Djöflaeyjan (1996)

IJsland
Drama / Komedie

geregisseerd door Friðrik Þór Friðriksson
met Baltasar Kormákur, Gísli Halldórsson en Sigurveig Jónsdóttir

Een zwarte komedie over het zware leven van arbeidsklassers in Reykjavik, IJsland die hun huizen opzetten in de verlaten bunkers en tenten van de Britse en Amerikaanse soldaten na het aflopen van de 2e Wereldoorlog. De ouderen onder hen moeten vechten om in leven te blijven, terwijl de jongeren, die weer met hoop zijn vervuld, dromen van dollars, rock 'n roll en een Westerse manier van leven. Devil's Island portretteert het dagelijkse leven van Karolina en Thomas, die daar leven en die hun dochter Gogó en later hun kleinkind Baddi zien vertrekken naar de VS op zoek naar een beter bestaan. De film is gebaseerd op een waar verhaal en op de roman van Einar Gudmundsson.

avatar van Safri
Ik wil deze film zo graag zien maar kan hem niet huren. Heb alleen de soundtrack gehoord van Hilmar Orn Hilmarson, sjezus wat mooi. Daarom.

avatar van Clover
Topfilm uit het arthouse-genre.
Een zwart gefilmde tragische film met een goed verhaal en goede acteurs. Aan humor ontbreekt het de film zeker niet. Een boeiende film over een 4 generaties IJslanders, een aparte cultuur...

avatar van 93.9
3, 8 ster!
Echt jammer dat dit soort films een beetje weggemoffeld worden voor het grote publiek...
Maar ach dat heeft misschien ook weer zo z'n charme.

Dustyfan
Hoe en waar gezien? Ben nu toch wel nieuwsgierig geworden

avatar van Clover
Huren op de arthouse afdeling van een goede videotheek

avatar van mayhemblik
Jaren terug gezien en me de t****g gelachen. You ain't nothing but a hounddog in steenkolen engels, ik kan het nummer van de King niet meer horen zonder aan deze pracht film te denken.
Als iemand mij aan deze film kan helpen zal ik diegene rijkelijk belonen!!!!!!!!!!!!!!!

avatar van knusse stoel
93.9 schreef:
3, 8 ster!
Maar ach dat heeft misschien ook weer zo z'n charme.

Inderdaad is het jammer dat de omroepen voor dit soort van films weinig aandacht hebben, alhoewel er best wel soms iets goeds op tv is, de Belgen hebben daar geloof ik meer oog voor dan wij Nederlanders.
Een prachtige film, humoristisch (begint al met een bruiloft waarbij achter de 'bruidsauto' een trekker met wagen en opgeladen bruiloftsgasten aanrijdt!
Ook omaatje is frequent aanwezig op een lachwekkende manier van haar kijk op de wereld. En dan de jeugd...., je zult ze maar thuis over de vloer hebben. In het begin gaat het nog wel maar naarmate er meer gedronken mag worden in het weekend en het vervoer mobiel wordt, is het hek van de dam!
Voor de liefhebber een prachtige film en van ons is de waardering hoog, namelijk een 8!