A Kiss before Dying (1991)

Alternatieve titel: Een Kus voor Je Sterft

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Thriller

geregisseerd door James Dearden
met Matt Dillon, Sean Young en Max von Sydow

Ellen, dochter van een rijke kopermagnaat, wordt na de zelfmoord van haar tweelingzuster verliefd op de ambitieuze Jonathan. Als zij de zelfmoord van haar zuster onderzoekt, stuit ze op een aantal schokkende feiten. Allen wijzen in de richting van Jonathan die inmiddels haar man is geworden. Nu blijkt pas hoe slecht Ellen hem kent.

FisherKing
geen slechte film alleen het boek is beter van Ira Levin

Ja, dat boek zat meesterlijk in elkaar en is nog steeds niet overtroffen.
Ira Levin schreef ook Rosemary's Baby - ook erg goed bedacht.
Dit was de tweede verfilming van het boek. ['Kus mij en sterf' had de vertaler bedacht als Nederlandse titel].
De eerste (met Robert Wagner) geldt als veel beter.

avatar van Armin
Vond dit wel een aardige film en vooral die
koelbloedige rol van Dillon is mij bijgebleven. ***

avatar van speedy23
Bloedstollende film van James Dearden, bekend van ondermeer Fatal Attraction. Net als die film zit A Kiss Before Dying vol onverwachte plots, dubbele bodems en dodelijke verleidingen. Naar een bestseller van Ira Levin, die ook al in '56 werd verfilmd. Actrice Sean Young blinkt uit in de negatieve zin en werd voor haar 'prestatie' bekroond met twee Razzie Awards, de tegenhangers van de Oscars...

FisherKing
hugohei schreef:

De eerste (met Robert Wagner) geldt als veel beter.

Vond ik zwaar tegenvallen bij herziening.

avatar van 93.9
Lange tijd geleden gezien.
Ik heb 'm nog in de kast staan.
Kan me herinneren dat het wel een film is die ik nu 3 sterren zou geven.

CheizXL
Ik heb de film afgelopen week ok tv gezien en vond hem erg voorspelbaar eigenlijk. Ik geef hem 2.0 sterren.

avatar van thunderball
Ongeloofelijke flut verfilming van het meesterlijke boek van Ira Levin.

Het geniale van het boek is nu juist dat de hoofdfiguur nergens echt bekend gemaakt wordt en je al lezende pas na 2/3 vh boek er achter komt wie het is.

In de film zie je dat echter meteen al bij scene 1! Wat heeft het dan voor nut om dit boek te verfilmen, hadden ze net zo goed zelf een verhaaltje kunnen verzinnen, want de main gimmick vh boek is meteen om zeep geholpen.

Verder vrij doorsnee film, beetje teleurstellend om Dillon steeds meer in mainstreamrollen te zien.

2 sterren.

avatar van thomzi50
Wat een rampzalige film.

Thunderball geeft het probleem al goed aan: al het duistere van de hoofdfiguur wodt weggehaald doordat die in pakweg de eerste scène al onthuld wordt. Daarna is het geen seconde spannend, is het verhaal ongelofelijk simpel, acteert iedereen, inclusief Dillon, belabberd en zijn de dialogen tenenkrommend. Daarnaast is de muziek vreselijk overdreven en ziet het er allemaal uit als een tvfilm. Vreselijk. 1*

movie-edje
ik heb mij flink vermaakt met deze film.

leuk!

ZDF (A Kiss Before Dying, zaterdag 31 maart, 0:20 uur)

Redelijke film, met een goed verhaal, maar ben eigenlijk niet zo'n fan van Matt Dillon en ook in deze film kan hij me niet echt overtuigen.
Gelukkig is Sean Young wel goed alsook Max von Sydow, al is deze laatste zijn rol wel erg miniem.

avatar van jordybeukeboom
Vlot uitgewerkte thriller die ondanks dat je de dader al snel te weten komt de spanning erin weet te houden.

Goed acteerwerk van Dillon en toch ook Young. De Razzies lijken me wat overdreven.

avatar van Moviestar1979
Lang niet zo goed als de versie uit 1956, maar onderhoudend genoeg.

De producenten hadden River Phoenix op het oog voor de hoofdrol. Hij heeft dit aanbod meerdere malen geweigerd, omdat hij persoonlijk geen band had met de film. Ook Diane Lane en Penelope Ann Miller weigerden om de hoofdrol te vertolken. De rol van Ellen en Dorothy zou oorspronkelijk door Bridget Fonda worden gespeeld, maar werd wegens een druk werkschema vervangen door Sean Young. Young nam in deze remake 2 rollen voor haar rekening. Dit in tegenstelling tot Virginia Leith en Joanne Woodward uit de originele versie. Sean Young viel 2 keer in de prijzen, maar de Razzies zijn niet bepaald een filmprijs om trots op te zijn. Ze kreeg deze uiteindelijk toegekend als zijnde slechte actrice.

Minder verrassend dan de originele versie, maar weet zich gelukkig dankzij een paar scènes nog te redden.

3,0 *