The Bridge of San Luis Rey (2004)

Verenigd Koninkrijk / Spanje / Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Mary McGuckian
met Robert De Niro, Kathy Bates en Harvey Keitel

Lima, ergens in de 18e eeuw. Vijf mensen komen om bij een ongeluk waarbij een brug instort. Een priester gaat op zoek naar een hogere, goddelijke, reden voor deze bloederige ramp. In zijn zoektocht vindt hij bepaalde achtergronden van de mensen, die bij het ongeluk omkwamen. Maar hij komt tevens in conflict met de kerk.

Wat een heerlijke cast!

avatar van V
V
Wat een geweldige foto!

Tja, die cast is gewoon om te smullen natuurlijk, met ook nog Gabriel Byrne en F. Murray Abraham erbij.
Je moet wel met een erg beroerd verhaal of adaptatie aankomen wil je dit verknallen.

avatar van jassonn
Ik neem aan dat de film gewoon Engelstalig zal zijn?

kappeuter (moderator)
Volgens imdb wel ja.

Eindelijk nog eens een echt goeie De Niro film, zoals in de oude tijd?
Ik hoop het van harte.

avatar van De Knip
Hij is engelstalig, hoor!

Wanneer komt ie nu uit in Nederland!

Fredo Corleone
Afgelopen winter in Spanje gezien.
De film kreeg daar opvallend slechte recensies maar persoonlijk vind ik het wel mee vallen. De muziek is erg mooi en de acteurs acteren goed, vooral Abraham en Keitel.

Verwacht niet al teveel van De Niro en Byrne trouwens, want ze komen er amper in voor.

Ik laat het op 3 sterren

avatar van Jack Sparrow
Aardige film met sfeervolle beelden, de film ontkomt er echter niet aan op sommige momenten saai genoemd te worden. Het verhaal is hier en daar nogal langdradig. Ondanks dat maakt het acteerwerk en de mooie muziek veel goed.

3,5 ster

Mooie cast in een dramatisch saaie film. Beelden zijn prachtig maar daar blijft het wat mij betreft ook bij.

avatar van V
V
Interessant gegeven, maar verdomde saai uitgewerkt. Beste acteerwerk komt van Gabriel Byrne en gvd niet van De Niro (die er overigens wel erg cool uitziet). Aardig, niet meer dan dat. 2,5*

avatar van dutchtuga
Wat een gedrocht. Ik zit me echt te bedenken wat acteurs als DeNiro, Keitel of Byrne in zo'n film te zoeken hebben. Dit is eigenlijk gewoon een TV film als je het mij vraagt. En een slechte ook nog s. Hoe erg kan je het hebben.
Visueel is dit nul, muzikaal is dit nul, behalve de grote acteurs krijg je alleen maar soapies te zien lijkt t wel. The bridge of San Luis Rey heeft totaal niets te bieden. Was leuk DeNiro en Keitel als vanouds weer in 1 scene te zien maar ik vraag me dan echt af waarom ze dat niet in een wat betere of uitdagende film doen. Zeer slecht dit. 0,5*

Nou ja, zo slecht vond ik het ook weer niet, maar ik kan me voorstellen dat veel mensen deze film niet om door te komen vinden.

Behoorlijk traag en een verhaal dat niet enorm boeiend is. De vertolkingen zijn dan wel weer prima en bepaalde verhaallijnen aardig, maar dat was het dan ook wel.

Gedurfde drama over een confrontatie tussen kerk en onderdaan, als gevolg van een verschrikkelijk ongeluk. Aan de ene kant, de duivelse katolieke kerk, onder leiding van aartsbischop Robert De Niro en vice-president F. Murray Abraham. Aan de andere kant, een bescheiden priester, de franciscaan brother Juniper (Gabriel Byrne).

Kritische, bij vlagen langdradige film die het vooral moet hebben van de goede acteerprestaties. Uitblinkers zijn Robert De Niro en Harvey Keitel. Verder een goede climax en mooie kostuums.

avatar van catweasel
Gehuurd van de Videotheek, en wilde hem al lang zien.
Mijn verwachtingen lagen hoog vanwege de cast, misschien te hoog. Ik had me voorbereid op een interessant maar soms wat traag verhaal. Ik kreeg een verhaal dat me niet kon boeien(ben erg benieuwd naar het boek) en een hoop geweldige acteurs die niet in hun rol passen.(maar er wel prachtig uitzien)

Robert the Niro vond ik geen goede keus, hij paste simpelweg niet in het decor. Ik denk dat zijn kop te bekend is. Hij kwam op mij zeer misplaatst over.
F. Murray Abraham zag er geweldig uit(eindelijk weer eens een soort Amadeus allure) maar overtuigde me niet.

De beste prestaties kwam uit twee hoeken: een verwachte, Harvey Keitel, en een onverwachte, Kathy Bates. De laatste wist me te boeien, en hield me tijdens de film als een van de weinige bezig.

Het verhaal is niet goed uitgewerkt. Het maakt een zeer rommelige indruk, en boeit daarom vaak niet. Ik vond de film prachtig om naar te kijken, maar niet om te volgen.
Het koste me dikwijls moeite om op te letten, en dat heb ik niet vaak.

Deze film wordt gedragen door de kostuums en de locaties. Ik als een geschiedenis fan, kon de kostuums en de plaatjes(soms net schilderijen) erg waarderen.

Deze film bewijst dat een film alleen om de kostuums e.d. de moeite waard kan zijn. Maar dat het verhaal daarmee niet beter wordt.

In een moment van russische roulette met DVD's deze film bekeken (is ook niet mijn genre hoor). Na iets meer dan een uur kreeg ik het gevoel dat ik 'm dan toch maar helemaal ging afkijken (I had to know). 2,5 puntjes bijna geheel verdiend door schitterend acteerwerk van Kathy Bates. Het verhaal zit wel aardig in elkaar maar zou door het wat anders te brengen veel en veel beter pakken.

jacksparrow schreef:

Ik sluit me hierbij aan.

avatar van QuidQuoPro
Prachtige film, vooral het acteerwerk van Kathy Bates
springt eruit. 4*

avatar van Tenshinhan
Een nogal trage film en het geheel is ook nog eens verwarrend. De Niro komt raar genoeg niet overtuigend over en doet eigenlijk ook zo goed als niks in de film, Keitel is daarentegen wel weer goed, maar ook hij kan de film niet redden.

Ik ben er wel dooreen gekomen en de muziek is natuurlijk erg mooi, maar een goede film vond ik TBOSLR absoluut niet, maar aan de andere kant is die ook weer niet zo slecht als wat sommige beweren.

avatar van hannes64
Tegenvallende film...ik had veel meer verwacht.
DeNiro ( daarom huurde ik em ook ) had hier maar een klein rolletje in, en ook absoluut onnodig.
Maar ja, ik hou ook niet zoveel van films die om en nabij de 18de eeuw afspelen....vooral de middeleeuwen.
Wel mooie beelden.

Kleine 2.

avatar van Carl
Saaie, saaie, saaaaie film.
Jammer. Want van bv 'The Mission' heb ik heel erg genoten. Dit was verspilde euri's. Nou ja...het waren er gelukkig maar 3.

avatar van Baggerman
Alleen een aanrader voor mensen die aan slapeloosheid leiden!

Tjeesus! Saai in het kwadraat deze film! Halverwege vond ik zelfs de binnenkant van mijn ogen er interessanter uitzien. Een uur later de dvd teruggespoeld en weer opnieuw geprobeerd. Het bleef vechten tegen de slaap, of tegen de neiging naar andere minder saaie bezigheden.

Zoals het kijken naar mijn aquarium. Het groeien van mijn cactus. Wat? Zelfs een show van Seth Gaaikema uit 1983 in slowmotion zou ik minder saai vinden dan deze film! Of de EO-psalmen op zondagochtend!

En dat met zo'n topcast en met prachtige decors en requisieten?

avatar van RuudC
Weinig aan toe te voegen eigenlijk. Ondanks het hoge aantal goede acteurs en het feit dat Essential Cinema het in zijn collectie heeft opgenomen (waarmee ik het doorgaans wel eens ben), wist The Bridge Of San Luis Rey me nauwelijks te boeien. Hoewel ik dol ben op historische films en geloofskwesties erg interessant vind, heb ook ik mijn ogen met moeite open kunnen houden. De zoektocht van Juniper kan me gewoon niet op het puntje van mijn stoel krijgen en dan gaat de totale speelduur van twee uur ook nog eens tegenstaan.

avatar van DelennBabylon5
Slecht script en heel verwarrende regie. Met dit sterk verhaal en deze prima acteurs had het resultaat veel beter gemoeten.

avatar van Goodfella_88
wat een slechte film zeg

met zo'n cast mag je toch wel wat meer verwachten