Harriet Craig (1950)

geregisseerd door Vincent Sherman
met Joan Crawford, Wendell Corey en Lucile Watson

De dominante Harriet Craig heeft meer liefde voor haar huis en bezittingen dan voor de mensen om haar heen. Deze mensen zijn haar aardige echtgenoot Walter die zij voorliegt, haar nichtje Claire, die ze als secretaresse behandelt en haar bedienden die een soort slaven voor haar zijn.

Typische rol voor Joan Crwaford lijkt me

avatar van Dutchfan
Joan Crawford is perfect gecast als een vrouw die iedereen en alles naar haar hand probeert te zetten.
Deze intrigante maakt met haar leugens levens kapot,maar valt uiteindelijk keihard door de mand.
Crawford is geweldig evenals regie en camerawerk [Close-ups van Joan zijn fantastisch].

Joan Crawford speelde een fascinerende glansrol als de geobsedeerde, ijskoude, berekende, veeleisende en tegelijk aan hysterie grenzende vrouw des huizes (een regelrechte bitch). Het oververhitte melodrama zelf, over een vrouw die haar rol als huisvrouw bijzonder extreem opvatte, was enigszins vormelijk van toon en overtuigde daarom minder.