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die nog altijd walgen van de onmensheden die Adolf Hitler en meer recent Sadam op "hun"volkeren pleegden.

De vraag van de dag is dan : waarom is het wel goed dan om diezelfde dingen te doen met stieren ???

Stierenvechten is gewoon leedvermaak en dat keur ik nooit goed


avatar van Sandra

Sandra

  • 15 berichten
  • 18 stemmen

Dus je kijkt ook niet naar zaken als: Amerika's funniest home video's?


avatar van moviefreak#1

moviefreak#1

  • 14390 berichten
  • 25163 stemmen

Klinkt erg cliche, weet ik, maar idd kijk ik niet naar Bob Faget en zn Unfunniest Home Videos, en mocht ik op een of andere manier worden gedwongen er na te kijken kan ik me heel erg ergeren aan mensen (die al dan niet uit zichzelf) keihard lachen als een kind van een schommel afflikkerd en zn nek breekt.


avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

  • 720 berichten
  • 0 stemmen

Ja das allemaal heel leuk en aardig, maar stieren zijn geen mensen, voor de rest vind ik 't overigens ook niet goed maar omdat te vergelijken met de holocoast vind ik verdomde vreemd. Tenzij je d'r van uitgaat dat joden 't zelfde zijn als stieren maar ik neem aan van niet.


avatar van Phoenix

Phoenix

  • 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Wat een hypocriet gedoe hier zeg, jullie zitten allemaal die Spanjaarden af te kraken omdat ze stieren doden maar ondertussen zitten jullie wel vaak genoeg aan een stukkie vlees (tenzij jullie vegetarisch zijn, dan neem ik al mijn woorden terug). Ik snap de vergelijking die Nick Kang maakt tussen de stieren in Spanje en onze slachtvee best wel, zeker geen loos argument.


avatar van Nick Kang

Nick Kang

  • 973 berichten
  • 488 stemmen

ach, tuurlijk is het niet goed te keuren. Ik ga ook niet meer proberen om mijn gelijk te krijgen, want dat heeft toch geen zin.

Ik vind het een mooi onderdeel van de cultuur van Spanje en ik respecteer de Spanjaarden dat zij het stierenvechten willen behouden.


avatar van Phoenix

Phoenix

  • 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Ik keur het niet af noch goed. Ze doen maar wat ze niet laten kunnen.


avatar van tovenaar

tovenaar

  • 6723 berichten
  • 0 stemmen

Phoenix schreef:

Wat een hypocriet gedoe hier zeg, jullie zitten allemaal die Spanjaarden af te kraken omdat ze stieren doden maar ondertussen zitten jullie wel vaak genoeg aan een stukkie vlees.

Het gaat er ook niet om dat ze stieren doden, maar om het doel, de manier waarop, en bullshit erachter (traditie bla bla)... en daar dan de combinatie van. Dat zou me dan ook nog niet eens zo heel veel schelen, maar het ging erom dat Nick Kang mij (e.a.) er van probeerde te overtuigen dat stierenvechten een goede zaak is. En dáár ging de discussie over.


avatar van Phoenix

Phoenix

  • 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Hij probeert jullie ook niet te overtuigen, hij vraagt enkel begrip voor dit stukje Spaanse cultuur. Hij keurt het zelf ook niet goed, en ook niet af. En ik vind de vergelijking die Nick Kang maakt tussen de stieren daar en de koeien helemaal niet zo gek. Terwijl jullie dit meteen af doen als een loos argument zonder het te proberen te weerleggen.


avatar van salvatore

salvatore

  • 1937 berichten
  • 3238 stemmen

Altijd leuk om stierenvechten te zien...een stier zn ballen word met touwen aangespant zodat hij helemaal op hol slaat. waarbij nog een paar van de malloten met speren in de stier zitten te porren. Als dan de stier bijna dood is komt het spektakel tevoorschijn een mannetje met een cape die met eern rood vlaggetje de stier probeert te misleiden omring door gekleurde clowns waardoor de stier helemaal gek word. als de stier dan door het rode vlaggetje gaat wat bijna niet anders kan zijn is de showman een nieuwe held. Heb respect voor de spaanse cultuur.. een soort moeder van me is spaans. Maar stiergevecht vind ik onmenselijk. Laten ze dan een stier in een kooi van 1 bij 1 met een rood showmannetje zetten als hij dat overleeft dan zal ik hem als held beschouwen.


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2077 stemmen

salvatore schreef:

Altijd leuk om stierenvechten te zien...

Maar stiergevecht vind ik onmenselijk.

Stierenvechten is ook onmenselijk, maar je bericht is een beetje tegenstrijdig...


avatar van Tommeh

Tommeh

  • 7317 berichten
  • 3296 stemmen

Ik denk dat ie het sarcastisch bedoelde...


avatar van salvatore

salvatore

  • 1937 berichten
  • 3238 stemmen

dat leek me toch wel duidelijk


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2077 stemmen

Bij nader lezen begrijp ik het...


avatar van salvatore

salvatore

  • 1937 berichten
  • 3238 stemmen

mooi


avatar van Nick Kang

Nick Kang

  • 973 berichten
  • 488 stemmen

Blablabla...


avatar van salvatore

salvatore

  • 1937 berichten
  • 3238 stemmen


avatar van sn@ke

sn@ke

  • 2077 berichten
  • 888 stemmen

Stierengevechten zijn walgelijk. Nick Kang : ik walg van die Spaanse cultuur om dieren op te jagen en dan uiteindelijk te doden. Wat een sensatie , wat een pracht ! .. al die Spanjaarden vinden het spectaculair en gneieten er van ... Wanneer een stierenvechter gewond raakt , heb ik ( mja miss grof) geen medelijden met die man. Je moet jezelf al behoorlijk verlagen om dit beroep te willen doen ( geld natuurlijk) of ernaar te willen kijken. Gedachten van :" het is al eeuwenoud , het hoort er bij ... zijn lariekoek." Tijden veranderen , ethische waarden ook ... De mens moet nu al slim genoeg zijn om te beseffen dat dieren ook menselijke wezens zijn , zij kunnen zich niet verdedigen , maar worden steeds misbruikt . Er is ooit een prachtig frans liedje gemaakt van een stierengevecht , kan even op de naam niet komen maar vond het erg mooi en aangrijpend.


avatar van Nick Kang

Nick Kang

  • 973 berichten
  • 488 stemmen

Wat een sensatie , wat een pracht ! .. al die Spanjaarden vinden het spectaculair en gneieten er van ...
Klopt.

Wanneer een stierenvechter gewond raakt , heb ik ( mja miss grof) geen medelijden met die man.
Ik moet er eigenlijk ook wel om lachen, en het is ook spectaculair. Ik heb dan ook totaal geen medelijden net die man.

Je moet jezelf al behoorlijk verlagen om dit beroep te willen doen ( geld natuurlijk) of ernaar te willen kijken.
Naar mijn mening doen ze het niet echt voor het geld. Zo veel verdien je er niet mee en je zet ook nog je eigen leven op het spel. De reden is vaak doordat je als stierenvechter een soort van status krijgt. Maar waarom zou je jezelf moeten verlagen om naar een stierengevecht te kunnen kijken? Ik ben vaak naar een stierengevecht geweest, maar ik heb nog nooit de gedachte gehad dat ik een slecht persoon ben. En dat geld eigenlijk ook voor het hele publiek ( ik heb het nu niet over toeristen ).

Gedachten van :" het is al eeuwenoud , het hoort er bij ... zijn lariekoek."
Het is traditie. En vaak willen mensen traditie's in stand houden.

Tijden veranderen , ethische waarden ook ... De mens moet nu al slim genoeg zijn om te beseffen dat dieren ook menselijke wezens zijn , zij kunnen zich niet verdedigen , maar worden steeds misbruikt .
Dieren zijn geen menselijke wezens. Maar misschien bedoelde je het anders.


avatar van Diesel

Diesel

  • 9411 berichten
  • 0 stemmen

sn@ke schreef:

Stierengevechten zijn walgelijk. Nick Kang : ik walg van die Spaanse cultuur om dieren op te jagen en dan uiteindelijk te doden.

Ook in Zuid-Frankrijk en Portugal worden nog steeds volop stierengevechten gehouden, niet alleen Spanje is de boosdoener.


avatar van sn@ke

sn@ke

  • 2077 berichten
  • 888 stemmen

Ik bedoelde : dieren zijn " levende " wezens die ook gevoelens hebben. Dat traditieexcuus is bullshit. Ik vind het nou eenmaal wel zo dat een mens al behoorlijk krankzinning moet zijn om daar met plezier naar te kijken. Wat ik ongelooflijk walgelijk vind , is dat die Spanjaarden ( of Portugezen of Fransen zoals Diesel zegt) daar uit de bol gaan als ze het beest zien opgejaagd en worden en zien sterven . We leven niet meer in de tijd van de arena's van brood en spelen , weet je wel ...


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2077 stemmen

Nick Kang schreef:

Het is traditie. En vaak willen mensen traditie's in stand houden.

Wat een rotexcuus! Bah.. Gatverdamme..

Sn@ka schreef:

Tijden veranderen , ethische waarden ook ... De mens moet nu al slim genoeg zijn om te beseffen dat dieren ook menselijke wezens zijn , zij kunnen zich niet verdedigen , maar worden steeds misbruikt.

Dieren zijn geen menselijke wezens. Maar misschien bedoelde je het anders.

Dat mensen zogenaamd meer macht hebben hoeft niet te zeggen dat ze dieren zo mogen mishandelen. Geloof 't of niet, biologisch gezien zijn mensen dieren.

Ik ben het helemaal eens met de tekst van Sn@ke..

Mooie zin die ik weleens op tv gehoord heb: Bescherm de dieren tegen de beesten..

Afschaffen dat stierenvechten!!


avatar van Nick Kang

Nick Kang

  • 973 berichten
  • 488 stemmen

Not to forget: Mexico. Daar is de "stierenvecht-cultuur" vaak meer aanwezig dan in Spanje. Ze hebben daar ook de grootste arena.


avatar van sn@ke

sn@ke

  • 2077 berichten
  • 888 stemmen

Dat doet er niet toe , ik verwijs niet enkel naar de Spanjaarden maar naar alle mensen die er met plezier naar gaan kijken voor de zogenaamde "traditie".


avatar van Nick Kang

Nick Kang

  • 973 berichten
  • 488 stemmen

U-96 schreef:

(quote)

Wat een rotexcuus! Bah.. Gatverdamme..

(quote)

(quote)

Dat mensen zogenaamd meer macht hebben hoeft niet te zeggen dat ze dieren zo mogen mishandelen. Geloof 't of niet, biologisch gezien zijn mensen dieren.

Ik ben het helemaal eens met de tekst van Sn@ke..

Mooie zin die ik weleens op tv gehoord heb: Bescherm de dieren tegen de beesten..

Afschaffen dat stierenvechten!!

De mensen die aan stierenvechten doen zien het helemaal niet als mishandelen. Ik persoonlijk zie het ook niet als mishandelen.


avatar van Diesel

Diesel

  • 9411 berichten
  • 0 stemmen

Nick Kang schreef:

De mensen die aan stierenvechten doen zien het helemaal niet als mishandelen. Ik persoonlijk zie het ook niet als mishandelen.

Verschil van cultuur.

Niets mis mee.


avatar van sn@ke

sn@ke

  • 2077 berichten
  • 888 stemmen

tja... ik ga er niet blijven over discussiëren , ik hoop enkel dat ik niet de enige vind dat dit wel mishandelen vind. Je punt is duidelijk , je reageert waarschijnlijk zo omdat je wat in die cultuur zit , op die manier versta ik je vastberaden mening over stierengevechten wel ... maar als je het vanuit een objectief standpunt bekijkt , zal je ooit wel eens moeten toegeven dat dit wel " mishandeling " is.


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

Krijgen we nou weer een copy van precies dezelfde discussie als op pagina 1 met dezelfde hoofdrolspelers ?


avatar van Diesel

Diesel

  • 9411 berichten
  • 0 stemmen

FisherKing schreef:

Krijgen we nou weer een copy van precies dezelfde discussie als op pagina 1 met dezelfde hoofdrolspelers ?

Daar lijkt het wel op...