Return of the Seven (1966)

Alternatieve titel: Return of the Magnificent Seven

Verenigde Staten / Spanje
Western

geregisseerd door Burt Kennedy
met Yul Brynner, Robert Fuller en Warren Oates

Een dorp wordt overvallen door bandieten en alle mannen worden er weggehaald. Een van hen is Mateos, lid van de beroemde club van zeven. Zijn vrouw gaat op zoek naar de andere zes leden om zo haar man en de andere dorpsbewoners te kunnen bevrijden.

avatar van Goodfella_90
Nooit van gehoord. Een officieel vervolg?

Matig plot, matig acteerwerk, matige cameravoering, tsja.. eigenlijk is deze hele film gewoon matig. The Magnificent Seven (1960) kon en mocht nog een beetje teren op Shichinin no Samurai, maar daar is hier toch niets meer van overgebleven. Wat resteert is een matige western, of had ik dat al gezegd?

Leuke film.
Dat 4 van de 7 in deel een overleden zijn mag de pret niet drukken...

avatar van Dutchero
Hebben we hier te maken met reincarnatie ofzo? Ik dacht dat zo'n beetje de helft al was afgeschoten in deel I

avatar van Brix
Zeker geen slechte western, en best onderhoudend.
In vergelijking met deel een wel een stuk minder sprankelend.
In het verhaal van deze film wordt alles nog eens dunnetjes over gedaan a.h.w.

Dit vervolg werd overigens niet zoals het eerste deel in Mexico opgenomen, maar in Spanje.

Met de rolbezetting is niks mis, Brynner geeft een reprise versie van zijn rol in The Magnificent seven.
Aan zijn zijde heeft hij geroutineerde western acteurs Warren Oates, en Claude Akins, die beiden al talloze gastrollen in zowat alle populaire TV westerns van die tijd vervuld hadden.
En bovendien Robert Fuller, die toen al een heel grote TV ster was door zijn rollen in de populaire TV series 'Laramie' en 'Wagon train'.

Tevens werd geprobeerd om wat meer diepgang te geven aan het karakter van bandietenleider Lorca, gespeeld door Emilio Fernández.
De film heeft een aantal goede scènes, maar helaas te weinig om hem op het niveau van deel een te brengen.
Wel is ook hier weer duidelijk te zien dat de Magnificent seven films als voorbeeld hebben gediend voor heel wat latere westerns, zowel Amerikaanse als Italiaanse.
Er zitten een aantal scènes in die Sam Peckinpah goed bekeken heeft, en die als voorbeeld voor gelijkaardige scènes in 'The Wild Bunch' dienden bijvoorbeeld(ik wil het hier bewust niet over 'The seven Samuraï' hebben)
Peckinpah liet in die film overigens ook Emilio Fernández meespelen, als de booswicht generaal Mapache.
En Warren Oates natuurlijk, maar die had hij ook al een rol gegeven in 'Ride the high country, jaren eerder.

Ik denk dat ik toch die box met alle vier de Magnificent seven films maar eens ga aanschaffen.

avatar van 606
Aardig vervolg met nodige kogels.
Goed acteerwerk en mooie natuur en sfeer.

3,5 ster

avatar van aburex
Kan zeker niet tippen aan deel 1. Er bestaan 4 filmen over de 7.

avatar van Justinw
Toch nog wel aardig. Keek aanvankelijk toch een beetje op tegen dit vervolg door het vervangen van de cast en de wat lage score hier.
Maar achteraf gezien prima vermaakt. Yul Brenner acteert weer netjes. En de rest van de cast doet ook zijn werk. Deze gekeken op 720p kwaliteit en het de beelden zagen er werkelijk waar verbluffend uit.

Aangezien er met dit deel weinig mis is toch wel zin in de andere delen.
* * *

avatar van simonvinkie
Wie keert hier trouwens terug van de acteurs? Alleen Yul Brenner toch?

avatar van Justinw
Ja de rest van de nog levende personages is vervangen door andere acteurs.

avatar van simonvinkie
Leuke western die ik tot mijn schaamte beter vond dat het eerste deel. Ik denk ook wel dat bij de herziening van het eerste deel, mijn mening flink veranderd, maar die film ging echt ten onder aan té hoge verwachtingen. Daarom vond ik dit deel ook beter denk ik, hier had ik namelijk helemaal geen verwachtingen van.

Maar ik heb me hier prima mee vermaakt! De cast doet het uitstekend, vooral Yul Brynner vond ik sterk, maar ook de fotografie van de landschappen is erg mooi. Het verhaal is natuurlijk weinig bijzonder, maar op een of andere manier verveelt het geen moment. Al heb ik inmiddels drie films met dit verhaal gezien, ik hoop eigenlijk wel dat de vervolgen (die ik zeker ga kijken) ietsje meer variatie zullen hebben. Maar dit was dus verder een prima (vervolg)western. 3*

avatar van Betamax
Wat minder dan de eerdere delen.
Verhaal is wat eenvoudig en weer hetzelfde.
Maar toch spannend.

avatar van Lefgozer
Tot en met 3 oktober 2012 gratis te bekijken via MGM On Demand.

Film Pegasus (moderator)
Er gingen verschillende versies de rond waarom Steve McQueen (die ook als overlevende uit het eerste deel kwam) niet meespeelt, terwijl Yul Brynner dat wel doet. De ene zegt dat McQueen een grote ster was geworden en andere projecten op z'n boterham had liggen, andere zeggen dat na de moeilijke samenwerking tussen Brynner en McQueen, Brynner enkel nog wilde meedoen als McQueen er niet bij zou zijn. Het zal een combinatie van de twee geweest zijn. Feit is wel dat deze opvolger duidelijk goeie acteurs mist. Deel 1 kon rekenen op een beginnende, maar wel kleurrijke figuren die logischerwijs later nog succesvoller zouden worden. Hier is dat niet het geval, zowel bij de 7 niet als bij de tegenstander. Alle aandacht gaat naar Brynner, die duidelijk een tegenspeler nodig heeft.

En als de acteurs niet kleurrijk zijn, gaat de aandacht al snel naar het verhaal of de actie. Verhaal ligt in de lijn van z'n voorganger. Niet onlogisch, maar ook niet boeiend genoeg. Dus de actie dan maar. Veel schiet er in elk geval niet over en zorgt dat dit een doorsnee western wordt. De enige die nog wat enthousiast was, is componist Elmer Bernstein. Hij kreeg dan ook een Oscarnominatie voor z'n muziek.

Film Pegasus schreef:
Feit is wel dat deze opvolger duidelijk goeie acteurs mist.

Sorry, maar dat klopt niet echt m.i.
Claude Akins en Warren Oates konden het met gemak opnemen tegen een aantal van de acteurs uit de eerste film, of waren zelfs beter
Bovendien was Robert Fuller toen al een gigantische TV western ster, met wereldwijd talloze fans.
Die man had uitstraling genoeg.

De film is zeker een stuk minder dan deel een, en de verrassing was eraf, maar aan die acteurs lag dat niet, eerder aan het script.
Wanneer je een goede acteur te weinig in handen geeft om mee te werken kan hij er ook niet veel meer van maken.

Brix schreef:

Sorry, maar dat klopt niet echt m.i.
Die man had uitstraling genoeg.

Claude Akins en Warren Oates zijn dan wel geen onbekende acteurs, voor mij kunnen ze toch niet tippen aan namen als Steve McQueen, Robert Vaughn, Charles Bronson of James Coburn. En Emilio Fernández staat toch ook een trapje lager dan Eli Wallach. Akins en Oates kunnen dan misschien nog goed zijn in andere films, in deze film blijven ze bijrollen in dienst van Brynner. Of zo komt het toch over.

avatar van Brix
Wat ik al zei, ze kregen te weinig kans door het script om hun talenten te etaleren.
Over vooral Oates heb ik een andere mening, een heeel sterke acteur.

In de eerste Magnificent 7 zitten ook een paar mindere acteurs, vooral Buchholz en Brad Dexter.

Film Pegasus (moderator)
Ik denk dat ik te weinig films heb gezien van Oates die denkelijk al wel in andere films geschitterd heeft. En vooral met Buchholz, de zwakke plek van Magnificent Seven, geef ik je absoluut gelijk.

avatar van Brix
Deze aanrader met Oates misschien? Bring Me the Head of Alfredo Garcia.

Film Pegasus (moderator)
Zet ik op mijn lijstje. Bedankt voor de tip!

avatar van mr rumson
Aardige opvolger maar niet meer dan dat .
Er mag dan wel meer actie inzitten dan in het eerste deel maar spannender wordt het er niet op wel ongeloofwaardiger .
Met de acteurs vond ik niet zoveel mis ik vond zelfs Yul Brynner hier beter dan in het eerste deel omdat hij nu niet zoveel probeert zijn best te doen om cool te zijn en dan bedoel ik vooral dat loopje wat hij in het eerste deel nog deed is hier een stuk minder .
3 sterren voor dit tweede deel binnenkort het derde deel maar eens gaan zien .