The Good Fairy (1935)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door William Wyler
met Margaret Sullavan, Herbert Marshall en Frank Morgan

De jonge, naïeve Luisa Ginglebusher is dol op sprookjes en verlaat haar weeshuis in Boedapest om in een filmstudio te gaan werken. Ze raakt bevriend met Konrad, een miljonair en zonder dat hij het weet, besluit Luisa een 'goede fee' te worden die de rijkdom van Konrad verdeelt onder de armen.

Een van de weinige films van William Wyler die ik nooit eerder gezien heb. Ik kijk er met gemengde gevoelens op terug. Bij vlagen is deze klucht wel leuk, maar over het geheel genomen ben ik van Wyler betere films gewend, al ken ik hem eigenlijk niet van komedies. De hand van Preston Sturges is in het script duidelijk terug te vinden, maar helaas kan hij zijn neiging om nogal eens te overdrijven deze keer onvoldoende in bedwang houden, met als gevolg dat het verhaaltje soms al te gemaakt grappig wil zijn. Typisch voorbeeld van jammer.