The Star (1952)

geregisseerd door Stuart Heisler
met Bette Davis, Sterling Hayden en Natalie Wood

Margaret Elliot had ooit een Oscar gewonnen, maar ziet nu hoe haar carriere ten onder gaat. Ze probeert wanhopig haar carriere weer op gang te brengen, terwijl haar dochter haar ervan probeert te overtuigen dat ze niet realistisch is.

avatar van matthijs_013
Gemiddelde verbaast me! Het was een heerlijke dramafilm die al afgelopen was voor je het doorhad. Je gaat er zo door heen, omdat het verhaal zo mooi is dat je de tijd vergeet. Topcast (Davis zoals we haar kennen en een jonge Natalie Wood) en een goed uitgewerkt plot. Ik zou eerder het gemiddelde op IMDb geloven voordat je afhaakt bij deze film, dan het gemiddelde hier op MM.

*3,5

avatar van Biosguru
Ja, wat Mathijs zegt, onwerkelijk dat dit geen standaard klassieker is.

Goed opgebouwde film met een erg realistische karakterschets van een ster op haar retour, meer nog : bij de cinemabonzen niet meer in trek en zich verbitterd vastklampend aan de glitter and glamour die ze nog steeds verwacht.
Rol die prachtig - of wat dacht je - vertolkt wordt door Bette Davis.
De slotscene had beter gekund en valt simpel en clichématig uit maar de rest is knap, heel knap.

avatar van Metalfist
Well, you see, some people cry when they're happy and laugh when they're mad

Altijd fijn wanneer de zender één nog eens besluit om een Bette Davis film uit de kast te halen. Het wordt nog leuker wanneer blijkt dat het een film is die ik niet heb gezien of niet in bezit heb. The Star was voor de uitzending één van de minst geziene films van La Davis op MovieMeter, het stemmenaantal is ondertussen weliswaar bijna verdriedubbelt, maar zo'n druilerige zondagnamiddag is dan ook de perfecte gelegenheid om dit soort films op te zetten.

Films over film, het is een niche die ik wel graag zie. The Star gaat over een has-been actrice die in een ver verleden een Oscar had gewonnen, maar ondertussen in de vergetelheid is geraakt. Ze probeert alles op alles te zetten om terug in de belangstelling te komen en dat zorgt voor een simpelweg degelijke film. Iets wat vooral te wijten is aan opnieuw een geweldige Bette Davis. Het gaat wat te ver om haar gelijk te stellen aan Margaret Elliot, ze was in 1951 nog genomineerd voor een Oscar (haar 9e nominatie toen) voor All About Eve, maar Davis lijkt zich wel erg goed te kunnen sympathiseren met de vergane glorie van een actrice in Hollywood. De woede-uitbarstingen, de catfights (de scène waar ze geld wilt gaan lenen van haar ex-man en zijn nieuwe vrouw tegenkomt!), ... Het gaat haar bijzonder goed af in ieder geval en ze werd ironisch genoeg opnieuw genomineerd word voor een Oscar.

Beetje zonde dan ook dat de rest allemaal nogal standaard oogt. The Star is dus vooral een tour-de-force van Davis en regisseur Stuart Heisler moet eigenlijk niet veel doen buiten zijn camera op Davis te plaatsen en haar bijvoorbeeld laten vertellen hoeveel regisseurs zij mede heeft grootgebracht. Soit, de film gaat vooral wat de mist in met het nogal abrupte einde. Op zich vind ik het concept dat Margaret voor haar dochter en nieuwe vriend kiest wel leuk, maar het had beter uitgewerkt kunnen worden. Er is nog een kleine bijrol weggelegd voor een jonge Natalie Wood als Gretchen, de dochter van Margaret, maar die is nogal vervelend. Het ging duidelijk nog een paar jaar duren eer die de pannen van het dak zou spelen in bijvoorbeeld Splendor in the Grass.

Vooral de moeite dus vanwege Bette Davis. Het is een actrice die een film echt compleet kan dragen en ze heeft hier een rol die haar op het lijf lijkt te zijn geschreven. Jammer dat de film voor de rest net dat beetje extra mist, maar het mag duidelijk zijn dat je hier je tijd niet aan zult verspelen.

Mooie film uit de oude doos.
Bette Davis is hier zeer goed als de aan lager wal geraakte actrice, en ze draagt de film helemaal.
Alleen het einde kon wel beter, maar dat was in die tijd wel meer zo dat een film zo abrupt eindigde...

avatar van Roger Thornhill
Leuk uitgangspunt, en Bette Davis speelt deze rol zoals alleen zij dat kan (geweldig dus), maar het verhaal is veel te voorspelbaar om indruk te kunnen maken, en te weten dat Hollywood in deze jaren ook Sunset Boulevard, All about Eve en The bad and the beautiful (allemaal beter, scherper en onderhoudender) kon voortbrengen maakt The star nog eens extra teleurstellend.

Goed acteerwerk, daar houd het verder wel mee op.