Som and Bank: Bangkok for Sale (2001)

Alternatieve titels: One Take Only | Only One Take

Thailand
Drama / Misdaad

geregisseerd door Oxide Chun Pang
met Pawarith Monkolpisit, Wanatchada Siwapornchai en Chalermporn Paprach

Mak, een onbeduidend straatschoffie in Bangkok, droomt ervan een stoere gangster te worden. Hij hangt wat rond in de eindeloze stad, verdient wat geld als drugsrunner, maar heeft geen enkel uitzicht op een betere toekomst. Op een dag ontmoet hij een jonge prostituee, die vlak bij hem in de buurt blijkt te wonen en ze worden verliefd. Nadat hij op een dag een grote partij drugs aan een rijke man aan de andere kant van de stad heeft bezorgd, kunnen ze zich zowaar nieuwe kleren, luxe mobiele telefoons en dure zonnebrillen permitteren. Overmoedig geworden, gebruiken Mak en zijn partners het meisje voor een nog grotere levering aan dezelfde rijke man. Maar dan gaat alles vreselijk mis...

avatar van The Eye
Mooie film met alle typische Pang-ingrediënten. Met name de montage en het camerawerk zijn weer erg goed gedaan. Jammer alleen dat het verhaal moeilijk op gang komt en dat de helft van de tijd de ondertiteling afwezig was.

avatar van Macmanus
Een aardige film.
Het verhaal is niet bijster origineel, maar door het energieke camerawerk en ondanks het niet originele maar toch best vermakelijk verhaaltje is het nog een redelijke film geworden.

3 sterren.

Goeie film.
Goed Camera werk zoals hierboven al is verteld en ook leuke scenes.

Kwam misschien inderdaad wat langzaam op gang, maar dat zou ik niet een slecht punt kunnen noemen.

Ik heb hem 4 sterren gegeven en ik zal de overige films van Oxide Pang Chun eens proberen te bemachtigen.

Reinbo
wederom aardig filmpje van de gebroeders Pang. Het verhaal is wat mager, maar vlot camerawerk en een energieke soundtrack maken het toch 3,5*

avatar van maxcomthrilla
Alweer een interessante film van de gebroeders Pang.

De film ziet er vooral fijn uit door enkele visuele trucjes. De camera wisselt rustige momenten af met heftig geëdite zwart - wit, kleur en bruinachtig getinte beelden. Hetzelfde geldt voor het verhaal. Het ene moment kabbelt het verhaaltje wat voort en dan plots doet er zich een enorme geweldsuitbarsting voor. De muziek is wel bijna constant aanwezig, vaak lekkere dance muziek, maar tijdens drama momenten mooi poëtisch. Daardoor vindt de film een juiste balans tussen drama en actie. Vooral ook omdat er nergens getreurd wordt, waardoor goedkoop melo drama vermeden wordt. De broers hebben er simpelweg de tijd niet voor, doordat de film blijft verrassen. Met name de bijna eindscène in de wc was geweldig.

Fijne mix dus tussen dramatiek en actie. Minpunt was wel dat de film wel wat schril afsteekt tegen Mon Seung en Bangkok Dangerous. Vooral qua camerawerk. Dat mocht best nog wel stukken heftiger. Vooral tussen de bedrijven door. 4*

Goto
Lekker filmpje weer van Oxide, de sterkste van de twee Pangs.

Visueel worden er weer wat erg leuke dingen gedaan. Er zitten nog wat tamme scenes in maar wanneer de filters te voorschijn komen is het echt genieten. Ook de editing zit op momenten echt goed, ritme en timing is erg sterk. Daarbij is er ook nog een erg fijne soundtrack met wat lekker electronische deuntjes.

Het verhaal is verder oké en de uitwerking op momenten aandoenlijk. De twee hoofdrolspelers doen hun ding en ook de andere acteurs doen het aardig. De film is ook kort genoeg om niet aan te slepen. En op gepaste tijden komen er een paar erg sterke scenes en shots op het scherm. Oxide wordt zo langzaam een favoriet, ik ga zeker achter meer films van de man aan.

avatar van FillumGek
Leuke wegkijker maar eigenlijk gebeurt er niet bijster veel in de film en bewandeld het platgelopen paden. Wel goed camerawerk, bijpassende soundtrack en de mooie Wanatchada Siwapornchai. Voldoende.

Goeie Oxide Pang (weeral).

Heeft veel weg van de origele Bangkok Dangerous, zowel qua setting als stilering. Lekker bold kleurgebruikt, sterke editing en gave soundtrack. Je komt ze maar weinig zo tegen, zonder compleet de artistieke richting uit te gaan.

Voor fans van de Pangs en de originele Bangkok Dangerous een film die volgens mij maar weinig mis kan doen.

4.0* en een uitgebreide review.

avatar van sinterklaas
Weer een geslaagde film van dit keer alleen maar Oxide Pang. Met inderdaad mooie Pang-effectjes. Je kunt toch ook wel zien dat ze buiten de horrorfilms om ook mooie films kunnen maken. Ook werd er weer sterk in geacteerd. Vooral door dat lekkere meid die Som speelde. Plus nog een sterk verhaaltje over de onderwereld van Bangkok met allerlij soorten soundtracks en ook nog zwart wit fragmenten als het zich in het verleden afspeelde. Komt me nog bekend voor van Bangkok Dangerous. De film begint wel een beetje traag maar even later komen wel de boeiende momenten.

De soundtrack is erg afwisselend met mooie techno/dance muziek en ook rustige muziek. Maar de grootste gedeelde van de film is het aardig stil, waardoor het allemaal wat mooier word en je er beter bij kan concentreren.

Al met al weer een erg geslaagde film uit de Pang-generatie. Binnenkort ook maar eens de niet-Horrorfilm The Tesseract eens proberen.

avatar van Erwinner
3e Pang.

De Pang films liggen me wel, al stelt het inhoudelijk tot nu toe niet veel voor, zo ook bij deze.
Het verhaaltje doet erg simpel aan, maar onthoudt ons van sentimentele dramatiek en legt juist méér de nadruk op ingetogenheid, die soms met pijnlijke momenten escaleren.
Verder doet de soundtrack alles goed en beoogt daarmee een soort van glijmiddel effect die uitstekend gecombineerd wordt met het speelse editing werk.

Gewoon een fijn filmpje die soms dicht op cliche's aanleunt maar daar nergens misbruik van maakt.

avatar van mjk87
Net niet voldoende. Verhaaltje zelf stelt niet zoveel voor, en de manier hoe dit wordt uitgewerkt is in de basis niet heel bijzonder. In zoverre een vrij normaal drama. Maar wel visueel af en toe heel aardig en vooral de muziek was meer bijzonder, soms heel vreemd en helemaal losstaand van de film (voor m'n gevoel) maar dat vond ik wel leuk. De acteurs zijn sympathiek maar weten de kijker niet lang te boeien. 2,5*.