Matilda (1996)

Familie / Fantasy

geregisseerd door Danny DeVito
met Mara Wilson, Danny DeVito en Embeth Davidtz

Matilda is een meisje dat al op zeer jonge leeftijd ontzettend intelligent is. Maar haar gemene ouders en haar broertje geven geen barst om haar en vinden het maar niets dat ze altijd met haar neus in de boeken zit. Uiteindelijk sturen zij haar toch naar een school die geleid wordt door een afschuwelijk kreng. Gelukkig heeft Matilda een lieve juf die zeer onder de indruk is van Matilda's intelligentie. Dan ontdekt Matilda dat ze telekinetische krachten bezit, en als ze die onder controle heeft, gebruikt ze die om het schoolhoofd en haar ouders een lesje te leren.

avatar van Vinokourov
Van al die fantastische boeken van Roald Dahl vond ik Matilda het allerleukst, al wist ik maar bar weinig van het verhaal meer. Daarom des te leuker om de film eens te zien en die was best goed, beter dan vooraf gedacht! De telekinetische scenes waarmee ze het schoolhoofd (erg leuk gemodelleerd naar een Oost-Duitse sporter) te grazen neemt zijn de hoogtepunten van deze charmante film.

avatar van John Barry
Mathilda vind ik een redelijk leuke film.

Ik moet wel toegeven dat het even duurde voordat ik in de film kwam. De ouders van Mathilda vind ik erg irritante typetjes waar ik niet om kon lachen. De film wordt een stuk leuker zodra Mathilda naar school gaat.

De scenes met de directrice zijn vaak toch behoorlijk grappig. Hoewel ik mij soms stoorde aan de overacting van Pam Ferris vind ik de persiflage van de directrice toch geslaagd.

Wat ook positief is dat de hoofdpersoon een leuk karakter is dat goed wordt neergezet. Mara Wilson als Matilda acteert behoorlijk sterk. Ook een sterek rol van Embeth Davidtz als de goede juffrouw. De andere kinderen op school acteerde ook best wel goed.

Het is jammer dat tussen de leuke scenes met de directrice ook vaak scenes die irritante ouders van Mathilda voorbij komen. Dit haalt de film toch voor mij een beetje naar beneden. Daarnaast stoorde ik mij ook een beetje aan de muziek onder de film. De muziek was wat te druk en te nadrukkelijk aanwezig.

Eigenlijk valt er op deze film toch nog behoorlijk wat op aan te merken. Dankzij de leuke hoofdpersoon en de grappige scenes met de directrice is mijn eindoordeel toch positief.

1 van de leukste kinderfilms, naar mijn idee.heb me altijd prima vermaakt.en nu nog steeds.vroeger bij mij op school werd het boek altijd voorgelezen.en toen kwam de film uit.en had er altijd een idee bij en dat werd toch wel waargemaakt in de film.heb de film al tig keer gezien maar de film blijft geweldig eigenlijks.

avatar van Rico120
een leuke film voor jong en oud

avatar van Black Math
Weer eens herzien. Als kind vond ik deze film altijd wel leuk, al was dat misschien meer omdat ik fan van het boek was. Altijd al een fan van Roald Dahl geweest.

Dahl was altijd zo sterk in het neerzetten van weinig sympathieke personages. In het boek waarop deze film gebaseerd is, geldt dat met name voor de ouders van Matilda. De centrale antagonist heeft bijna zonder uitzondering een enorme hekel aan kinderen en is om die reden extra angstaanjagend. Schooldirectrice Trunchbull speelt die rol in dit verhaal, maar was natuurlijk nooit zo eng als de reuzen of de heksen die het echt op het leven van kinderen gezien hadden.

In ieder geval worden deze personages in deze film leuk neergezet, met name de directrice, maar het blijft jammer dat ze nog wat minder angstaanjagend is dan in het boek getuige het meisje dat aan haar vlechten weggeslingerd wordt en zacht landt, terwijl ik uit het boek een tekening van haar na de worp herinner waar je haar helemaal in de war ziet. En wat de vader van Matilda betreft, een beetje vreemd dat DeVito naast die rol ook de voiceover doet.

Maar het grootste probleem in deze film zit in hem in de beelden. Het ziet er gewoon erg goedkoop uit, vooral als mensen door de lucht zweven dan wel geslingerd worden. En het is toch ook een beetje jammer dat het zo'n Amerikaanse setting heeft gekregen. Het zou toch wat minder plausibeler aanvoelen om aan televisie verslaafde ouders te hebben in een Britse setting.

Kortom, Matilda verdient eigenlijk een remake. 1,5*.