• 11.252 nieuwsartikelen
  • 9.023.357 stemmen

Sungnyangpali Sonyeoui Jaerim (2002)

Actie / Fantasy | 126 minuten

Met onder meer: Lim Eun-kyung, Hyun Sung en Kim Jin-pyo

Gesproken taal: Koreaans en Duits

Plot Sungnyangpali Sonyeoui Jaerim

"Game start."

Ju is een jonge man die al zijn vrije tijd doorbrengt in een arcadehal. Hij droomt ervan om, net als zijn beste vriend Yi, een professionele speler te worden. Als hij niet in de arcadehal is, bezorgt hij eten aan ondankbare klanten, wordt hij afgeknepen door zijn baas, genegeerd door zijn familie, of afgescheept door Hee-mee, het meisje van zijn dromen. Op een avond ontmoet hij een mysterieus meisje dat sprekend op Hee-mee lijkt.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

Goodfella

Dit ongekende visuele spektakel is voor mij nu al dé verrassing van het IFFR! Sun-Woo Jang krijgt voor elkaar wat zoveel gelijksoortige regisseurs wat mij betreft niet lukt: een totaal bizarre over-the-top film maken die wél de hele speelduur blijft boeien en waar niet de verveling toeslaat na de zoveelste lichtelijk flauwe actie. Ook voor mensen die wel eens een computerspelletje spelen is dit een heerlijke film, om over de verschillende verwijzingen naar (recente) films nog maar te zwijgen, met die link naar Léon als hoogtepunt .

Fantastisch pretentieloos entertainment, met ontzettend veel enthousiasme, durf en vaart gemaakt. Top!

avatar van IamBernie

IamBernie

Heb deze meteen op m'n To-see list gezet!

Waarom? Nou omdat:

1) Ik hou van Gamen!

2) Ik hou van Fantasy!

3) Ik hou van Koreaanse films!

Kan voor mij dus niet mis gaan, hehe

avatar van JayLunar

JayLunar

Flopte deze niet in Zuid-Korea? Heb hier in ieder geval zelden goede recensies van gelezen (alleen van, ja inderdaad, gamers en techies enzo).

Vorig jaar draaide deze trouwens ook al op IFFR.

Goodfella

Voor verhaal- en karakterontwikkeling zit je hier dan ook bij de verkeerde film, daar is 'ie ook helemaal niet voor bedoeld

avatar van dreamscape

dreamscape

Voor The Matrix-ripoffs, inclusief de originele geluidseffecten uit The Matrix, zit je hier dus wel goed

Vond 'm erg grappig. Paar komische elementen en eigenlijk wel een erg cool verhaal. Game/illusie en werkelijkheid lopen door elkaar. Niet zoals in eXistenz, maar meer zoals The Game. Het spel is de werkelijkheid geworden.

Redelijk snelle film, alleen de eindscène had een stuk korter en sneller gemogen. Dat was behoorlijk jammer...

Link naar Léon als hoogtepunt...? Ik vond het laatste shot (als verwijzing naar Man with the Golden Gun) toch wel een fantatische klap na!

tovenaar

Érg leuk en fris! Ik heb me echt goed geamuseerd bij deze film, het mocht alleen van mij wel een half uurtje eerder stoppen. Als Ju in 'the center' beland, dan haak ik toch wel een beetje af. Maar alles wat daarvoor zit: top-vermaak. Over the top action, flink veel vaart, onmogelijke moves, kogels, springen, vliegen, computeren en ga zo maar door. Maar eh... waarom heet dat meisje eigenlijk "Little Match Girl"? Moest dat niet "Little Lighter Girl" zijn eigenlijk?

Ik vond trouwens de regisseur ook een beetje eng met z'n Sars-mondkapje...

avatar van Mik

Mik

Ben ik de enige die de little match girl best wel sexy vond? haha...

Erg jammer vind ik het dat deze regisseur het net als zovelen nodig vond om Matrix effectjes te gebruiken... Hallooo! er zijn echt nog wel andere dingen mogelijk hoor! Waar ik vooal van baalde is die ene speelgoed gun. 108 verschillende dingen kon ie.. nou, ik had veel hoop, helaas had Ju maar zin in 2 of 3 verschilldende dingetjes

Goodfella

Wat vonden jullie van het introfilmpje? (mét CGI sneeuw!)

Goodfella schreef:

Wat vonden jullie van het introfilmpje? (mét CGI sneeuw!)

Toen vond ik het ook al onzin dat ze de Little Match Girl heette ipv de Little Lighter Girl .

avatar van as

as

Ben erg benieuwd. Ik ga hem zaterdag kijken tijdens het filmfestRot in Groningen.

avatar van as

as

Ehh, sorry,vrijdag!

avatar van puck

puck

Erg leuk filmpje! Vermakelijk verhaal, vol met originele vondsten, maar inderdaad ook een hoop verwijzingen naar the Matrix... hoewel ik dat niet storend vond. Het grappige is namelijk dat het erop lijkt dat de broertjes Wachowski ook wat teruggejat hebben... het gevecht in de regen doet wel erg denken aan Reloaded en Revolutions, maar rara, wie was er eerder?

avatar van pjotr

pjotr

tovenaar schreef:

Het is natuurlijk een link naar het sprookje van het meisje met de zwavelstokjes, alleen in een modern jasje gestoken.

De sneeuwscene vond ik erg goed en origineel gedaan : zo digitaal bewerkt als wat.....maar wel met een nostalgische sfeer.
Die Matrix-effecten vond ik juist wel leuk gedaan met name dus ook omdat die regenscene een regelrechte ode aan 'The Matrix Revolutions' lijkt, maar deze film is alleen ouder (wat Puck hierboven ook al meldde )
De gehele film is wel wat rommelig maar dat stoorde me niet , er is namelijk duidelijk te zien dat de film met erg veel plezier gemaakt is en die sfeer ademt de film dan ook uit.
En dan natuurlijk de vele leuke vondsten zoals: de Leon knipoog, de digitale helicopter die niet in de betonnen gang paste, de level-upgrade naar Tom Cruise en natuurlijk.... Lara maar dan lesbisch.
Ik vond de finale trouwens wel geslaagd : met al die omgebouwde arcade-kasten die als computers fungeerden. En de Little Match Girl die over het water heen sprintte.
Wat wel erg grappig was dat er een aantal mensen op stonden om de zaal te verlaten toen er GAME OVER op het scherm verscheen.
Zij misten dus het prachtige moderne sprookjeseinde....en ze leefden nog lang en gelukkig.

pjotr schreef:

Dat dacht ik ook al, maar nog vond ik dat ze de Little Lighter Girl moest heten .

tovenaar

Grappig, zet ik net de DVD op van Failan, ben ik wat een ronddrukken in het menu, klik op een 'verborgen' optie, krijg ik een heel weird filmpje over de Resurrection van onze Little Match Girl te zien hehe. It's a... maaaad world.

avatar van LauraPalmer

LauraPalmer

Ik vond hem tegenvallen. Hij was vooral veel te lang en de einde(s) vond ik echt tenenkrommend. Het ene einde vond ik te zoetsappig, en het andere vond ik visueel gezien echt zwaar over the top en daardoor ronduit lelijk.

Onderhond

• 12050 stemmen

Tja, dit was em dan. De meest ranzige, wansmakelijke film die ik in jaren gezien heb. Eigenlijk zou ik al m'n 0.5* moeten opwaarderen naar 1*, maar zover wil ik dan ook weer niet gaan.

Het verhaal is prul, maar daar kijk ik graag over. vang de makreel met je hart ?, ach, als het maar goed gepresenteerd is.

Dat was het dus niet. De editing en pacing is ruk, de wire-fu kut, de CGI bij wijlen hilarisch slecht, en de personages bedroevend. Buiten 1 leuke actiescene (toen hij net de core binnenging) en 2 of 3 leuke shots is dit een display van wansmaak waar MTV nog wat van kan leren. Plots lijkt de nieuwe clip van Justin Timberlake ook weer een meesterwerk.

En niet enkel de nieuwe clip, ook het nieuwste nummer van Justin lijkt wel engelengezang. Want hoe slecht het visuele aspect dan ook mag zijn, niks maar dan ook niks topt de muziek in deze film. Sprakeloos werd ik ervan. Soms leek het wel of de Koreaanse Elthon John meegewerkt had aan de soundtrack, samen met de Koreaanse Britney, om nog maar te zwijgen van dat 'concert' middenin.

Screw dit soort troep. 0.5*, en dat zijn er minstens 2 te veel.

En die Leonknipoog, die zag ik 5 jaar eerder reeds in Postman Blues. Ja, lachen was dat.

avatar van Dopke

Dopke

Ik dacht dat je geen Zuid-Koreaanse films meer zou kijken?

Onderhond

• 12050 stemmen

Dan zou ik mezelf tekort doen, want ik hou wel van Ki-duk films. En deze leek me meer in de stijl van Volcano High te zijn (die ik wonder boven wonder wel leuk vond). Viel dat even tegen

avatar van gondwana

gondwana

Tja, sommige actiescènes waren wel cool (vooral in dat kantoor in het begin) maar er zat gewoon veel te veel in... die vis, die illusies, dat lara croft-personnage, dat pop-liedje (heb er nog rillingen van),...

leon-knipoog was wel grappig

grappig

avatar van Dharma

Dharma

Hoogtepunt: Ave Maria- schietpartij in de metro.

Staande ovatie op filmfestival in Rotterdam.

avatar van viewtiful

viewtiful

Ave Maria schietpartij in die metro was inderdaad echt super wreed. Echt te mooi gewoon. Verder vond ik de eerste helft echt te vaag voor woorden en ook te saai [op die paar scenes na dan], tweede helft werd al beter. Eun-kyeong Lim is sowieso leuk om naar te kijken

Ik vind die cover dan wel weer super lelijk.

BBarbie

De film begint best aardig, maar vanaf het moment dat het gamen de overhand krijgt –en dat is al vroeg in de film– gaat het in rap tempo bergafwaarts. Inhoudsloze film. Niks voor mij.

P.S. De poster heeft niets van doen met de inhoud van de film.