The Cross of Lorraine (1943)

Oorlog

geregisseerd door Tay Garnett
met Jean-Pierre Aumont, Gene Kelly en Peter Lorre

Een groep Franse soldaten die gelooft dat de Tweede Wereldoorlog afgelopen is, geeft zich over aan de nazi's onder het voorwendsel dat ze naar huis mogen terugkeren. In plaats van naar huis terug te keren worden ze naar een concentratiekamp in Duitsland gebracht.

neo (crew)
Heerlijke oorlogsfilm, met een vlot tempo. Wel erg standaard, maar dat mag de ''pret'' niet drukken. Lorry is lekker sadistisch, Kelly weer in vorm, vond alleen Jean Pierre Amont een beetje slecht in zijn rol. Het einde vond ik ook iets te abrupt. 3 sterren

avatar van wimaroca
Dit kan bijna niet standaard zijn,dan zijn hun er toch mee begonnen!!!!

neo schreef:

avatar van speedy23
wimaroca schreef:
Dit kan bijna niet standaard zijn,dan zijn hun er toch mee begonnen!!!!

Dan zijn hun er toch mee begonnen???? Waar bent u naar school geweest zeg....

Dick2008
Een film waarbij de propaganda er weer vanaf druipt. De Franse verzetstrijders zijn echte helden en de Nazi's zijn onmensen, zelfs tegen hun eigen mensen. Peter Lorre zet een goede rol neer als sadistische sergeant, Gene Kelly speelt ook wel aardig. Maar door de manier waarop deze film in elkaar zit, vaak toch ook wel wat ongeloofwaardig, kon ik het einde met moeite halen. 3.0.

avatar van wimaroca
speedy23 schreef:

Dan zijn hun er toch mee begonnen???? Waar bent u naar school geweest zeg....

Ik bedoel met standaard omdat dit een film is uit 1943,dus geen standaard want hun zijn denk ik de eerste dit zo'n film maken

Dick2008
wimaroca schreef:

Er zullen heus al veel meer van dit soort films voor 1943 zijn gemaakt, waarin Nazi's als slecht worden bestempeld. Met films waarin Nazi's als allervriendelijkst worden getoond gaat er natuurlijk niemand vrijwillig het leger in.