Dorian (2004)

Verenigd Koninkrijk / Canada
Thriller

geregisseerd door Allan A. Goldstein
met Malcolm McDowell, Bronwen Booth en Victoria Sanchez

Een knappe jongeman verkoopt zijn ziel aan de duivel om eeuwig jong te blijven. Een zelfportret dat van hem werd gemaakt, veroudert in zijn plaats.

Oscar Wilde
Gekocht bij de Free Record Shop voor 5 euro. Echt, zelfs die 5 euro was teveel. Deze film is geen knip voor de neus waard. McDowell en Booth acteren echt alsof ze in Sesamstraat zitten. Waarschijnlijk wisten ook zij dat deze film in de videoschappen van Blokker zou belanden.

Het verhaal van de film is gebaseerd op de wereldberoemde roman van de Iersche schrijver en dichter Oscar Wilde (mijn favoriet). Het heet "The Picture of Dorian Gray" en gaat over een rijke vrijgezel van een jaar of 25, die in het Victoriaansche tijdperk zijn ziel aan de duivel verkoopt, in ruil voor eeuwige schoonheid. In plaats van zijn uiterlijk, veroudert zijn portret in de woonkamer.

Maar ik weet niet of de regisseur dat boek ooit heeft uitgelezen, want deze film lijkt nergens op.

Spartaan
Zware uitmelkerij van de wereldberoemde novelle The Picture of Dorian Gray. Ik heb het boek thuis en nu ik deze film heb gezien, is het gewoon schandalig dat bepaalde regisseurs hier op zo'n goedkope manier een slaatje uit willen slaan. Ze doen er niet eens moeite voor, wijlen Oscar Wilde zou zich in zijn graf omdraaien.

Het boek is juist duister, donker en esoterisch. Er worden prachtige kostuums, meubels, steegjes, herbergen, burchten tot in de details beschreven. De personages hebben bijna allemaal een zwart verleden en een nog zwartere toekomst. De enige regisseur die geschikt zal zijn om dit boek succesvol en authentiek te verfilmen, is niemand anders dan Tim Burton.

Deze misprent van een film krijgt overigens een 0,5, als is dat zelfs nog te veel.

WAARSCHUWING! Onderstaande 2 recensies zijn volledig waar!

Ik heb al heel wat gezien in mijn leven, maar dit is één van de slechtste films ooit. Werkelijk alles is slecht: regie, acteren, camera, belichting, montage, scenario, alles!

De regisseur heet Allan A. Goldstein en ik heb op IMDb gezien dat hij grossiert in slechte films (behalve misschien de film met Leslie Nielsen, maar dat wil ik eigenlijk niet weten). Het schijnt niet meer mogelijk te zijn, maar met dit oeuvre zou ik mijn naam definitief wijzigen in Alan Smithee.

Oscar Wilde (de echte) heeft dit gelukkig niet hoeven zien; hij zou zich niet alleen omdraaien in zijn graf, maar herrijzen uit de dood om te voorkomen dat nog meer mensen dit wanproduct te zien krijgen.

Ik heb deze film vanwege de namen van Malcolm McDowell en Oscar Wilde gekocht bij Bas v.d. Heijden / Dirk voor slechts € 0,99, maar zelfs dit geringe bedrag is nog te veel voor deze schijf. Ook jammer is dat je hier niet nul sterren kan toekennen; als er voor mij één film in aanmerking komt is het deze wel!

Ter compensatie van deze bagger nu maar het boek lezen en daarna misschien de inspiratiebron(?) van Wilde: Goethe's Faust.

avatar van Mac Hammer Fan
Spartaan schreef:

Anfrew Lewin verfilmde het boek succesvol en authentiek in 1945 hoor.
The Picture of Dorian Gray (1945)
Warm aanbevolen.