Ørnens Øje (1997)

Denemarken
Familie / Avontuur

geregisseerd door Peter Flinth
met Nijas Ørnbak-Fjeldmose, Lasse Baunkilde en Lars Lohmann

1218. De jonge Valdemar, zoon van de koning, moet een groot krijger worden, hij is immers de troonopvolger. Wanneer zijn vader op veldtocht gaat moet Valdemar achterblijven. Hij krijgt nu opleiding van de bisschop, die echter een andere troonopvolger steunt. De jonge prins ontsnapt, gevolgd door de keukenhulp. Samen ontdekken ze een complot tegen de koning.

Zeer leuke en spannende film, opgenomen in Schotland. Ik heb hem al een aantal keren gezien en ik vind hem nog steeds leuk. 4,5

avatar van Tun-89
hij was wel vermakelijk, vooral in de bios.
Met geluid en al.
maar verder niet echt iets voor mij.

Tun-89 schreef:
hij was wel vermakelijk, vooral in de bios.
Met geluid en al.
Wow, met geluid! .

avatar van Tun-89
Sommige film's hebben heel mooi film-muziek etc
zoals Gladiator, en Titanic.
en sommige film zijn gewoon mooier in de bios want heeft grotere impact op je zo als Scarface.
is vetter als dat je 'm thuis kijkt.
Dát bedoel ik
meneer ik hou me voor het domme

Hap hap .

avatar van Tun-89

Veel (maar niet alle) jeugdfilms uit Denemarken zijn alleszins het bekijken waard en deze behoort zelfs tot de betere. Mooie opnamen, een geloofwaardig verhaal, spannend. Bovendien: tot in vele details historisch verantwoord. Met de gegevens "1218, prins Waldemar, ongeveer 10 jaar oud, moeder overleden, zoon van koning Waldemar van Denemarken" ben ik op zoek gegaan in het genealogisch standaardwerk "Stammtafeln zur Geschichte der europäischen Staaten" (deel 2 - 1934) van W.K. prins van Isenburg. Zo waar: in Tafel 71 vond ik Waldemar (geb. 1209), zoon van koning Waldemar II van Denemarken, wiens tweede vrouw (en moeder van prins Waldemar) in 1212 overleed. Kijk, dit noem ik nou oog voor detail. Nog zoiets: de bisschop stelt zich voor als onder andere raadsheer van paus Innocentius III te zijn geweest, die in 1216 overleed. Prins Waldemar is geen koning geworden omdat hij voor zijn vader overleed, maar dat heeft niets met de film te maken.
Overigens zijn niet alle opnamen in Schotland gemaakt, voornamelijk de beelden met het kasteel op een landtong in het meer.

avatar van Sportingerke
Als ik mij niet vergis ooit eens met school gezien in de cinema en enkele jaren terug nogmaals op tv.

Jeugdsentiment dat toch 3.5 sterren waard is.

Goede en spannende jeugdfilm. Niet meer en niet minder

avatar van Phantasm
Spannende en onderhoudende jeugfilm die lekker wegkijkt.