Man in the Saddle (1951)

Western

geregisseerd door André De Toth
met Randolph Scott, Joan Leslie en Ellen Drew

Een kleine landbouwer wordt door een machtige veeboer lastig gevallen, de landbouwer verzet zich met alle middelen, maar is hij ook op gewassen tegen de huurmoordenaars die de veeboer inzet?

Een mindere film van Scott. Vooral door de ietwat kreupele dialogen, actiescènes die weinig spanning hebben en de "boeven" die nergens enige geloofwaardigheid krijgen. Alexander Knox als de criminele rancher kan er nog net mee door. Richard Rober als zijn rechterhand is echter meer lachwekkend. Telkens als hij in beeld komt, schoot ik onwillekeurig in de lach. Dat werkt niet als hij eigenlijk een gevaarlijke man zou moeten uitbeelden. Wat dat betreft was het beter geweest John Russell als opponent van Scott te zien. Die heeft namelijk die uitstraling wel, maar heeft een klein onbeduidend rolletje.
Scott krijgt gedurende de film met allerlei tegenslagen te maken, maar reageert overal eigenlijk nogal lafjes op.

De omgevingen zien er weer eens prima uit, maar dat verhult niet dat het verhaal enorm uitgekauwd is en nergens verrassend. Saai en voorspelbaar, op het klunzige af.

avatar van mrklm
Het verhaal rondom Will Isham [Alexander Knox] een machtige veeboer die vastbesloten is een oude vete in zijn voordeel te beslechten door het land van Owen Merritt [Randolph Scott] over te nemen, waarbij Owen bovendien een bovenmatige interesse blijkt te hebben voor Wills echtgenote Laurie [Joan Leslie], blinkt bepaald niet uit in originaliteit. Dat deze western het gemiddelde toch ruim ontstijgt komt door de (terecht geprezen) prachtige fotografie, vooral tijdens scènes die 's avonds zijn gefilmd en een paar voortreffelijke actiescènes, waarbij vooral een vuistgevecht op een besneeuwde heuvel behoorlijk indruk maakt. Zo weet regisseur André De Toth het maximale te halen uit een wat banaal plot, waarbij het helpt dat de cast ook vakwerk aflevert.

avatar van mr rumson
Naar mijn idee een western die een betere score verdient dan de(2.60)
Er zijn westerns van Scotty die slechter zijn maar gek genoeg een betere score hebben .
Zoals bv Man behind the Gun, The (1953) waar te weinig western sfeer inzit.
Maar goed ieder zijn keus natuurlijk en smaken verschillen .
Het verhaal stelt net zoals bij zovele westerns niet zoveel voor .
Ook is het allemaal wat voorspelbaar.
Maar ik denk dat dit typisch bij het genre hoort .
Voor mij is dit een fijne western met zoals mrklm aanhaalt prachtige fotografie en goede vuistgevechten erin .
Alleen kun je goed zien dat bij Scotty er een stand- in wordt gebruikt.
Deze Stand-in wordt volgens mij wel eens vaker gebruikt voor Scotty.
De acteurs acteren behoorlijk alleen jammer dat we van John Russell te weinig zien .
Scott zelf vind ik een acteur die weinig afwisseling laat zien in zijn rollen.
En daar voor mij iets wat saai overkomt .
Maar je weet wat je krijgt en dat is degelijk acteerwerk .
Bovendien staat hem dat bruin leren jasje nog goed ook .
Al met al is dit geen verkeerde western en was dan ook wel verrast in positieve zin .
Want deze western waar de nodige actie inzit .
Ziet er niet alleen prima uit door de mooie locaties .
Maar heeft ook nog een fijne soundtrack die deze western nog wat extra sfeer weet mee te geven .
Kortom een sfeervolle en degelijke western.

avatar van Brix
mr rumson schreef:

Alleen kun je goed zien dat bij Scotty er een stand- in wordt gebruikt.
Deze Stand-in wordt volgens mij wel eens vaker gebruikt voor Scotty.

Ik zou de film weer eens moeten bekijken, maar een van de stuntmannen die meerdere malen het lastigere werk voor Scott deed was Jock Mahoney.
Die was ook zo groot en slank gebouwd als Randy zelf.

avatar van mr rumson
Brix nog even om IMDB gezocht naar meer info .
Daar is wel te vinden dat er twee stuntmannen de gevechten doen .
Maar helaas staan daar geen namen bij .
Aan het postuur te zien zo zou je maar eens gelijk kunnen hebben en is het inderdaad Jock Mahoney.