L'Amour á Mort (1984)

Frankrijk

geregisseerd door Alain Resnais
met Sabine Azéma, Fanny Ardant en Pierre Arditi

Elisabeth en Simon zijn twee maanden hevig verliefd, wanneer Simon een bijna-doodervaring krijgt. Nadat hij weer tot leven is gekomen, weigert hij allerlei medische tests, maar het paar zal rekening moeten houden met het eventuele overlijden van Simon. Ze besluiten een aantal vrienden van hen, geestelijken, te vertellen over hun ervaring.

avatar van Richard1189
Een gevoelige rol voor de mooie jonge Ardant. De aandacht blijft gevangen want je weet echt niet welke kant het verhaal uitgaat.

avatar van wendyvortex
Intrigerend drama met lange tussenshots van nachtelijk bos of compleet zwart.
Simon overlijdt maar is nog geen vijf minuten later weer springlevend en kan zich niets van het gebeurde herinneren.
Kan de liefde tussen Elizabeth en Simon zich toch nog verder ontwikkelen, maar dan gaat Simon weer dood, dit keer defenitief en als laatste had ze beloofd hem te volgen in de dood.
Zelfmoord als daad van liefde en geloof??
Hakt er flink in...zware kost..beetje arty ook wel (maar dat is gebruikelijk bij Resnais)...filosofisch...religieus...zware dobber maar erg goed.

Enkele weken geleden op de Franse televisie gezien. Meestal kan ik de wat langdradigere films erg waarderen (denk aan bijv. 2001: A Space Odyssey en Solyaris uit 1972), maar hier ging het allemaal wel erg ver.

Vooral de vele, lange tussenshots (wat veelal gewoon zwarte schermen zijn) met soms behoorlijk vreemde muziek zaten mij dwars.

Een man heeft een bijna dood ervaring en probeert die te verwerken. Evenals zijn naaste omgeving. Wat volgt is een lange hoogdravende en oersaaie film waarbij het bestaan van god ook nog maar even ter discussie gesteld wordt. Een goede film om bij in slaap te vallen. Dat was me helaas echter niet gegund.