L'Odeur de la Mandarine (2015)

Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Gilles Legrand
met Olivier Gourmet, Georgia Scalliet en Dimitri Storoge

1918. Charles is een 48-jarige cavalerie officier die terugkeert van het front met slechts een been. De oorlog heeft alles van hem weggenomen: zijn waardigheid, zijn paarden en zijn jachthonden. Het enige wat hij nog doet is zitten kniezen rond zijn huis. Angèle is een jonge verpleegster wiens leven niet altijd even goed is geweest. De alleenstaande moeder heeft net haar partner, een voormalige jockey, verloren. Er ontstaat een mooie vriendschap tussen beiden, maar wanneer Charles zijn wens uit spreekt om hun vriendschap om te zetten in een huwelijk, komt hun relatie onder druk te staan.

Naast de mooi fotografie en de knappe opnames met de paarden, stelt het verhaal teleur.
De streng concrete overeenkomst tussen onze twee "verliefden" krijgt het zwaar te verduren als emoties beginnen opspelen en plots gaat de film behoorlijk uit de bocht. Het bed gaat alles overheersen en er volgen enkele absurde scènes, flauw en onberedeneerd. Net zoals het slot dat een oppervlakkig happy-end brengt.
Olivier Gourmet - wat is die man in de Franse cinema belangrijk geworden - maakt niettemin indruk terwijl Georgia Scalliet mag gezien worden.
Van Gilles Legrand zag ik met "Tu seras mon Fils" een betere film.