Dong Jing Gong Lüe (2000)

Alternatieve titel: Tokyo Raiders

Hongkong
Misdaad / Actie

geregisseerd door Jingle Ma
met Tony Leung Chiu Wai, Ekin Cheng en Kelly Chen

Vanaf het moment dat Takahashi in aanraking komt met de verkeerde mensen, neemt zijn leven een andere wending en is hij genoodzaakt te vluchten. Hij laat daarbij zijn verloofde Macy achter zonder enige notie te geven van wat er gaande is. Geholpen door de mysterieuze Oosterse vechtsport specialist Yung, komt Macy er langzamerhand achter dat er een heel vuil spel wordt gespeeld.

avatar van jackie
Ardige actie film, met de geweldige Tony Leung in de hoofdrol en dat maakt de film toch wel leuk.

kappeuter (moderator)
Yakuza-voor-beginners film.
Hier en daar wat leuke actie, maar dat is 't wel zo'n beetje. Verhaal en uitwerking zijn erg magertjes.

avatar van You_bastard
Een mix van inspecteur gadget en een Jackie chan film. Heb wel genoten van de film.

heh, vond het maar een matige film.
vanaf het begin al meteen van die irritante slow-motions en neppe 'mep'-geluiden.
verhaal raakte ook kant nog wal.

zaten wel een paar grappige stukjes in, maar dit is niet echt een goeie film.

avatar van pjotr
En erg fijn dat Veronica de nagesynchroniseerde versie vertoonde....tjongejonge..

Syt
Klonk inderdaad heel gek.

avatar van sinterklaas
Redelijke film

Alleen gaat het nergens over en is de muziek irritand
Die vechtscenes waren soms wel vermakelijk.

avatar van J.T.O
Een film kijk je toch altijd in zijn originele staat? Een nagesynchroniseerde versie is vrijwel altijd minder goed en dan vooral bij zulke films als je het mij vraagt. Maar goed, ik vind de film echt geweldig grappig. Misschien omdat ik het kan verstaan en het Japans wellicht ook wel een beetje vanwege mijn evaring met anime. Het heeft een goede combinatie van Chinese en Japanse humor en ’t is weliswaar alleen grappig voor diegene die het kunnen verstaan. Zo niet, dan kan ik me best wel voorstellen waarom men het een matige film vindt. Misschien terecht of onterecht, maar de film is voor mij zeer geslaagd wat hij zou moeten doen

****

Reinbo
Geinig actie filmpje. Beetje een soort Jackie Chan film met Matrix invloeden, maar dan lang niet zo creatief en virtuoos. Gelukkig zit het tempo er lekker in. Zoals zo vaak is het plot op zich best aardig, maar komt het , omdat de nadruk op flauwe grappen en actie ligt, nauwelijks uit de verf. Was wel even wennen dat de film die zich in Japan afspeelt, Chinees gesproken was en begeleid werd met Spaanse (zuid Amerikaanse) muziek.....

neo (crew)
Actiefilms uit Hongkong gebruiken wel vaker Spaanse/Zuid-Amerikaanse akoestische gitaar... Ik heb er de laatste jaren wel een paar keer veelvuldig gehoord, maar voor nu schiet mij alleen Tian Xia Wu Zei (2004) te binnen.

Reinbo schreef:
Beetje een soort Jackie Chan film met Matrix invloeden

Matrix invloeden ... serieus

Film die vooral erg leuk begint. Een hoop leuk uitgewerkte en gechoreografeerde gevechtsscenes. Leung doet het goed, beter dan in het vervolg in ieder geval. Cheng is een fijne tegenspeler, geen echt sterke acteur maar voor bepaalde rollen toch altijd bovengemiddeld.

Een leuke mix van Japans en Chinees, al is dit duidelijk van Chinese makelijk en dient Japan vooral als setting. Abe mag dan wel even komen piepen, verder toch vooral Chinese humor en vechtscenes. Ook wel te verwachten met Ma aan het roer.

Halverwege wordt het iets minder vlot, de film komt met een of ander matig uitgewerkt conspiracy verhaaltje op de proppen en de vechtscenes komen iets minder prominent in beeld. Jammer, want daar ligt uiteindelijk toch de sterkte van deze film. Dan is het vooral wachten op het slotakkoord, wat niet teleurstelt maar ook niet meteen een verpletterende indruk achterlaat.

Vooral een sterk eerste half uur dus. Grappige muziekkeuzes, een blitse Leung en leuke gevechten. Kan het niveau niet vasthouden, maar slecht wordt het nergens.