• 10.523 nieuwsartikelen
  • 8.962.349 stemmen

Så Var det Jul Igjen (2023)

Komedie / Romantiek | 88 minuten

Genre: Komedie / Romantiek

Alternatieve titel: Christmas as Usual

Oorsprong: Noorwegen

Geregisseerd door: Petter Holmsen

Met onder meer: Ida Ursin-Holm, Kanan Gill en Marit Andreassen

Gesproken taal: Noors en Engels

Plot Så Var det Jul Igjen

Thea gaat terug naar haar landelijke geboorteplaats om met haar familie een klassieke Noorse kerst te vieren. Dit jaar neemt ze echter Jashan mee, haar Indiase vriend. Wat zoals een normaal Kerstmis had moeten zijn, verandert in een tumultueuze en hartverwarmende feestperiode die ieders vooropgezette overtuigingen en tradities op zijn kop zet.

Jashan Joshi

Anne-Lise Evjen

Hildegunn Evjen

Indisk podcast host

Hunden Balder

avatar van Mr. Chiel

Mr. Chiel

Wat een pijnlijk niet grappige film. Afgezet binnen een half uur.

avatar van robertinho

robertinho

Zag er lekker kerstig uit. Het racisme had ik minder mee.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Een cliché kerstfilm is eigenlijk een pleonasme. Dat is hier niet anders. Aan meligheid en voorspelbaarheden zeker geen gebrek. Al bij al een lekkere wegkijker voor tijdens de feestdagen zonder ook maar ergens boven het genregemiddelde uit te komen.

Ik las hier dat er zich kijkers stoorden aan het racisme. Nouja, nogal een beladen term, ik hou het bij xenofobie en drang om de eigen traditionele waarden in stand te houden, dan sta je nu eenmaal minder open voor andere dingen. Maar dat het af en toe pijnlijk wordt, dat is wel duidelijk. Het verbaast me overigens en het lijkt me enkel een filmisch gegeven dat toekomstige schoonouders nog nooit iets vooraf gezien of gehoord hebben van hun toekomstig schoonkind. Krijg je er meteen ook een verloving bij, tja ...

Men probeert vervolgens wat grappig te zijn met miscommunicatie en pijnlijke situaties. Jammer dat het pijnlijke het haalt van de humor. Het gevecht met de kerstman was toch het dieptepunt dan. Om te eindigen krijg je ook de traditionele relatiebreuk vooraleer het terug koek en ei wordt, zélfs met de schoonfamilie. Tja.