The Wrong Arm of the Law (1963)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Cliff Owen
met Peter Sellers, Lionel Jeffries en Bernard Cribbins

De boeven in Londen weten hoe het werkt, niemand draagt een wapen en niemand verzet zich tegen de politie. Dan duikt er een bende op die een stap verder gaan, ze verkleden zich als politieagenten en stelen van de boeven. Dit verstoort de natuurlijke orde tussen de polite en de boeven, deze twee groepen slaan de handen ineen om de nieuwe bende te pakken.

avatar van Wembleyfever
Figurantenrol voor een piepjonge Michael Caine; hij speelt een politieagent in het politiebureau.

Dick2008
Ontiegelijk saaie film weer. Ik ben niet zo onder de indruk van Peter Sellers, zoveel jaar later. In de Pink Pantherfilms en The party is hij nog wel aardig om te zien. Maar mij valt op, niet alleen in deze film maar bijvoorbeeld ook in Never Let Go (1960) dat hij een zeer grove en strakke mimiek en manier van spelen heeft, daar moet je van houden. Akelig schreef ik daar, maar hier ook hoor. Wonderbaarlijk dat hij nog zo uitgegroeid is tot een grote komiek.
Ondanks rollen van Lionel Jeffries en John LeMesurier had ik het na een halfuur eigenlijk alweer gezien, saai en helemaal niet komisch. De "stijfheid" van de Engelsen is toch wel duidelijk merkbaar, verder heb je Engelse humor en .... Engelse humor. Gedateerd en niet leuk. 1.0

avatar van speedy23
Wembleyfever schreef:

Weliswaar dikwijls 'uncredidet', maar wel het was toch al zijn 17de rolletje in een speelfilm.

Deze film gekocht omwille van Peter Sellers uiteraard, maar hij had in deze film makkelijk ingewisseld kunnen worden door een andere acteur.
Het scenario is zo strak geschreven dat hij eigenlijk geen ruimte heeft om zijn rol eigen te maken.
Lionel Jeffreys weet veel meer uit zijn rol te halen als onzekere politieman dan Sellers als boef.
In het begin zeer saai maar zodra de eindscène ingezet wordt valt uiteraard alles samen en wordt het toch nog leuk.