• 8.263.118 stemmen

Genre: Drama / Horror

Geregisseerd door: Janet Greek

Met onder meer: Tim Daly, Kelly Preston en Rick Rossovich

Plot Spellbinder

"A chance encounter. A dream come true. A man would do anything for a girl like Miranda"

Jeff, een succesvolle jonge advocaat, redt op straat een onbekende vrouw die wordt aangevallen door een man. Wat hij niet weet is dat hij de vrouw van zijn dromen heeft gevonden, die hem echter zal meeslepen in een nachtmerrie waarin zij zich probeert te bevrijden van een duivels verleden.

imageimageimageimage

avatar van Waku

Waku

Zeer verrassende en meeslepende thriller die de spanning gedurende gehele film weet vast te houden.

avatar van brucecampbell

brucecampbell

Erg leuke en af en toe zeer spannende occulte thriller met een verrassend einde. Een film die spijtig genoeg niet zo bekend is bij het grote publiek.

avatar van Vascago

Vascago

Spannende occulte thriller met goed spel van de cast en een leuk verhaal. Lekker sfeertje wordt er gecreeerd, mede dankzij de goede soundtrack. Mooi einde.

avatar van nightbreed

nightbreed

Matig werkje.

scorsese

Matige film waarin een jonge advocaat verliefd wordt op een vrouw met een geheim. Een occulte thriller met hier en daar wat horror-elementen. Het verhaal vordert nogal traag en hierdoor wordt de film wat langdradig. Een aardig plot verder met een enigszins voorspelbaar, maar wel een leuk, einde.

avatar van Vascago

Vascago

Om 17.35 op TCM vandaag en vanavond laat nog een keer.

avatar van Lord Flashheart

Lord Flashheart

Per toeval gevonden.

Neem het jaren '80 yuppenwereldje, combineer dat met de satanische paniek uit die tijd en je krijgt Spellbinder. Voeg er nog wat erotiek bij in de vorm van een aantrekkelijke jonge dame genaamd Kelly Preston en je hebt een zeer onderhoudende occulte thriller. Alle ingrediënten kortom die een film voor mij interessant maken.

Sterkste punt van de film is ongetwijfeld de mysterieuze, vreemde sfeer. Janet Greek creëert een urban horror van sombere gebouwen, donkere parkeergarages en lege straten, vanwaar het duivelse gevaar uit elke hoek lijkt te loeren. Prachtig ondersteund overigens door één van mijn favoriete filmcomponisten: Basil Poledouris. Tim Daly is ideaal in zijn rol als typische yup, die steeds zenuwachtiger wordt als steeds meer mensen in zijn omgeving in een satanisch complot lijken zitten.

Qua horror is de film wat bescheiden en de echt enge momenten ontbreken. Niettemin krijg je als kijker een meer en meer unheimisch gevoel naarmate het verhaal vordert. Voor de ervaren horror kijker is de climax niet zo verrassend en er lijkt stevig geleend te zijn bij o.a. The Wicker Man. Als dat goed gebeurt, zoals in dit geval, heb ik er trouwens geen problemen mee. En misschien is het gewoon een algemeen occult thema dat los staat van films.

Titel noch regisseur had ik van gehoord, des te leuker als een film dan zo weet te verrassen. 4****

Theunissen

Best een redelijke Thriller / Horror, die zich met name lekker wegkijkt vanwege de fraaie Kelly Preston (ook topless te bewonderen).

Het mysterieuze verhaal zit wel aardig in elkaar en zeker de opbouw ervan. De film weet verder ook wel te boeien en bevat een lekker sfeertje. Verwacht wel niet al te veel van de Horror, maar toch zitten er een paar goede scenes bij. Het einde en de ontknoping vond ik best goed gedaan en vond ik eerlijk gezegd ook wel een tikkeltje verrassend. De cast deed het ook verdienstelijk en met name dan hoofdrolspeler Tim Daly.

Al met al leuk om eens gezien te hebben (in dit geval via de leuke zender MGM).

P.S. het verhaal heeft inderdaad wel wat weg van de film "The Wicker Man (2006)".

avatar van joolstein

joolstein

'Spellbinder' is geen meesterwerk en ook niet de beste horrorfilms uit de jaren '80. Het is echter wel een goed voorbeeld van een horrorfilm die door zijn beperkingen te kennen, de zaken vrij rechttoe rechtaan weet te houden, en zich richt op de ontwikkeling van personages en spanning en hierdoor overtuigend genoeg voor een horror-film overkomt. Het acteerwerk (erg eighties) verdiend niet de schoonheidsprijs maar volstaat voldoende en Kelly Preston (Miranda Reed) is prettig om naar te kijken. Tim Daly daarentegen is nogal saaie held. Het plot is gedeeltelijk geleend, zoals onderstaande heren al aangeven, van de film The Wicker Man (1973). In deze film was dit niet eens zo heel erg. Zeker niet als Kelly Preston de femme fatale speelt en ook even ontbloot te zien is. Zij heeft, om haar kwaliteiten als actrice aan te geven, driemaal een Razzie gewonnen voor een bijrol. Ondanks er maar weinig is te zien, zijn de aanwezige special effects zeker niet slecht De film heeft verder een eenvoudig maar spannend verhaal en geeft een volstrekt vermakelijke Hocus Pocus-traktatie. En had ik het al gezegd...? Kelly Preston de vrouw van John Travolta zit ook in de film.