Champagne for Caesar (1950)

3,64

geregisseerd door Richard Whorf
met Ronald Colman, Celeste Holm en Vincent Price

Wat gebeurt er wanneer iemand die alles weet aan een kwis meedoet waarin elke keer dat je een vraag goed beantwoordt, het prijzengeld wordt verdubbeld? Beauregard Bottomley is die man en hij gaat voor een prijs van 40 miljoen dollar.

3 BERICHTEN 1 MENING
avatar van kevinsmit2
geplaatst: 18 december 2006, 11:41 uur [permalink]
lollige film

geplaatst: 18 december 2006, 11:42 uur [permalink]
heb hem nooit gezien en hoef hem ook niet te zien

avatar van mrklm
geplaatst: 30 maart, 13:33 uur [permalink]
Wanneer boekenwurm Beauregard Bottomley [Ronald Colman] solliciteert bij het Milady Soap Comany, wordt hij op onplezierige wijze afgewezen door de rechtlijnige, excentrieke eigenaar genaamd Burnbridge Waters [Vincent Price]. Verbolgen besluit Beauregard wraak te nemen door deel te nemen aan een door Milady gesponsorde radioquiz, een variant op $64,000-question, waarbij hij met elke vraag zijn prijzengeld kan verdubbelen of verspelen. Het gaat Beauregard zo gemakkelijk af en hoewel de redactie de moeilijkste vragen voorlegt en de presentator er elke keer op aandringt dat Beauregard zijn prijzengeld accepteert en het daar bij laat, is Beauregard vastbesloten door te gaan tot Milady Soap Company failliet gaat.
Dit is een vroege satire op de vercommercialisering van radio en TV en heeft anno 2017 wel flink wat van zijn zeggingskracht verloren, omdat de commercie sindsdien zijn grip op TV en radio uiteraard enorm heeft verstevigt. Maar de onderkoelde vertolking van Colman geeft Price de ruimte om zijn komische talenten tentoon te spreiden. Ook Celeste Holm is effectief als de femme-fatale die Beauregard uit zijn evenwicht moet brengen evenals Art Linkletter als de ultragladde quizmaster Happy Hogan. En daarmee valt er voldoende te genieten in deze milde, maar aangename satire.