Matilda (1996)

Familie / Fantasy

geregisseerd door Danny DeVito
met Mara Wilson, Danny DeVito en Embeth Davidtz

Matilda is een meisje dat al op zeer jonge leeftijd ontzettend intelligent is. Maar haar gemene ouders en haar broertje geven geen barst om haar en vinden het maar niets dat ze altijd met haar neus in de boeken zit. Uiteindelijk sturen zij haar toch naar een school die geleid wordt door een afschuwelijk kreng. Gelukkig heeft Matilda een lieve juf die zeer onder de indruk is van Matilda's intelligentie. Dan ontdekt Matilda dat ze telekinetische krachten bezit, en als ze die onder controle heeft, gebruikt ze die om het schoolhoofd en haar ouders een lesje te leren.

avatar van Vinokourov
Van al die fantastische boeken van Roald Dahl vond ik Matilda het allerleukst, al wist ik maar bar weinig van het verhaal meer. Daarom des te leuker om de film eens te zien en die was best goed, beter dan vooraf gedacht! De telekinetische scenes waarmee ze het schoolhoofd (erg leuk gemodelleerd naar een Oost-Duitse sporter) te grazen neemt zijn de hoogtepunten van deze charmante film.

avatar van John Barry
Mathilda vind ik een redelijk leuke film.

Ik moet wel toegeven dat het even duurde voordat ik in de film kwam. De ouders van Mathilda vind ik erg irritante typetjes waar ik niet om kon lachen. De film wordt een stuk leuker zodra Mathilda naar school gaat.

De scenes met de directrice zijn vaak toch behoorlijk grappig. Hoewel ik mij soms stoorde aan de overacting van Pam Ferris vind ik de persiflage van de directrice toch geslaagd.

Wat ook positief is dat de hoofdpersoon een leuk karakter is dat goed wordt neergezet. Mara Wilson als Matilda acteert behoorlijk sterk. Ook een sterek rol van Embeth Davidtz als de goede juffrouw. De andere kinderen op school acteerde ook best wel goed.

Het is jammer dat tussen de leuke scenes met de directrice ook vaak scenes die irritante ouders van Mathilda voorbij komen. Dit haalt de film toch voor mij een beetje naar beneden. Daarnaast stoorde ik mij ook een beetje aan de muziek onder de film. De muziek was wat te druk en te nadrukkelijk aanwezig.

Eigenlijk valt er op deze film toch nog behoorlijk wat op aan te merken. Dankzij de leuke hoofdpersoon en de grappige scenes met de directrice is mijn eindoordeel toch positief.

1 van de leukste kinderfilms, naar mijn idee.heb me altijd prima vermaakt.en nu nog steeds.vroeger bij mij op school werd het boek altijd voorgelezen.en toen kwam de film uit.en had er altijd een idee bij en dat werd toch wel waargemaakt in de film.heb de film al tig keer gezien maar de film blijft geweldig eigenlijks.

avatar van Rico120
een leuke film voor jong en oud

avatar van Black Math
Weer eens herzien. Als kind vond ik deze film altijd wel leuk, al was dat misschien meer omdat ik fan van het boek was. Altijd al een fan van Roald Dahl geweest.

Dahl was altijd zo sterk in het neerzetten van weinig sympathieke personages. In het boek waarop deze film gebaseerd is, geldt dat met name voor de ouders van Matilda. De centrale antagonist heeft bijna zonder uitzondering een enorme hekel aan kinderen en is om die reden extra angstaanjagend. Schooldirectrice Trunchbull speelt die rol in dit verhaal, maar was natuurlijk nooit zo eng als de reuzen of de heksen die het echt op het leven van kinderen gezien hadden.

In ieder geval worden deze personages in deze film leuk neergezet, met name de directrice, maar het blijft jammer dat ze nog wat minder angstaanjagend is dan in het boek getuige het meisje dat aan haar vlechten weggeslingerd wordt en zacht landt, terwijl ik uit het boek een tekening van haar na de worp herinner waar je haar helemaal in de war ziet. En wat de vader van Matilda betreft, een beetje vreemd dat DeVito naast die rol ook de voiceover doet.

Maar het grootste probleem in deze film zit in hem in de beelden. Het ziet er gewoon erg goedkoop uit, vooral als mensen door de lucht zweven dan wel geslingerd worden. En het is toch ook een beetje jammer dat het zo'n Amerikaanse setting heeft gekregen. Het zou toch wat minder plausibeler aanvoelen om aan televisie verslaafde ouders te hebben in een Britse setting.

Kortom, Matilda verdient eigenlijk een remake. 1,5*.

avatar van Shadowed
Matilda dus.

Ook een boekverfilming hier, alleen vergeten welke schrijver het is. Toen ik wat jonger was vond ik dit best een indrukwekkende film, maar nu valt dat eigenlijk wel weer mee. Nu zie ik het gewoon als een normale kinderfilm eigenlijk.

Weer een hoop irritante types lopen er weer rond. Vooral die directrice was haast niet om uit te staan, natuurlijk hoort het bij haar karakter, maar toch. Matilda zelf was wel schattig, maar dat was het dan weer, Davidtz speelt ook een vrij (te) standaard karakter.

Wel veel fantasie en hier en daar een behoorlijk memorabele scene, maar het uiteindelijke resultaat is gewoon een doodnormale kinderfilm die qua fantasie wel uitblinkt maar qua uitwerking duidelijk niet veel specialer is dan de rest.

avatar van Ted Kerkjes
Shadowed schreef:
Ook een boekverfilming hier, alleen vergeten welke schrijver het is.
En je schreef bij The Witches nog
Shadowed schreef:
Een verfilming van Roald Dahl dit keer, dat toch wel een bekende schrijver is momenteel.

Superfilm. Heb me doodgelachen nadat ik 'm jaren niet had gezien. Die directrice is juist zo heerlijk slecht neergezet. Alle personages zijn heerlijk.

avatar van Phantasm
Erg leuke jeugdfilm die lekker wegkijkt.

avatar van Ebenezer Scrooge
Mishandeling of verwaarlozing van kinderen is een veel terugkerend thema in de kinderboeken van Roald Dahl. Hij putte uit eigen ervaring, als kind kreeg hij op de kostschool regelmatig straf van het schoolhoofd, met stokslagen. Als hij zijn veters niet goed had gestrikt bijvoorbeeld. Maar wie pijn en verdriet weet om te zetten in kunst, heeft een krachtige brandstof in handen, denk ik dan maar.
Matilda is zo'n verwaarloosd kind. Het arme boekenwurmpje groeit op in een liefdeloos gezin met ouders die haar uitzonderlijke intelligentie maar beschouwen als iets hooghartigs en betweterigs. Van boeken moeten ze niets hebben. 'Waarom zou je een boek lezen, als je ook tv kunt kijken?' merkt haar wijze vader (Devito) nog op. Van onderwijs hebben ze al helemaal geen hoge pet op.
Dus Matilda is blij als ze eindelijk naar school mag, waar ze les krijgt van de zachtaardige juffrouw Honey (Engel). Maar heel veel beter dan thuis heeft ze het daar ook niet, want de tirannieke schooldirectrice Trunchbull (Bulstronk) terroriseert de boel en plakt de kinderen het liefst achter het behang. Bulstronk wordt gespeeld door Pam Ferris, die ook al zo'n fijne rol had in Rosemary & Thyme, een Engelse serie over twee tuinierende detectives. Ze is verder nog bekend van haar rol als Aunt Marge (Tante Margot) in Harry Potter and The Prisoner of Azkaban, een rol die min of meer gelijkenis toont met deze.
Het is vooral door Ferris waarom ik deze familiefilm zo leuk vind. Mensbaksel Bulstronk die in het verleden kampioen kogelstoten was en van haar diepgewortelde mysopedie geen geheim maakt. Ze doet me aan iemand uit mijn jeugd denken.
Bulstronk is eigenlijk het enige wat echt Engels aandoet in deze geamerikaniseerde boekverfilming. Er zijn significante verschillen met het boek. In het boek zijn Bulstronk en de ouders van Matilda en nog véle malen erger. Als de moeder van Matilda aan het slot afscheid neemt van haar dochter die bij juffrouw Engel gaat wonen, heeft ze het daar duidelijk moeilijk mee. In het boek interesseert het haar geen zier.