Film d'Amore e d'Anarchia, Ovvero 'Stamatina alle 10 in Via dei Fiori nella Nota Casa di Tolleranza. (1973)

Alternatieve titel: Love and Anarchy

Italië

geregisseerd door Lina Wertmüller
met Giancarlo Giannini, Mariangela Melato en Eros Pagni

Italië, jaren '30. Tonino, een treurige boer reist naar Rome om Mussolini te vermoorden. Via zijn anarchistische connecties komt hij in contact met Salome, een jonge vrouw die in een bordeel woont en hem helpt zijn doel te verwezenlijken. In het bordeel wordt hij echter verliefd op het jonge hoertje Tripolina.

avatar van Da Jando
Wat is dit nou weer voor maffe titel

avatar van tovenaar
AAAh, zij (op de poster) doet me denken aan Shelley Duvall!

avatar van BoordAppel
Wat is de vertaling eigenlijk van die titel, want hij is idd belachelijk lang.

avatar van tovenaar
Check de poster.

love & anarchy inderdaad, en er achter staat iets over een 'bekend huis van prostitutie'

avatar van BoordAppel
Ja dat laatste staat dr niet op toch? Of kan mijn oog da niet lezen?

nee maar daarvoor kwam eindelijk mijn 6 jaar latijn eens van pas

avatar van BoordAppel
Ai, dan heb ik toch bar weinig aan mn 7(!) jaar latijn gehad.

Deze regisseuse hield wel van dit soort lange titels (en van anarchistisch, intellectueel geneuzel).

Interessante discussie wel,hierboven.Hoe dan ook:dat die Wertmuller dol was/is op intellectueel geneuzel is een feit,maar in deze grottesco valt dat allemaal wel mee.Logisch,want de personages zijn allemaal totale proleten met als toppunt de door Giannini gespeelde afasische idioot Tonino,een bizar uitziend figuur die volstrekt onverstaanbaar gemompel voortbrengt.Wat dan weer mooi contrasteert met het geratel van die andere Wertmuller regular Melato.Ondertiteling is hier wel bittere noodzaak.
Zoals onbekend is die Wertmuller zo vergeten dat niemand nog weet dat ze totaal is vergeten,en we moeten deze film ook mede zien als een tijdsdocument .En wel uit de tijd dat film nog werd geacht een onderdeel te zijn van de grote antie- fasjistiese strijd.Jammer dat il Duce niet ieder jaar herrees in de seventies,want dan hadden antie- fasjisten hem toch mooi weer ieder jaar kunnen herlynchen.
De thematiek is ook lekker seventies ,over het verband tussen sex,onderdrukking en fasjisme.Klinkt pretentieus,maar het wordt allemaal komisch en onderhoudend gebracht.De setting is dus zoals de titel aangeeft in een hoerenkast vol lelijke wijven.Ok.Tripolina ging er mee door maar bleek ook te zijn verminkt door...okselhaar.Het geneuzel beperkt zich tot het slot,waar dmv een citaat van Enrico Malatesta de antie- fasjistiese boodschap wordt uitgedragen.
Eigenlijk is het coolste personage uit de film de fasjist Spatoletti,een soort komische variant op Attila uit 1900.Of de regisseuse het zelf door had weet ik niet,maar eigenlijk is hij de echte anarchist:onbekommerd crossen op zijn motor,zuipen, neuken en losers doodknuppelen .Een ideaal stapmaatje.
Cinematografisch is het allemaal ok,met de bij Wertmuller gebruikelijke bizarre kleuren en als hoogtepunt de scènes op het verlaten Capitool.
Dat het acteerwerk over the top is spreekt voor zich,een soort Fellini figuren op speed.
De soundtrack tenslotte werd verzorgd door Nino Rota.

avatar van Mochizuki Rokuro
Eén van de Zomergasten van afgelopen seizoen was een oudere politiek-geëngageerde dame, in een uitzending die ik niet eens zag, met een film van Wertmüller als keuzefilm. Ik schreef ooit eens bij Preston Sturges dat dat mijn blinde filmvlek was, tot deze zomer was dat denk ik Wertmüller. Inmiddels ben ik drie films verder en deze liefdesanarchie was zeker niet de laatste. Weer genoten.

pippo il buffone -die ons helaas ontvallen is- heeft (naast enkele onzinnige sneren en flauwiteiten) deze site toch wel verrijkt met zinnige en vooral rake observaties bij dergelijke (vergeten) Italiaanse en Franse klassiekers, zodat ik voor een karakterisering van de film en mijn mening kan volstaan met een quote:
pippo il buffone schreef:
[...]
De setting is dus zoals de titel aangeeft in een hoerenkast vol lelijke wijven.
[...]

Niks aan toe te voegen - behalve dat men gewaarschuwd is!
(en met een fonteinscene die 'die andere' naar de kroon steekt).

Een antifascistisch drama in de vorm van een verwarrend, soms roerend portret van mensen met extreme gedachtes waarin een naïeve en vastbesloten held centraal stond, maar waarin het idealisme om zeep werd geholpen door seks. Verder voor de liefhebbers van eten, wijn, zweet en bloed.