Les Morfalous (1984)

Frankrijk
Actie / Komedie

geregisseerd door Henri Verneuil
met Jean-Paul Belmondo, Jacques Villeret en Michel Constantin

Een compagnie van het Franse vreemdelingenlegioen krijgt tijdens de Tweede Wereldoorlog de opdracht om in Tunesië een hoeveelheid goudstaven in bewaring te nemen. De Duitsers krijgen lucht van dit plan en slachten ze af. Slechts vier Fransen overleven, maar hun beproeving is daarmee nog lang niet over.

avatar van thunderball
Dit vind ik een erg zwakke film, de filmposter en acteurs beloven veel, maar wie een coole actiefilm, of een interessante psychologische oorlogsfilm met Belmondo verwacht komt bedrogen uit.
Veel gemauw, voornamenlijk op 1 locatie, plus een flauw einde laten weer anderhalf uur van je leven in het niets verdwijnen. Erg vreemd gezien de staat van dienst en het andere werk van Verneuil.

Typische beginjaren 80 videotheek Oorlog / Misdaad film, die me ook deed denken aan de veel betere Oorlog / Misdaad film "Kelly's Heroes (1970)", want ook in deze film draait het om het stelen van goud uit een bank tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Het verhaal speelt zich af in het plaatje El Ksour in Tunesie op 5 april 1943, waarbij een eenheid van het Franse vreemdelingenlegioen de opdracht krijgt om goud opgeslagen in een bank veilig te stellen. De Duitsers weten echter van hun opdracht af en lokken ze in de val, waarbij na een slachtpartij uiteindelijke vier Fransen, te weten onderofficier Édouard Mahuzard, sergeant Pierre Augagneur, soldaat Boissier en soldaat Borzik, het weten te overleven. Deze zijn dan uit op wraak en een aantal van hun wilt ook het goud in de bank stelen.

Hoewel het verhaal best eenvoudig is en ook niet zoveel voorstelt, wist de film me wel te vermaken. Ook de uitvoering was niet onverdienstelijk (hier en daar wel wat saai en langdradig) en buiten sfeer valt er ook soms wat te glimlachen. Met name als bankdirecteur François Laroche-Fréon (gespeeld door François Perrot) overlijdt omdat hij per ongeluk op openliggende elektriciteitsdraden plast en diens vrouw Hélène Laroche-Fréon (gespeeld door Marie Laforêt) dan zegt:

"Dat was de eerste keer dat er een vonk van leven in zijn lul zat"

Ook moest ik wel (glim)lachen als sergeant Pierre Augagneur (gespeeld door Jean-Paul Belmondo) samen met Hélène eten gaat halen en iemand van de achterblijvers dan zegt "wat blijven ze lang weg", waarop iemand dan antwoord "Augagneur is haar aan het neuken"

Het verhaal zit eigenlijk ook wel leuk in elkaar en heeft ook een aantal verrassingen in petto en zeker naarmate het einde (wat best leuk was) nadert. Verwacht overigens niet veel van de actie, want buiten de opening (eerste 30 minuten) van het verhaal en wat wraak/afrekening, zit er verder geen actie in.

De cast in deze film deed het best verdienstelijk en vooral natuurlijk hoofdrolspeler Jean-Paul Belmondo (in de rol van sergeant Pierre Augagneur, die het goud wilt stelen). Maar ook Matthias Habich (in de rol van de Duitse Luitenant Karl Brenner van de 21e Tank Divisie die verliefd is op Hélène) en Marie Laforêt (in de rol van Hélène Laroche-Fréon, die iedereen met haar schoonheid misleidt) deden het leuk.

Al met al een leuke en vermakelijke Franse Oorlog / Misdaad film, welke zich ook lekker wegkijkt. Met iets meer dan 100 minuten, is het wel iets aan de lange kant (90 minuten zou voldoende zijn geweest).