• 10.552 nieuwsartikelen

Met onder meer: Jake Gyllenhaal, Dennis Quaid en Jaboukie Young-White

Gesproken taal: Engels, Slowaaks en Frans

Releasedatum: 23 november 2022

Plot Strange World

"Journey to a place where nothing is as it appears!"

De familie Clades bestaat uit een aantal legendarische ontdekkingsreizigers die samen op zoek zijn naar een onbekend en verraderlijk land. Deze reis zit echter niet zonder gevaar, want buiten de fantasierijke wezens die de familie opwachten zorgt ook het geruzie van de familie voor problemen. Het is daarom de vraag of de familie ooit zal aankomen op hun bestemming.

Social Media

Searcher Clade (stemrol)

Jaeger Clade (stemrol)

Ethan Clade (stemrol)

Meridian Clade (stemrol)

Callisto Mal (stemrol)

Narrator / Radio Host 1 / Duffle (stemrol)

Diazo (stemrol)

Lonnie Redshirt (stemrol)

Caspian (stemrol)

Pulk (stemrol)

kappeuter (crew films)

Leuk dat Disney weer een avonturenfilm maakt.

De 'tekenstijl' is niet zo origineel als bijvoorbeeld Disney's Atlantis: The Lost Empire (2001)

Die personages in Disney films lijken zo inwisselbaar tegenwoordig. Het zijn dezelfde gummi achtige poppetjes met dezelfde soort hoofden.

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Vanaf 23 november 2022 in de bioscoop (Walt Disney Studios Motion Pictures)

avatar van skinny_tie

skinny_tie

Visueel sterk en prima 3D, maar als de trailer je daar niet van overtuigt kun je deze misschien beter links laten liggen, want inhoudelijk niks bijzonders.

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

Nou, deze wilde ik dan weleens zien. De film is dusdanig een flop dat ik pas vanaf deze film wist nadat ik in NRC las dat deze film een flop was. Ik zag de film wel op de agenda bij de bios, niet wetende dus dat dit een film van de Walt Disney Animation Studios was. Enfin, toch maar gegaan.

Wat de reden voor de flop is, is mij niet bekend. Allicht het samengestelde gezin en homoseksuele zoon maar dat lijkt me niet de hoofdoorzaak. Of gewoon een verhaal dat op het eerste gezicht niet boeit, iets dat vaker voorkomt met meer originele verhalen, al is dit wel losjes gebaseerd op onder meer het werk van Jules Verne. Disney kan beter gewoon veilig een sprookje verfilmen. Of het is gewoon dat dit niet een heel geweldige film is, men dit ook wel wist en de marketingafdeling ook geen overuren is gaan draaien.

Deels ligt dat erin dat die wereld ergens wel op de onze lijkt, maar ook nooit echt gaat leven. Het begint nog wel aardig (sterk zelfs met een mooie introductie in en leuke animatiestijl) met redelijk design van huizen en transport (doet denken aan die futuristische ideeën uit de tijd van Verne, ook een beetje te zien in Disney's Discoveryland). Maar al snel gaat het verhaal een tempo hoger, eigenlijk voordat we die wereld en personages leren kennen behalve dan op een weinig subtiele manier. En dat komt nooit echt meer goed.

De film is verder best oké maar is hem ook steeds net niet. Die wereld zit vol leuke ideeën, maar is ergens ook kitscherig lelijk en niet heel boeiend. Hetzelfde geldt voor de personages die allen vrij vlak en clichématig blijven. En kijkt de film nog wel weg, maar doet ook niet meer dan dat. 2,5*.

NB: Voor het eerste sinds 2019 ofzo dat ik weer naar een 3D moest (deze draaide helaas niet in glorieus 2D) en wederom voegt dat echt helemaal niets toe. Allicht in de openingsscène een beetje maar daarna is de toegevoegde waarde er al weer vanaf.

avatar van Macmanus

Macmanus

23 november in de bios, 23 december op Disney+, opvallend snel voor Disney.

avatar van MrEd

MrEd

Visueel prachtig gemaakt maar toch mist het iets. Ik voel te weinig empathie met de personages. En dat terwijl het verhaal zelf een boodschap aan de kijker lijkt te willen geven. Want naast het vader - zoon verhaal worden we erop gewezen zuinig met onze planeet om te gaan. Ook acceptatie van de diversiteit wordt aangehaald. Mooie thema's maar ze passen niet in dit verhaal waardoor het uiteindelijk een wat zielloos geheel is geworden.

avatar van schrans

schrans

Mooi om zien, maar de plot en thematiek pakte me gewoon weinig. Daarnaast lag de moraal rond duurzaamheid er wel heel vingerdik op terwijl het verhaal niet juist aanvoelde:waarom zaten ze plots in een levend wezen, waarom was de pando plots slecht waardoor ik met veel vragen en een onvoldaan gevoel achterbleef. Ook de wel zeer woke insteek door de invulling van het gezin voelde niet naturel en vrij geforceerd aan.

avatar van Kondoro

Kondoro

Macmanus schreef:

23 november in de bios, 23 december op Disney+, opvallend snel voor Disney.

Je ziet het ze wel vaker doen, vaak flikkeren ze er dan ook een extra prijskaartje bovenop, geen idee of dat nu weer het geval is?

avatar van Macmanus

Macmanus

Nee dit is een gigantische flop geweest.

avatar van bjerik76

bjerik76

Vond de film wel een beetje Avatar trekjes hebben, maar als het plot duidelijk word ( vraag me af of de kleine kinderen het wel zullen begrijpen) was het wel origineel verzonnen.

Wel vond ik het wereldje wat slordig gemaakt en de wezentjes niet echt een karakter hebben.

+ punt vond ik wel dat de geaardheid van het jongetje geen enkel probleem was, of dat het daar over ging, maar het al geheel geaccepteerd werd zonder enige woord het daarover te hebben gehad.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Strange World lijkt wel een ode aan Steven Spielberg met vooral Indiana Jones en ik dacht in de muziek een knipoog te horen naar Jurassic Park, maar dat kan ook aan mij liggen. Het is een avonturenfilm geworden met de nodige clichés. De figuren zijn best wel leuk, maar het wordt nooit bijzonder en lijkt wel bandwerk te zijn. De animatie is ook vrij zielloos. Disney leek zich herpakt te hebben met recentere films, maar dit is toch duidelijk een stap terug.

avatar van Dick Starbuck

Dick Starbuck

Aardige Disney animatie. Voelt voor mij als een tussendoortje. Einde leek wel afgeraffeld en ik had zo graag meer info willen hebben over de 'wereld' waar het zich afspeelt. Kinderen genoten, dus de doelgroep is op z'n wenken bediend. Kleine 3 sterren.

avatar van WB

WB

Prima filmpje, maar niet echt bekend bij het grote publiek. Zag 'm ook pas voorbij komen toen deze werd bestempeld als "groot succes op Disney+ na flop in de bioscopen". Qua marketing hebben ze hier een steekje laten vallen in ieder geval.

Leuke karakters, mooi visueel geheel, simpel verhaal met een echte Disneygedachte. Wederom kon Disney de woke-Bingokaart weer volledig inkleuren, maar daar moet je maar doorheen kijken. Ik vond 'm leuk, en de kids ook. Daar gaat het om. Niets meer, niets minder.

avatar van mrklm

mrklm

Na jaren braaf zijn vader Jaeger Clade [Dennis Quaid], een beroemde avonturier, te hebben gevolgd, heeft Searcher [Jake Gyllenhaal] zijn eigenpad gekozen. Hij ontdekte een nieuwe energiebron en leidt nu een rustig bestaan als boer met zijn echtgenoten Meridian [Gabrielle Union] en zoon Ethan [Jaboukie Young-White]. Tot oude bekende Callisto Mal [Lucy Liu], nu leider van Avatonia, zijn hulp inroept om een biologisch virus te bestrijden. Disney was blijkbaar teveel geobsedeerd met diversiteit in de cast en personages en besteedde duidelijk veel tijd aan het zo natuurlijk mogelijk ‘wapperen’ van het haar. Die tijd hadden ze beter kunnen besteden aan het scenario, want dat lijkt werkelijk nergens naar.

avatar van knuppel ihhh

knuppel ihhh

Disney slaat helemaal door met inclusiviiteit. Vader is een blanke en moeder een negerin. Zoon is homo en valt op Zuid Amerikaanse types... hou toch op met de geforceerde onzin. Verhaal is een kloon van "Naar het middelpunt der aarde" . Humorloze film met veel vallen en door de lucht vliegen. Mijn tip... kijk nog een keer naar Shrek!

avatar van Boneka

Boneka

Strange world ziet er goed uit. Qua vormgeving geen klagen. Het verhaal had wel een heel stuk strakker gekund. Bovendien heb ik maar 1 x even gelachen en dat is gewoon veel te weinig voor dit soort films. Ook de reis door het 'menselijk" lichaam had beter verteld kunnen worden, zodat wij weten wat we zien. Als niet bioloog dokter is het maar raden. Zo hadden we ook nog iets kunnen leren over het menselijk lichaam. Wat me ook wat tegenviel is het hele linkse wolk sausje wat erover heen zit. Braak!!! En dan heb ik het nog geen eens over inclusiviteit en diversiteit. Het maken van groene keuzes. We gaan van traditioneel oud (kan niet meer), naar een groene boerderij waar je ook nog moet houden van je vijand. De filmpjes worden steeds softer. Het zijn tegenwoordig pamperfilms. Het mag allemaal wat ruiger. Maar goed dat is deze bio film niet geworden.

Film 3.0

Beeld 4.5

Geluid 4.5

avatar van alacer9

alacer9

Matige 'woke' disney film...

avatar van huiguh

huiguh

Vreselijke woke animatie, met een vergezocht verhaal.

Disney heeft compleet de plank mis geslagen met dit gedrocht.

Ik zat me dood te ergeren aan alle woke-shit die in je strot wordt geduwd, terwijl ik mijn dochtertje van 7 jaar uitleg moest geven over het verhaal na de 'vage-twist'.

Beste moment van de film was dat uiteindelijk de aftiteling begon...