Les Parents Terribles (1948)

Alternatieve titel: The Storm Within

Frankrijk

geregisseerd door Jean Cocteau
met Jean Marais, Josette Day en Marcel André

De 22-jarige Michel krijgt thuis problemen wanneer hij vertelt dat hij verliefd is op Madeleine. Zijn moeder is verdrietig omdat ze denkt dat ze zijn liefde zal verliezen en vader is geïrriteerd omdat Madeleine zijn minnares is. Michel's tante wordt door zijn ouders ingeschakeld om de liefde tussen hem en Madeleine te ontregelen.

Bovenstaande synopsis klinkt eerder als de beschrijving van een komedie, en eigenlijk is dit ook een komedie, zij het een geperverteerde ironische omkering van de bekende boulevardtoneel topoi met aardig wat snuifjes Oedipus( of liever diens complex). Zoals u weet is dit een verfilming van Cocteaus stuk uit de jaren 30, met zelfs een identieke cast. Wat dus betekent dat Day en Marais( u bekend als koppel uit la belle et la bête) eigenlijk veel te oud zijn voor hun rol.
Cocteau poogt volstrekt niet om het toneelmatige van de film te verhullen, hij beklemtoont het juist. Dat geldt ook voor de geaffecteerde( vooral Marais) acteurs. Alleen...bij een toneelvoorstelling zit je doorgaans niet op 2 m afstand van de acteurs, hier bijna continu. Alles speelt zich dus binnen af in een claustrofobisch sfeertje waar we een disfunctioneel tot in het absurde anti-gezin volgen dat wat doet denken aan de sfeer en figuren van Williams of O ' Neiil. En ook wat aan les enfants terribles, met als verschil dat de ouders duidelijk geen redemptieve kwaliteiten bezitten.
Het slot maakt duidelijk dat dit toch een komedie genoemd dient te worden.
Muziek werd verzorgd door Auric.