Man in the Saddle (1951)

Western

geregisseerd door André De Toth
met Randolph Scott, Joan Leslie en Ellen Drew

Een kleine landbouwer wordt door een machtige veeboer lastig gevallen, de landbouwer verzet zich met alle middelen, maar is hij ook op gewassen tegen de huurmoordenaars die de veeboer inzet?

Een mindere film van Scott. Vooral door de ietwat kreupele dialogen, actiescènes die weinig spanning hebben en de "boeven" die nergens enige geloofwaardigheid krijgen. Alexander Knox als de criminele rancher kan er nog net mee door. Richard Rober als zijn rechterhand is echter meer lachwekkend. Telkens als hij in beeld komt, schoot ik onwillekeurig in de lach. Dat werkt niet als hij eigenlijk een gevaarlijke man zou moeten uitbeelden. Wat dat betreft was het beter geweest John Russell als opponent van Scott te zien. Die heeft namelijk die uitstraling wel, maar heeft een klein onbeduidend rolletje.
Scott krijgt gedurende de film met allerlei tegenslagen te maken, maar reageert overal eigenlijk nogal lafjes op.

De omgevingen zien er weer eens prima uit, maar dat verhult niet dat het verhaal enorm uitgekauwd is en nergens verrassend. Saai en voorspelbaar, op het klunzige af.

avatar van mrklm
Het verhaal rondom Will Isham [Alexander Knox] een machtige veeboer die vastbesloten is een oude vete in zijn voordeel te beslechten door het land van Owen Merritt [Randolph Scott] over te nemen, waarbij Owen bovendien een bovenmatige interesse blijkt te hebben voor Wills echtgenote Laurie [Joan Leslie], blinkt bepaald niet uit in originaliteit. Dat deze western het gemiddelde toch ruim ontstijgt komt door de (terecht geprezen) prachtige fotografie, vooral tijdens scènes die 's avonds zijn gefilmd en een paar voortreffelijke actiescènes, waarbij vooral een vuistgevecht op een besneeuwde heuvel behoorlijk indruk maakt. Zo weet regisseur André De Toth het maximale te halen uit een wat banaal plot, waarbij het helpt dat de cast ook vakwerk aflevert.