À Double Tour (1959)

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Claude Chabrol
met Jean-Paul Belmondo, Madeleine Robinson en Antonella Lualdi

De rust in een doorsnee gezin wordt verstoord door de komst van een cynische vriend (Belmondo)van de dochter van het gezin. Dan wordt de buurvrouw vermoord en valt de verdenking op hem. Maar de dochter weet dat de buurvrouw de geheime minnares van haar vader was.

avatar van wendyvortex
2e film van Claude Chabrol bevat met name in het begin nog wel wat schoonheids-foutjes. Overacting...oeps!!!
Maar qua camerawerk is het geweldig gedaan en dan gaan we via een soort Rashomon-methode even de dag door en worden we plotseling geconfronteerd met een psychopaat die een enge gelijkenis vertoond met Norman Bates...een jaar voor Psycho!
En dan alleen al die Japanse woning in die typische Franse wijngaard.
Jonge Belmondo als enfant terrible en de later nog veel terugkerende Chabrol-thematiek: Franse upperclass als voedingsbodem voor moord, laster, venijn en andere rottigheid.
Geen perfecte film, wel intrigerende brutale blauwdruk voor de rest van Chabrol's oeuvre.

avatar van narva77
Helaas zijn zowel Stinissen als Metalfist momenteel niet online, dus dan even zo;

deze film komt dus zometeen (maandag) op TV5 om 00.27 uur, en niet morgen (dinsdag).

Wie Chabrol assimileert met Hitchcock, zit er hier toch met deze eerste kleurenproductie van de Fransman toch wel naast.
Waar Hitchcock intrige en suspense vooropstelt is in deze "A double Tour" het mysterie al vlug geklaard. Veeleer stelt Chabrol zijn hekeling van de betere klasse voorop en dat is eigenlijk zo in zijn geheel oeuvre. Grandiose overacting accentueert, meer, ridiculiseert zijn personages. Chabrol is Chabrol. A prendre ou à laisser....