Great Day in the Morning (1956)

Western

geregisseerd door Jacques Tourneur
met Virginia Mayo, Robert Stack en Ruth Roman

Na een gewonnen kaartspelletje is Owen Pentecost de eigenaar geworden van een hotel. Hij raakt betrokken bij twee vrouwen. Amerika staat aan de vooravond van de Burgeroorlog, maar revolverheld Pentecost vertikt het om partij te kiezen. Dat verandert wanneer hij vriendschap sluit met de jonge zoon van een man die hij vermoord heeft.

Een redelijke western, met een paar bijzondere uitgangspunten. Hoofdpersoon Robert Stack wordt er naar gelang de film vordert niet direct sympathieker op. Meeleven met de held is er niet echt bij.
Het verhaal blijft wel interessant om te volgen omdat tot aan een kwartier voor het einde onduidelijk is hoe de film zal eindigen. Wat mij betreft een groot pluspunt en het komt niet al te vaak voor bij westerns.

Allereerst bevindt Stack zich tussen twee vuren: de Zuidelijken en de Noordelijken. Stack kiest geen partij. Hij is enkel en alleen aanwezig om zichzelf te verrijken.
'Sure, I'm loyal. I've got an undying loyalty to myself and no one else, nothing else. '
Die houding zorgt voor spanning en onverwachte situaties.

Twee vrouwen zijn ook in gevecht met elkaar om de gunsten van Stack: Ruth Roman, de donkerharige barmeid met een uitdagend karakter. De blonde Mayo is het lieve, wat saaie tegenwicht. Eigenaardig genoeg eindigt een woordenwisseling tussen de twee in een stevige overwinning voor Mayo.

De redelijk unieke beelden van de omgeving zorgen ook voor een prettige kijkervaring, maar doordat het verhaal wat blijft wisselen tussen de strijd van de mannen op de vooravond van de Burgeroorlog en de strijd tussen de twee vrouwen, komen beide verhalen niet geheel uit de verf.

Een discutabele held als Stack is weer eens wat anders, maar helemaal meeleven lukt me dan niet. Ik zie toch liever een 'over the top' kogelvrije held, geloof ik.

avatar van trebremmit
Komt uit op dvd in Duitsland, zal wel niet de beste kwaliteit zijn, maar wel goedkoper dan die Spaanse dvd bij bol.com en met een mooiere hoes.

Great Day in the Morning: Amazon.de: Virginia Mayo, Robert Stack, Ruth Roman, Alex Nicol, Raymond Burr, Jacques Tourneur: DVD & Blu-ray

avatar van Brix
trebremmit
De Spaanse DVD is sowieso geen aanrader, want volgens een teleurgestelde koper is die sterk verkleurd en in een fout beeldformaat.

Voorlopig bewaar ik mijn opname van BBC TV nog maar even.
Die is haarscherp, perfect van kleur , maar in 3:4 formaat, en niet in superscope, zoals het zou horen.

avatar van trebremmit
Op die Duitse dvd staat widescreen, maar hij kost maar 4,99 dus ik denk dat de beeldkwaliteit niet mee gaat vallen.

avatar van mr rumson
Great Day in the Morning is een degelijke western .
Het verhaal is prima en net even wat anders dan de meeste westerns.
Doordat je bijna niets weet van Owen en wat zijn bedoelingen zijn blijft de film boeien .
En dan is er nog Jumbo een kroegbaas die met een spel kaarten alles verloren heeft aan Owen .
Jumbo laat het er niet bij zitten en zoekt een manier om Owen terug te pakken .
Hierdoor is er een constante dreigende sfeer in de film .
Maar dat is niet de enigste dreiging want men staat aan de vooravond van de burgeroorlog.
Waardoor het stadje in tweeën dreigt te vallen tussen Noordelijke en Zuidelijke aanhangers.
Alsof dat nog niet genoeg is zijn er ook nog twee dames die voor dezelfde man vallen .
Dit alles word op een overtuigende manier gebracht door de prima acteurs.
Enige minpuntje is het einde dat viel mij wat tegen .
Kortom een prima western voor de liefhebbers al moet je niet veel actie erin verwachten .

avatar van trebremmit
Inmiddels is er ook een blu-ray en dvd te koop van Warner Archive. Dat schijnt wel een goede transfer te zijn.

Amazon.com: Great Day in the Morning [Blu-ray]: Virginia Mayo, Robert Stack, Ruth Roman, Alex Nicol, Raymond Burr, Jacques Tourneur: Movies & TV

avatar van Brix
trebremmit
Dank voor de tip.
Het is wel geen film (en hoofdacteur) waar ik echt iets mee heb, maar dat is wel het geval met Ruth Roman en Virginia Mayo.
Toch maar aankopen denk ik.
(Dan kan mijn BBC opname ook weg )