Great Day in the Morning (1956)

Western

geregisseerd door Jacques Tourneur
met Virginia Mayo, Robert Stack en Ruth Roman

Na een gewonnen kaartspelletje is Owen Pentecost de eigenaar geworden van een hotel. Hij raakt betrokken bij twee vrouwen. Amerika staat aan de vooravond van de Burgeroorlog, maar revolverheld Pentecost vertikt het om partij te kiezen. Dat verandert wanneer hij vriendschap sluit met de jonge zoon van een man die hij vermoord heeft.

Een redelijke western, met een paar bijzondere uitgangspunten. Hoofdpersoon Robert Stack wordt er naar gelang de film vordert niet direct sympathieker op. Meeleven met de held is er niet echt bij.
Het verhaal blijft wel interessant om te volgen omdat tot aan een kwartier voor het einde onduidelijk is hoe de film zal eindigen. Wat mij betreft een groot pluspunt en het komt niet al te vaak voor bij westerns.

Allereerst bevindt Stack zich tussen twee vuren: de Zuidelijken en de Noordelijken. Stack kiest geen partij. Hij is enkel en alleen aanwezig om zichzelf te verrijken.
'Sure, I'm loyal. I've got an undying loyalty to myself and no one else, nothing else. '
Die houding zorgt voor spanning en onverwachte situaties.

Twee vrouwen zijn ook in gevecht met elkaar om de gunsten van Stack: Ruth Roman, de donkerharige barmeid met een uitdagend karakter. De blonde Mayo is het lieve, wat saaie tegenwicht. Eigenaardig genoeg eindigt een woordenwisseling tussen de twee in een stevige overwinning voor Mayo.

De redelijk unieke beelden van de omgeving zorgen ook voor een prettige kijkervaring, maar doordat het verhaal wat blijft wisselen tussen de strijd van de mannen op de vooravond van de Burgeroorlog en de strijd tussen de twee vrouwen, komen beide verhalen niet geheel uit de verf.

Een discutabele held als Stack is weer eens wat anders, maar helemaal meeleven lukt me dan niet. Ik zie toch liever een 'over the top' kogelvrije held, geloof ik.