Odinokiy Golos Cheloveka (1989)

Alternatieve titels: The Lonely Human Voice | Одинокий Голос Человека

Sovjet-Unie

geregisseerd door Aleksandr Sokurov
met Tatyana Goryacheva, Andrei Gradov en Vladimir Degtyarev

Soldaat van het Rode Leger Nikita keert na de burgeroorlog terug naar zijn woonplaats. Hij komt Lyuba tegen, een meisje dat hij van vroeger kent. Ze worden verliefd en trouwen, maar Nikita voelt zich ongelukkig. Hij verlaat haar en gaat zwerven, totdat hij zijn vader spreekt, die hem vertelt over Lyuba.

avatar van Fikret8
Deze film is met Engelse ondertiteling te verkrijgen bij tom@filmfreak.freeserve.co.uk

Wat erbij gezegd moet worden:
I'm assuming you realise that this is not an official release, as the film is not commercially available with English subtitles anywhere in the world (I've added the subtitles myself). Nonetheless, the quality is excellent (especially considering the extreme rarity), and the film itself is a masterpiece!

avatar van JDSsmetje
Heb besloten deze aankomende vakantie mij vooral te verdiepen in Sokurov, Parajanov, Jancsó en Tarr, deze film geeft alvast goede hoop. Heel goede sfeer en cinematografisch bijzonder boeiend. Mooie muziek ook.

avatar van beavis
Oorspronkelijk was dit de afstudeerfilm van Sokurov uit 1978. In 1987 werd het van de plank gehaald en gereconstrueerd toen er meer vrijheid kwam voor mensen als hij, Muratova en German om de Russische filmkunst de plek terug te geven die het eigenlijk al zo lang verdiende. Het won dat jaar toen ook een bronzen luipaard in Locarno. Tarkovsky wordt bedankt op de credits waarschijnlijk niet alleen om zijn mentorschap, maar ook de jarenlange steun tegen censuur. De film is gebasseert op werk van Andrei Platonov die eigenlijk ook pas na 1987 werd herontdekt om zijn visie (ik lees in de wiki dat hij een Russische George Orwell wordt genoemd).

Sokurov's stijl is al volledig aanwezig in de beeldvoering en muziekkeuzes die het geheel een duister romantische sfeer geven die sterk beinvloed lijkt door eind 19de eeuwse schilderkunst, symbolisme en decadenten. In deze droomachtige film gaat dit van een idyllische ontmoeting die als een gelukzalige herinnering een paar keer terugkeert in de film, tot duistere nachtmerrie momenten waarin de industriele revolutie, slachthuizen en de verdrinkingsdood als een eenzaam maar rustgevend niemandsland, ook maar niet weg te slaan lijken uit de gedachtes van de hoofdpersonages (een jongen en een meisje die iets voor elkaar voelen, en de vader van de jongen; allen met hun eigen existentiële problemen). De fragmentarische aanpak versterkt het droom gevoel dat over de film hangt en daarmee de sfeer. Het voelt wel aan alsof er misschien nog net iets meer in had gezeten, en Sokurov heeft zeker later nog beter werk gemaakt, maar toch vond ik het weer een zeer bijzondere en bijzonder mooie film. Toch zeker een 8,5

avatar van Mochizuki Rokuro
Ik zag deze film in het Sokurov film overzicht en tussen zijn latere werken is het toen toch wel (relatief) 'kopje onder' gegaan. Is altijd een beetje lastig: beoordeel je de film binnen het oeuvre (wat gemakkelijk gaat als je er zo'n 6-8 direct achter elkaar ziet) of op-zichzelf-staand. Dat laatste is intuïtief natuurlijk te verkiezen, maar voor regisseur/oeuvre volgers is dat eerste onontkoombaar.

Ik heb de film met 3.0* beoordeeld, tussen het kijken van Madame Bovary, Kamen, Whispering Pages, Dni Zatmeniya. Je merkt zelf al op dat die Sokurovs beter zijn. Dat denk ik ook, maar mijn beoordeling hier is wellicht weer wat streng.

Van de speelfilms toen alleen de 2e, Pijnlijke Onverschilligheid, gemist. Een film die ik nog altijd niet heb gezien (helaas).

avatar van beavis
Als referentiekader moet je altijd ook even naar de gemiddelde vergelijkbare film kijken van andere filmmakers, en dan is duidelijk dat Sokurov met wat hij doet toch wel héél bijzonder is. Veel meer waard dan drie sterren sowieso. Ook iemand waarvan je er niet te veel achter elkaar moet zien denk ik dan...

Was ook bij dat retrospectief, maar degene die jij niet gezien hebt, is er eentje die ik toen juist wel heb gezien (met nog slechts één of hooguit twee anderen, zoals dat toen ging). Zou ondertussen wel hoognodig aan herziening toe zijn, want gaf destijds een heel hoog cijfer, terwijl ik me niet veel details meer van de film kan herinneren, wat aan de ene kant raar is, maar door de obscure stijl ook wel weer wat te verklaren. De sfeer kan een verpletterende indruk maken, terwijl plotdetails niet altijd helemaal duidelijk zijn...

Heb overigens ook zeker mindere films dan deze gezien van Sokurov, vooral het spelen met een subjectieve pov is hier redelijk bijzonder. Father and Son vond ik ook heel droom-achtig (en wel beter ).

avatar van Mochizuki Rokuro
Tsja natuurlijk heb je gelijk, maar de keuze was veel achter elkaar zien (met de nadelen van dien) of het meeste missen...
Dan is de keuze niet moeilijk

Ik weet niet of Sokurov na 1978 veel gesleuteld heeft aan de film tot de uitbreng of was dit een, zeg maar, 'integrale' versie? Dat weet ik niet meer.

avatar van beavis
Die info heb ik ook niet gevonden. Er werd gesproken over een reconstructie...
Op het oog leken er wel wat verschillen in filmstock te kunnen zijn tussen verschillende scenes, maar dat kan evengoed al destijds een bewuste keuze geweest zijn. Heb geen officiële release gezien en heb verder dus eigenlijk niet meer info dan de subtitels bij de credits (die toch wel het meeste vertaalde volgens mij)

avatar van McSavah
Heb deze ook slechts op 3* staan (tegen de 3.5* aan?), maar ik heb wel meer Sokurovs vrij laag gewaardeerd. Als je dan zijn filmografie doorspit lijkt het toch behoorlijk evenwichtig en kan ik geen grote veranderingen in aanpak en stijl herinneren, maar toch kan mijn waardering per film blijkbaar verschillende kanten opslaan...