• 8.296.777 stemmen

Geregisseerd door: Alf Sjöberg

Met onder meer: Stig Järrel, Alf Kjellin en Mai Zetterling

Oorspronkelijke taal: Zweeds

Plot Hets

Jan-Erik is een oudejaars scholier. Zijn leraar Latijn, Caligula, wordt door zowel leraren als studenten gevreesd. Wanneer Jan-Erik verliefd wordt op Berta, vertelt zij hem dat ze lastig wordt gevallen door een gemene, sadistische man.

imageimageimage

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20343 berichten

Geschreven door Ingmar Bergman.

jordybeukeboom

En hij regisseerde de laatste 'sequence' voor de film, zijn eerste regisseurswerk

Nu te koop bij Moskwood

jordybeukeboom

En te huur bij http://www.moviemile.com ...

avatar van Baggerman

Baggerman

starbright boy schreef:

Geschreven door Ingmar Bergman.

Ja, en had hij maar op deze voet voort blijven gaan in plaats van die zware intellectuele deprimerende (ik zou bijna zeggen rommel, maar dat gaat me nou ook weer te ver!) films te gaan maken.

Deze film ooit voor 1 euro aangeschaft omdat het me een koopje leek. Daarna heeft de dvd stof staan te verzamelen tot vanavond en het bleek inderdaad een koopje.

Want het is een prima film! En een heerlijk script door Ingmar. Mooi geschoten ook met voor die tijd best mooie, experimentele shots, al had Alf Sjöberg wel een beetje een spiegelfetish! Goed acteerwerk van Mai Zetterling en Alf Kjellin. Ik heb werkelijk genoten.

Ondanks dat de film niet is geregisseerd door Bergman is het wel een must voor Bergman-fans!

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Ondanks dat het laatste bericht van bijna 10 jaar geleden is: dit is toch beduidend minder dan Bergman's drama's. Niet dat Hets erg vrolijk is trouwens, het is maar een ongezellige boel. Wel mooi geschoten. Het probleem is dat ik niet erg veel met het verhaal kon. De leraar is namelijk wel érg apart (net als de doodsoorzaak van Bertha trouwens), en staat daarmee toch te ver van de alledaagse realiteit. Onnodig, want het type strenge haast sadistische leraar kent is natuurlijk niet onbekend, iets wat de rector ook al aangeeft in een wat pathetische uitval. Maar door er een voorspelbaar moordmysterie van te maken valt het met de herkenning (gelukkig) reuze mee.