A Kiss before Dying (1991)

Alternatieve titel: Een Kus voor Je Sterft

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Thriller

geregisseerd door James Dearden
met Matt Dillon, Sean Young en Max von Sydow

Ellen, dochter van een rijke kopermagnaat, wordt na de zelfmoord van haar tweelingzuster verliefd op de ambitieuze Jonathan. Als zij de zelfmoord van haar zuster onderzoekt, stuit ze op een aantal schokkende feiten. Allen wijzen in de richting van Jonathan die inmiddels haar man is geworden. Nu blijkt pas hoe slecht Ellen hem kent.

FisherKing
geen slechte film alleen het boek is beter van Ira Levin

Ja, dat boek zat meesterlijk in elkaar en is nog steeds niet overtroffen.
Ira Levin schreef ook Rosemary's Baby - ook erg goed bedacht.
Dit was de tweede verfilming van het boek. ['Kus mij en sterf' had de vertaler bedacht als Nederlandse titel].
De eerste (met Robert Wagner) geldt als veel beter.

avatar van Armin
Vond dit wel een aardige film en vooral die
koelbloedige rol van Dillon is mij bijgebleven. ***

avatar van speedy23
Bloedstollende film van James Dearden, bekend van ondermeer Fatal Attraction. Net als die film zit A Kiss Before Dying vol onverwachte plots, dubbele bodems en dodelijke verleidingen. Naar een bestseller van Ira Levin, die ook al in '56 werd verfilmd. Actrice Sean Young blinkt uit in de negatieve zin en werd voor haar 'prestatie' bekroond met twee Razzie Awards, de tegenhangers van de Oscars...

FisherKing
hugohei schreef:

De eerste (met Robert Wagner) geldt als veel beter.

Vond ik zwaar tegenvallen bij herziening.

avatar van 93.9
Lange tijd geleden gezien.
Ik heb 'm nog in de kast staan.
Kan me herinneren dat het wel een film is die ik nu 3 sterren zou geven.

CheizXL
Ik heb de film afgelopen week ok tv gezien en vond hem erg voorspelbaar eigenlijk. Ik geef hem 2.0 sterren.

avatar van thunderball
Ongeloofelijke flut verfilming van het meesterlijke boek van Ira Levin.

Het geniale van het boek is nu juist dat de hoofdfiguur nergens echt bekend gemaakt wordt en je al lezende pas na 2/3 vh boek er achter komt wie het is.

In de film zie je dat echter meteen al bij scene 1! Wat heeft het dan voor nut om dit boek te verfilmen, hadden ze net zo goed zelf een verhaaltje kunnen verzinnen, want de main gimmick vh boek is meteen om zeep geholpen.

Verder vrij doorsnee film, beetje teleurstellend om Dillon steeds meer in mainstreamrollen te zien.

2 sterren.

avatar van thomzi50
Wat een rampzalige film.

Thunderball geeft het probleem al goed aan: al het duistere van de hoofdfiguur wodt weggehaald doordat die in pakweg de eerste scène al onthuld wordt. Daarna is het geen seconde spannend, is het verhaal ongelofelijk simpel, acteert iedereen, inclusief Dillon, belabberd en zijn de dialogen tenenkrommend. Daarnaast is de muziek vreselijk overdreven en ziet het er allemaal uit als een tvfilm. Vreselijk. 1*

movie-edje
ik heb mij flink vermaakt met deze film.

leuk!

ZDF (A Kiss Before Dying, zaterdag 31 maart, 0:20 uur)

Redelijke film, met een goed verhaal, maar ben eigenlijk niet zo'n fan van Matt Dillon en ook in deze film kan hij me niet echt overtuigen.
Gelukkig is Sean Young wel goed alsook Max von Sydow, al is deze laatste zijn rol wel erg miniem.

avatar van jordybeukeboom
Vlot uitgewerkte thriller die ondanks dat je de dader al snel te weten komt de spanning erin weet te houden.

Goed acteerwerk van Dillon en toch ook Young. De Razzies lijken me wat overdreven.

avatar van Moviestar1979
Lang niet zo goed als de versie uit 1956, maar onderhoudend genoeg.

De producenten hadden River Phoenix op het oog voor de hoofdrol. Hij heeft dit aanbod meerdere malen geweigerd, omdat hij persoonlijk geen band had met de film. Ook Diane Lane en Penelope Ann Miller weigerden om de hoofdrol te vertolken. De rol van Ellen en Dorothy zou oorspronkelijk door Bridget Fonda worden gespeeld, maar werd wegens een druk werkschema vervangen door Sean Young. Young nam in deze remake 2 rollen voor haar rekening. Dit in tegenstelling tot Virginia Leith en Joanne Woodward uit de originele versie. Sean Young viel 2 keer in de prijzen, maar de Razzies zijn niet bepaald een filmprijs om trots op te zijn. Ze kreeg deze uiteindelijk toegekend als zijnde slechte actrice.

Minder verrassend dan de originele versie, maar weet zich gelukkig dankzij een paar scènes nog te redden.

3,0 *

Aardige film over een vrouw die onderzoek doet naar de vermoedelijke zelfmoord van haar zus. Een vrij standaard thriller met een prima verhaal. Hier en daar wordt het wel wat eentonig, maar de film gaat niet te lang door. Een aantal korte, bloederige momenten en soms wordt het redelijk spannend. Matt Dillon weet te overtuigen in een psychopathische rol.

Deze matige en totaal niet spannende Thriller film heb ik vroeger gehuurd in de videotheek (zegt de jeugd van tegenwoordig waarschijnlijk niets meer) en was gisternacht te zien op de Duitse televisiezender ZDF en daarop heb ik hem dan ook weer herzien.

In dit verhaal draait het om de arme jongen Jonathan (Matt Dillon), die onschuldige herten ogen heeft, die zindert van niets ontziende ambities. Zijn droom is om uiteindelijk het miljoenenbedrijf "Carlsson Copper" in handen te krijgen (wiens treinen iedere dag voorbij zijn ouderlijke huis rijden). Daartoe versiert hij in eerste instantie Thor Carlsson's (Max von Sydow) dochter Dorothy (Sean Young), maar als zijn plan dreigt te mislukken vermoordt hij haar. Dorothy's tweelingzus Ellen (Sean Young), biedt Jonathan echter een tweede kans om de familie te infiltreren en zodoende "Carlsson Copper" in handen te krijgen.

De opening van het verhaal mocht er best wezen maar zodra Dorothy wordt vermoord door Jonathan, die haar van het dak van een hoog gebouw gegooid als ze op de rand zit, wordt alle spanning weggenomen in het verhaal en wat er dan nog overblijft is een flauwe en clichématige thriller, met een eveneens zeer voorspelbaar verloop. Wat ook flauw is, is dat dat Jonathan wel heel makkelijk met iedereen afrekent die hem in de weg zit of kan verraden en dat kwam ook niet bepaald geloofwaardig over. Overigens rekent Jonathan wel hardhandig af met ze, door ze o.a. op te hangen en te wurgen (o.a. een vrouw die Dorothy voor het laatst levend heeft gezien).

Ook het einde van het verhaal is zeer flauw, maar de manier waarop Jonathan aan zijn einde komt (komt onder een trein terecht) was best leuk gevonden en is zeker ook van toepassing op het verhaal (zo kijkt een jonge Jonathan aan het begin van het verhaal uit het raam van zijn ouderlijk huis, waarbij hij dagelijks de lange treinen van "Carlsson Copper" voorbij ziet rijden).

In dit verhaal draait het natuurlijk vooral om de hoofdrolspelers Matt Dillon en Sean Young en de laatste zelfs in een dubbelrol. Matt Dillon speelt best verdienstelijk en zet een goed rol neer als de psychopaat Jonathan (die ook over alles liegt), die letterlijk over lijken gaat om zijn doel te bereiken. Sean Young daarentegen overtuigt nergens en speelt vooral op een houterige manier de rollen van Ellen (die niet kan geloven dat haar zus zelfmoord heeft gepleegd en die zelf een zoektocht start) en Dorothy Carlsson. Een echt mooie vrouw vond ik haar eigenlijk ook niet. Verder zien we nog de bekende acteur Max von Sydow in een kleine rol, namelijk die van vader van Ellen en Dorothy en die ook de eigenaar is van het familiebedrijf "Carlsson Copper".

Al met al een matige en voorspelbare Thriller film, die maar nergens boeiend of spannend wilt worden en die met circa 90 minuten gelukkig niet al te lang duurt.