To Kill a King (2003)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Australië

geregisseerd door Mike Barker
met Tim Roth, Dougray Scott en Rupert Everett

Tegen de achtergrond van de Britse burgeroorlog in de 17de eeuw, speelt de relatie tussen generaal Fairfax, die streed met de strijdkrachten van het parlement tegen Koning Charles I, en Oliver Cromwell, de leider van het Parlement en 'Lord Protector of England'. Tijdens de oorlog zijn ze vrienden, maar na de oorlog brengen hun politiek ideologische verschillen hun vriendschap in gevaar.

waarneer komt deze in de bios of in de videotheek?????

ik hoop dat ie niet in de videotheek of bios komt!! ongelofelijke saai film dit! 1 ster

avatar van tessai
Goede acteerprestatie tim Roth. Film is eerder een historisch drama. Veel politiek ... als je liefhebber bent van historische films is het zeker de moeite waard om te bekijken.

3 sterren voor de film 0.5 extra voor Roth's prestatie!

Goeie film, vooral tegen het einde vond ik hem steeds beter worden. Het eerste stuk is niet zo meeslepend. Ik kreeg het idee dat het een historisch correcte film is. Ook de kostuums zien er allemaal uit alsof er veel aandacht aan is besteed, heel authentiek. Helaas heb ik niet genoeg verstand van die materie om daar echt wat over te kunnen zeggen.
Ik ga hem zeker nog een keer bekijken.

Leuke film
alleen de ondertiteling was erg klein wat irritant was.

avatar van Martin Van K
Nogal teleurstellend. Normaal ben ik een liefhebber van dit soort films, maar deze kon mij helemaal niet bekoren. De personages werden te weinig uitgewerkt en het plot rammelde aan alle kanten.
Spijtig, want een interessant thema... 2*

avatar van RuudC
Het is gewaagd om over het leven van Oliver Cromwell een goede verfilming te maken. Dat bewijst Mike Barker wel even met To Kill A King. Het is me een raadsel waarom de Engelse burgeroorlogen nauwelijks betrokken worden in de film. Een perfecte mogelijkheid om de (politieke) situatie van Engeland uit te leggen om vervolgens door te gaan naar wat de titel suggereert. Plus dat het in ieder geval wat actie toevoegt. Het proces waar de focus op ligt is nogal saai. De gemiddelde kijker heeft weinig kaas van geschiedenis gegeten, waardoor deze film onmogelijk bij een groot publiek in de smaak kan vallen. Het spel dat ontstaat tussen de (revolutionair) Cromwell en de absolute monarch Charles I is interessant, maar matig uitgewerkt. Fairfax hangt er een beetje verloren tussen. De meeste dialogen zijn helaas niet erg interessant en dan valt een film als deze makkelijk stil.