Miekkailija (2015)

Alternatieve titel: The Fencer

Finland / Estland / Duitsland

geregisseerd door Klaus Härö
met Lembit Ulfsak, Märt Avandi en Kai Nordberg

Begin jaren 50. Endel moet vluchten voor de geheime politie van Stalin en duikt onder in een klein kuststadje in Estland. Om zijn hoofd boven water te houden neemt de jonge vechter een baan aan als leraar lichamelijke opvoeding in de plaatselijke school. Terwijl de kinderen dolenthousiast zijn over de nieuwe sportleraar, zijn zowel zijn collega's als superieuren nogal sceptisch tegenover de nieuwkomer, waardoor Endels geheime identiteit dreigt ontdekt te worden. Maar zijn roeping ligt in het onderwijs en niets of niemand kan hem dwingen zijn werk met de kinderen op te geven.

avatar van TornadoEF5
Genomineerd voor Golden Globes - best foreign language film.

Naar een waar gebeuren dit keurig filmpje over een man, opgejaagd tijdens WO II en ook op de vlucht voor het Stalin-regime.
Rustig aan verhaald en enerzijds de nadruk leggend op de emotionele band die ontstaat tussen leraar en leerlingen en anderzijds een duidelijk beeld scheppend van het familieleed in het geteisterde na-oorlogse Estland.
Märt Avandi vertolkt goed de man die duidelijk een geheim met zich meesleept