• 11.739 nieuwsartikelen
  • 9.058.524 stemmen

The Last Kingdom: Seven Kings Must Die (2023)

Historisch / Actie | 120 minuten

Genre: Historisch / Actie

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Edward Bazalgette

Met onder meer: Alexander Dreymon, Mark Rowley en Arnas Fedaravicius

Gesproken taal: Engels

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot The Last Kingdom: Seven Kings Must Die

Te midden van een gebroken koninkrijk vindt Uhtred van Bebbanburg nieuwe bondgenoten met wie hij de wapens opneemt tegen even nieuwe vijanden. Nu koning Edward is overleden, barst alweer een strijd los voor de troon. Ook erfgenamen claimen het felbegeerde zitje. Wanneer hij door een medestander om hulp wordt gevraagd, staat Uhtred voor een moeilijke keuze. Zet hij zijn dierbaren op de eerste plaats of wil hij voornamelijk zijn droom van een verenigd Engeland verwezenlijken?

Social Media

Vanaf 14 april te zien op Netflix

Trailer geplaatst.

avatar van afca_fanatic

afca_fanatic

Het lijkt normaal te worden om van een sterke serie een einde te maken als een film. Ik vind dat het nog niet succesvol is geweest. Maar we houden op! Want het verhaal is voor mijn gevoel nog niet afgelopen.

avatar van Lowi 2

Lowi 2

Het grappige is dat Uhtred al rond de 80 jaar oud zou moeten zijn in deze film, maar hij ziet er nog steeds hetzelfde uit als in seizoen 1 van de serie. Ik kijk toch nog steeds uit naar de film. De serie was alleszins geweldig. Hopelijk zien we iets zoals de verovering van York en de eenmaking van Engeland of misschien de beroemde Slag bij Brunanburh van 937. Waarschijnlijk zullen we deze laatste wel zien, aangezien koning Constantijn II van Schotland terugkeert en hij in het echt meevocht tijdens de slag. Ik hoop dat het een mooie afsluiter wordt voor het verhaal van The Last Kingdom.

avatar van Gtknaller

Gtknaller

Wat een top einde van een magnifieke serie. 5 sterren voor dit meesterwerk.

avatar van schumacher

schumacher

De serie was al heel goed, de film is dat ook.

Als je de serie leuk vond, dan de film ook. .

Sterke film, goeie acteurs.

Geen seconde verveeld, ik hou van zulke series en films.

avatar van Lowi 2

Lowi 2

Zeer goede film en een waardige afsluiter voor het verhaal van Uhtred. Soms voelde het een klein beetje gehaast aan, maar dit stoorde me eigenlijk niet. Er was een goede combinatie van actie en drama. Ook de setting voor de tijdsperiode zag er schitterend uit. Mooi gedaan.

avatar van schumacher

schumacher

Lowi 2 schreef:

De film duurde ong 2 uren , mss daarom? Dan zouden ze de film bv nog een half uur langer moeten maken hebben.

avatar van Spotje

Spotje

Matig vanwege het feit dat het een soort van extra lange aflevering is van de TV serie. Wel mooi in beeld gebracht. Maar verder niets bijzonders

avatar van Joy4ever

Joy4ever

Geweldige slotscène van Walhalla.

Prima afsluiting van een bijzonder sterke serie.

avatar van Verhuiskaartje

Verhuiskaartje

Ik denk dat je echt wel de serie gezien moet hebben om deze film te begrijpen/leuk te vinden. Ik heb de serie niet gezien dus ik kwam met geen mogelijkheid in de film. In het begin wordt nog wel iets terug gekeken maar daarna komen er zoveel karakters bij elkaar en door elkaar heen dat het voor mij niet meer te volgen was. Wellicht had ik hem niet moeten kijken en daarom ook geen sterren.

avatar van gigabyte

gigabyte

Verhuiskaartje schreef:

Had precies hetzelfde gevoel, je wordt meteen in het diepe gegooid, waarvan je denkt heb ik iets gemist, want de film begint zonder beschrijving voorkennis van hoe of wat. Men moet het maar uitzoeken van wat hiervoor zich afspeelden. Ik stopte de film om te kijken of ik midden in een serie zat, maar nee. Toch besloten de film niet meer te bekijken het is een warboel. Voor mij zo geen doen. Geen sterren.

avatar van Luudje10

Luudje10

Geweldige film op vervolg van de hele goede serie.

In het begin is het even erin komen en er zijn m.i. wat jaartjes overgeslagen, maar daarom niet getreurd. De vrienden van Ultrud waren nog dezelfde acteurs en dat gold ook voor onze vriend de monnik.

Wederom genoten. Top en een aanrader als je van dit soort films houdt

avatar van JanineV

JanineV

Een mooi einde van een geweldige serie.

De serie is werkelijk mijn all time favourite nr 1!

De film... doet wat hij moet doen in de beperkte tijd die er voor staat.

Soms voelt het allemaal wat gehaast en ik miste toch enkele bekende karakters uit de serie.

Eerlijk gezegd had ik op meer gehoopt, maar dan heb je al snel weer een nieuwe serie nodig in plaats van een film. Erg jammer dat daar sowieso niet voor gekozen is. Aan populariteit/kijkcijfers heeft het in elk geval niet gelegen!

Al met al: goed gedaan, de serie is nu echt afgerond, maar enigszins beteuterd ben ik wel....

avatar van joolstein

joolstein

Nog één keer; "Destiny is All"

In 2015 ging de serie The Last Kingdom van de BBC gebaseerd op Bernard Cornwell's The Saxon Stories in première. Na twee seizoenen was de BBC niet langer betrokken en was het Netflix die serie voortzette. Na de uitzending van het vijfde seizoen (vorig jar) kondigde Netflix aan dat de serie werd geannuleerd. Waarom men het laatste en afsluitende deel niet meer wilde verfilmen als serie, weet ik niet? Volgens mij lag het niet aan de kijkcijfers dus aandeelhouders of bezuinigen? Gelukkig kwam er nog wel een film!

Enfin deze film is dus het vervolg op die eerste vijf seizoenen. De hoofdpersoon van de serie is; Lord Uhtred of Bebbanburg (licht geïnspireerd op Uhtred (de Dappere)of Bamburgh, (ca. 970 - 1016), waar de schrijver een afstammeling van is) Met zijn verhaal verweven is de vorming van England, van de gebeurtenissen van het bewind van Alfred de Grote (848/849 - 899) via Edward (874-877 - 924, eponiem de Oudere) naar nu in deze film Aethelstan (893/894 – 939) die wordt beschouwd als de eerste koning van Engeland.

Wat dus begon als een soort tegenhanger van de Vikings-serie, groeide onder Netflix uit tot één van de betere historische series en kwam nu ten einde met deze film. Kwalitatief ziet er weer goed uit! Eigenlijk gewoon een goede voortzetting van hoe de serie er toch al uitzag. Tja de grote vraag was dan ook meer hoe prop je toch algauw 6 uur serie in twee uur en weten ze het spannend houden...? De slag van Brunanburh staat natuurlijk vast!

En moet zeggen dat ze grandioos geslaagd zijn! Oké het voelt gehaast maar dat is begrijpelijk omdat het een film is in plaats van een serie. Echter als je de eindstrijd zo spannend weet te maken verdien je lof! Tja...en zucht uiteraard komen er weer onzinnige opmerkingen van conservatieve zemelaars want oh..oh Aethelstan kust met een man... maar zo gek was dat ook weer niet, het was historische fictie en hij is nooit getrouwd geweest en had dus geen kinderen... er was zeker de mogelijkheid! Als je trouwens kijk naar de jaartallen kan een de hoofdpersoon ook nooit zolang geleefd hebben! Uhtred beleed het oude viking-geloof en was een held, dus verdiend een plaats in Walhalla bij Odin of in Sessrumnir bij Freya!

avatar van macrobody

macrobody

Blijkbaar is er een serie die ik dus niet gezien heb en het was dus erg lastig te volgen met al die nieuwe namen en plaatsen. Uiteindelijk gaat het dan om loyaliteit en landje pik. Min een halve ster voor de geforceerde 'gay' relatie en bijbehorend stukje film. Iedereen moet zelf weten wat ie doet in privé maar het blijft onnatuurlijk en mag van mij van TV blijven.

avatar van Alathir

Alathir

• 2086 berichten

Seizoen 55 eindige echt geweldig goed. Ik ben nog zelden onder de indruk maar van seizoen 5 was ik soms zeker van ontroerd of zat ik op het puntje van mijn stoel van de spanning. Hoewel seizoen 5 misschien enigszins "open" eindigt, had deze film misschien eigenlijk niet gehoeven. Het haalt het niveau van dat laatste seizoen duidelijk niet en voelt zoals wel vaker bij verfilmingen van series te gehaast. Ook hier hadden ze in feite een seizoen van kunnen schrijven en misschien de tijdsprong beter kunnen opvullen. Verscheidene personages hadden duidelijk geen interesse meer om verder te gaan of geen tijd ervoor. Edward, Stiorra, Hild, Eadith, Aelswith, Eadgifu (andere actrice), Aelfwynn, Rognvaldr, Uhtred's monnikzoon, ... missen allemaal. Grappig wel dat Eadgifu vervangen wordt door Elaine Cassidy, terwijl ze in seizoen 5 gespeeld werd door Sonya Cassidy. Toch zijn de twee actrices geen familie. Qua vrouwelijke afwezigheid kan wel zeker tellen. Nu er is niet teveel tijd voor bijrollen, het is uiteraard snellere opeenvolgende actie. Deze film is echt optioneel vind ik. Ok, je weet hoe het dan afloopt maar het open einde in seizoen 5 is ergens perfect.

avatar van De GeuS

De GeuS

Helaas, net als bij de serie loopt dit ook teleurstellend af: hetzelfde saaie riedeltje met Uhtred zoals dat al meerdere malen is herhaald, tot vervelens toe; kleine 2,5*

avatar van Septua

Septua

Met het verhaal dat ze hier aan het licht brengen had het net zo goed een seizoen mogen zijn. Al waren het maar 5 afleveringen. Het is duidelijk dat wat ze hier willen vertellen veel te haastig in beeld komt, waar ook de "plottwists", om het maar even zo te benoemen, na 5 minuten meteen duidelijk gemaakt wordt en daarmee de impact van een shockeffect weghaalt. Het einde was ook erg flauw te noemen.. Ik ben daarentegen wel groot fan van de show zelf en vind oprecht dat dit laatste verhaal een beter einde had verdient.

avatar van umbra

umbra

Verhuiskaartje schreef:

Oké is tweede die iets dergelijks aangeeft, dan laat ik de film ook voorlopig, want de serie ook niet gezien.

avatar van Warning

Warning

Serie niet gezien. Genoten van deze film.

avatar van nadrin

nadrin

Aanrader ook al heb je de serie niet gevolgd