• 8.253.007 stemmen

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Frankrijk

Geregisseerd door: Christian Carion

Met onder meer: James McAvoy, Claire Foy en Jamie Michie

Plot My Son

Edmond Murray bevindt zich in de hooglanden wanneer hij opgebeld wordt door zijn ex-vrouw Joan. Hun zevenjarige zoon blijkt spoorloos verdwenen te zijn van een camping. Edmond keert naar het stadje terug waar hij met zijn vrouw een zoektocht start. Al snel wordt duidelijk dat de jongen ontvoerd werd.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van jacobine_rodijk

jacobine_rodijk

DIt is de poster van de originele, Franse versie.

avatar van mobistar

mobistar

Het acteerwerk van James McAvoy is best OK, alhoewel soms op automatische piloot, en de beelden van het Schotse landschap zijn best te pruimen. Vrij donkere film ook, letterlijk en figuurlijk.

Het verhaal is vrij simpel maar naar het einde toe jammer genoeg ook ongeloofwaardig.

Eerder een (lange) aflevering uit de zoveelste misdaadserie op Netflix dan een spannende film.

Leuk om te kijken maar snel vergeten!

avatar van mrklm

mrklm

Edmond Murray [James McAvoy] reist hals over kop naar een afgelegen kampeerplaats in Schotland waar zijn zoontje Ethan [Max Wilson] spoorloos is verdwenen, mogelijk ontvoerd. De onderzoekende rechercheur [Gary Lewis] stelt Edmond enkele moeilijke vragen over wat de reden zou kunnen zijn dat Ethan en niet zijn tentgenoot werd ontvoerd en dat doet Edmond vermoeden dat het hier wellicht gaat om een actie die persoonlijk om hem is gericht. Daarom besluit hij op eigen houtje op onderzoek te gaan. Carion maakt effectief gebruik van de prachtig gefotografeerde, verregende Schotse landschappen om de sfeer te bepalen en voorkomt dat dit al snel ontaardt in een Schotse variant op Taken. McAvoy is goed in de hoofdrol maar Foy hoeft weinig meer te doen dat verbouwereerd voor zich uit te staren.

De poster is overigens die van de originele Franse versie 'Mon Garçon' uit 2017. Zodra er een originele poster in het juiste formaat beschikbaar is moet iemand dat even vervangen. Is mij op dit moment niet gelukt...

avatar van Solipsis

Solipsis

Ook al gebeurde er tegen t eind niet per se zoveel als in een hoop andere films, ik vond het toch behoorlijk spannend op de een of andere manier. Dus wat dat betreft *** (en mcAvoy eigenlijk altijd wel fijn) maar wat veel van de rest betreft toch eerder **.

Ik dacht dat t helemaal niet zo baanbrekend was dat ze acteurs van alles niet vertellen, maar goed in dit geval was het misschien van een andere orde, veel meer dat ze niet verteld hebben tot momenten ervoor oid.

avatar van macrobody

macrobody

Hoe vaak? 11x

Dat is het eerste wat ik me afvroeg. 11x zegt hij een zin met 'wee boy'. Nou, dat was het wel zo'n beetje. Verder zijn er slechte mensen die werken in de kinderhandel, maar daar iets aan doen is blijkbaar veel moeilijker dan naar de maan reizen of een qr code invoeren. Want o wee boy als je durft rond te lopen met een loopneus.

avatar van coumi

coumi

Belangrijkste pluspunt is dat er behoorlijk wat spanning in de film zit, bijna tot aan het laatst blijf je in het ongewis over het waarom en hoe het zal eindigen. Ook de setting met de highlands voortdurend op de achtergrond is magnifiek. McAvoy kan zijn neiging tot theatraal acteren dit keer beteugelen en zet een redelijke rol neer, hij overschaduwd in ieder geval de toch ook normaal niet misselijke Foy, de andere hoofdrol waarvan de karakterisering echter erg vlak blijft. Voor de rest te vaak een deja vu gevoel, uiteindelijk kom je tot de conclusie dat je films over het onderwerp vaker en en beduidend beter(Trade uit 2007) hebt gezien.

BBarbie

Achteraf kreeg ik pas door dat dit een remake is van Christian Carion’s eigen Mon Garçon uit 2017. Ik heb dat origineel gemist. Jammer, want ik heb het doorgaans niet zo op remakes. Ik zal overigens weinig moeite hebben om de oorspronkelijke Franse film te laten voor wat het is, omdat het verhaal niet erg origineel overkomt en de film pas tegen het einde een beetje spannend wordt. Dat is te weinig en te laat.