• 8.301.682 stemmen

Geregisseerd door: Hanns-Bruno Kammertöns, Vanessa Nöcker en Michael Wech

Met onder meer: Michael Schumacher, Sebastian Vettel en Bernie Ecclestone

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot Schumacher

"Rise and shine of the Red Baron"

Portret van 7-voudig wereldkampioen Formule 1 Michael Schumacher. Met onder meer nooit eerder uitgebracht filmmateriaal, interviews met zijn familie, vrienden en collega coureurs wordt getracht een beeld neer te zetten van alle facetten die Schumacher de succesvolle coureur maakte die hij zou worden.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van charmie

charmie

Autoracen: een nogal oppervlakkige sport, uitgeoefend door nogal oppervlakkige mensen. Dat heb ik altijd gevonden en daar heeft deze documentaire niets aan veranderd.

avatar van MovieJeroen

MovieJeroen

Vandaag gekeken. Mooie documentaire, ook als je geen F1 fan of Schumacher fan bent. De documentaire biedt niet heel veel verassingen (voor mij als fan) maar geeft wel een interessant en compleet totaalplaatje van de carrière van 1 van de grootste coureurs ooit. Een mooie compacte biografie waarbij veel van de hoofdrolspelers in zijn carrière aan het woord komen: Hakinnen, Hill, Coulthard, Jean todt, Briatore etc.

avatar van jippie2010

jippie2010

Toch een behoorlijke tegenvaller...

Als je Schumacher nog niet kent dan kan het wellicht best interessant zijn, maar als je zijn carrière hebt gevolgd dan brengt de documentaire niks nieuws. Sterker nog, het is allemaal vrij braafjes gebracht, geen spannende quotes, continue begeleid door pianospel alsof de beste man al is heengegaan. Het is een trip down memory lane, dus ik vond het zeker leuk om weer eens te zien, maar als documentaire vond ik het geen toegevoegde waarde. *3.0

avatar van blurp194

blurp194

Zwak.

En misschien komt dat vooral omdat er al zoveel erg mooie documentaires over de F1 en de helden daarvan gemaakt zijn. Senna, Rush, Williams, Grand Prix - ik roep maar even een willekeurig lijstje. Allemaal met een goed getimed en indringend verhaal waardoor je echt in de actie gezogen wordt. Allemaal met perfect geniaal mooie archiefbeelden die er grotendeels uitzien alsof ze gisteren gemaakt zijn.

Maar Schumi moet het dan doen met wat korrelig gedoe en een verhaal waar maar weinig uit spreekt. Lieve man thuis, prachtig. Maar in de racerij wordt er wel wat met zevenmijlslaarzen over de geschiedenis heen gewandeld, en dat doet de beste man voor mijn gevoel echt tekort. Dat de meest dramatische momenten in de film eigenlijk over Senna gaan geeft daar wel genoeg bij aan. Zeven seizoenen kampioen, en met een heleboel controverse ook nog eens, daar was toch echt wel meer over te vertellen geweest - meer dan het ene incident dat er nu voornamelijk van uitgelicht wordt.

Jammer, en na wat beschouwing blijft vooral de herinnering achter aan een wat gemakzuchting gemaakte film waarvan de grootste inhoud eigenlijk de woorden van vrouw en kinderen is. Niet per definitie heel interessant, als ik heel eerlijk mag zijn.

avatar van M(O)H

M(O)H

Zeer goede docu.

Ik kan me totaal niet vinden in de andere meningen.

In de tijd van Schumacher keek ik niet naar F1, maar als F1 fan sinds de jongste debutant ooit moest ik wel deze docu zien.

Hij zette zich volledig in bij karten en later F1, iets wat je bij een klein gezelschap aan f1 coureurs ziet.

Ook de minder leuke kanten worden getoont, vandaar dat de één hem onsportief vindt en de ander hem de beste aller tijden.

Prachtige quote van Brawn, de beste onderscheiden zich in de regen. We weten allemaal wie in dat lijstje thuishoren.

Aanrader, vooral als je F1 na Schumacher bent gaan kijken.

avatar van schumacher

schumacher

Ik heb me moeten inhouden om net niet weer te moeten bleiten bbrr, toch kwamen er een paar tranen uit, niks aan te doen.

Ik heb meerdere helden in een bepaald aantal sporten zoals Sven Nys en Cr7/Maradona....... maar den Schumi is mijn grootste idool ooit.

Vele mensen begrijpen zoiets niet want ze zeggen dan u kent hem toch niet. Welnu, je moet niet iemand persoonlijk kennen om daar naar op te kijken. Ik was zo grote fan dat op plaatsen waar ik vaak kwam dat ze me zelf zo begonnen te noemen, ik vond dat echt de max toen ze me Schumacher of Schumi/Schumike of Ferrarike noemden haha (ik droeg constant Schumacher/Ferrari kledij toen, heb ook nog een Ferrari tattoo met Michael Schumacher er onder).

In 2006 live weesten kijken in Ferrari land, ben ook nog eens grote fan van Ferrari, mijn droomwagen ook. Mss wel de mooiste of zeker 1 vd mooiste dagen van mijn leven dat moment.

Je zou denken dat sfeer er voornamelijk voor/tijdens/na de voetbal is maar in de F1 is dat ook wel zo, moet je zeker eens meegemaakt hebben.

Beste F1 en regenrijder ooit.

Als je ziet hoe alles gegaan is dan weet je dat dat zo is. Ik ga het hier zelf nog niet eens allemaal gaan herhalen haha, ik zou een boek vol kunnen schrijven.

Maar na Schumi gestopt was is niks meer hetzelfde geweest. Ik was zo down dat ik meerdere jaren nauwelijks nog gekeken had naar de F1. Er is geen F1 rijder meer zoals een Senna of Schumacher voor de moment, iemand met zo'n persoonlijkheid, met zo'n ballen aan het lijf en zo'n uitzonderlijk talent. Het gaat om het totaalpakket voor mij dus nee, ze missen een Schumi of Senna in de F1. Zelden heb ik een race moeten missen. Ik was kapot vh gaan werken en mijn ouders verklaarden mij zot dat ik om 5u 's ochtends ofzo de tv had opstaan om naar de qualificaties en de race te kijken. Wat een gouden tijd , wat een tijd me dat was. Als ik dat vergelijk met nu, ikzelf ken geen ene die bv voor Hamilton is, maar toen? Zelfs mensen die Schumi zo eens opt nieuws zagen, bijna iedereen was fan, iedereen sprak zijn naam , soms op fuifen of feesten of zelfs oudere familie leden enz...

Maar nu? Nikske.

Update naar Ajax zijn post hieronder; Als er toch mss 1 rijder is die echt tot het rijtje kan behoren voor mij is het Verstappen wel. De tijd zal het uitwijzen. Verstappen heeft ook die snelheid in zich, is sneller dan Hamilton in een zelfde wagen, 100% zeker van.

De Docu zelf was leuk maar als fan zijnde: op een paar zaken na wist ik uiteraard alles al wel wat en ze hebben natuurlijk nog niet eens alles laten tonen, kan ook niet in 1u50min tijd. Voor mij had het nog langer mogen duren want er is nog zoveel meer dan wat ik nu gezien heb. Wat me vooral opviel is hoe Schumacher een totaal ander persoon was éénmaal dat die bij vrouw en kinderen en beste vrienden was.

Enige dat ik jammer blijf vinden is dat ze werkelijk niks zeggen over zijn huidige toestand. Aan de ene kant begrijp ik het ergens maar aan de andere kant ook niet want vergis u niet, die man heeft een extreem grote aanhang, al die vele die hard fans die zouden toch ergens graag iets of wat weten van hoe hun grote held is nu. We weten dat het niet echt goed is maar toch......

Ik kan maar 1 goede raad mee geven aan de jeugd en die ook grote fan zijn van die of die. Trekt het u niet aan wat anderen zeggen, of het nu voetbal of basket of F1 ofzo is: ga eens live gaan kijken indien mogelijk naar je held, het is de moeite om het mee te mogen maken. Want ooit stopt het eens die leuke tijd en dan merk je snel het gemis maar terzelfdertijd kan je zeggen; ik heb die tijd mogen mee maken, ik was er eens of meer dan eens live bij, momenten om nooit te vergeten.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

schumacher schreef:

Geen idee of jij als Belg een antipathie tegen Max Verstappen hebt, maar Max heeft natuurlijk alles wat jij beschrijft hierboven. Echt alles.

avatar van JayHovah

JayHovah

jippie2010 schreef:

Toch een behoorlijke tegenvaller...

Ik kan me heel goed vinden in bovenstaande review, het is allemaal te braaf en de controverse word makkelijk ontweken. Ik mis toch de bijdrage van een HH Frentzen (Michael heeft immers zijn vrouw van hem ingepikt) of Eddie Jordan (lijkt mij ook niet dat de overstap van Jordan naar Benetton in 1991 gemakkelijk ging. Ook werd de mislukte rentree in de F1 simpelweg verdoezeld.

Sinds 1994 volg ik de Formule 1 en het is inderdaad een leuke trip down memorylane, voor de neutrale kijker of degene die pas sinds de laatste jaren (Max fanboys ) kijken een goede aanvulling maar niet meer dan dat. Ze hadden er gewoon veel meer uit kunnen halen.

Tarkus

Ik was erbij in 1991 toen Michael Schumacher debuteerde in de Formule 1 op Spa-Francorchamps.

Meteen wist men dat hier een uitzonderlijk talent gedebuteerd was. En dat is later dan ook uitgekomen.

Zijn ganse carrière heb ik gevolgd, hij was mijn grote held in de Formule 1, meer dan enig ander coureur.

Jaren plezier heb ik aan de Formule 1 beleefd voornamelijk dank zij Michael Schumacher.

Piloten als hij vind je nu nog zelden, en is zeker niet te vinden in de huidige wereldkampioen.

Deze documentaire geeft een mooi beeld van Michael's carrière en vooral ook een prachtig beeld van zijn omgeving en meer bepaald de steun die hij kreeg van zijn vrouw Corinna.

Ook de vriendschappen naast het circuit met verschillende rijders, waaronder titelrivaal Mika Hakkinen zijn ongezien. Denk dat je dat nu nog moeilijk zal kunnen verwezenlijken in de Formule 1, ik zie het alleszins niet gebeuren tussen Hamilton-Verstappen.

Het einde van deze film is natuurlijk een emotioneel moment, ook ik moest een traantje wegpinken, na zovele jaren in een levensgevaarlijke sport, wat de Formule 1 toch is, overleven en dan in een banaal skiongeval voor het leven veroordeeld tot de hulp van anderen, machteloos toekijken hoe je wordt geleefd.

Of je nu een voor- of tegenstander van Michael was, niemand zou dit hem hebben toegewenst.

Zoals vele supporters hopen wellicht, hoop ik ook dat Michael door een of ander mirakel terug beter wordt.. hoop doet leven zegt men.

En de laatste woorden van Corrina, zijn de nagel op de kop.. "hij heeft zijn gezin zijn ganse carrière beschermd, nu is het aan hen om hem te beschermen".

Ajax&Litmanen1 schreef:

Behalve persoonlijkheid. Echt oersaai die vent. (overigens is Max zelf een Belg dus die antipathie zou raar zijn )

avatar van wouds601

wouds601

Als autorace liefhebber er toch maar even voor gaan zitten. altijd wel leuk om wat anekdotes te horen maar voor wie de F1 een beetje volgt was er niks nieuws... kijkt wel lekker weg. 3*

avatar van Karst

Karst

kos schreef:

Je hebt natuurlijk recht om van hem te vinden wat je wil maar hoe kom je daar nu toch bij? Van de huidige batch f1 rijders is Verstappen op zijn minst één van de minder saaie persoonlijkheden. Daarnaast vind ik Schumi nou ook niet één van de meest sprankelende persoonlijkheden. Ten tweede kun je vandaag de dag absoluut niet meer zeggen en doen wat ze 25 jaar geleden uitspookten. Je wordt al op social media afgebrand wanneer je een keer een vuile blik naar een willekeurige minderheid of zich achtergestelde groepering werpt. Je een keer uitlaten over politiek is net zo'n slangenkuil.

Wat dat betreft hebben we door de vrijheid van meningsuiting te interpreteren als: "Ik mag alles roepen en zeggen en schijt aan de rest" eigenhandig diezelfde vrijheid van meningsuiting aardig de nek omgedraaid voor mensen voor wie een goed imago wel belangrijk is.

avatar van Rudy6

Rudy6

charmie schreef:

Dit vind ik een behoorlijk oppervlakkige mening, charmie. Blijkbaar heb je geen kennis van de complexiteit, intelligentie en werkdruk binnen de Formule 1. Dat maakt het wel degelijk een bijzondere sport. Verander het woord 'oppervlakkig' dus maar voor 'gespecialiseerd'.

Ik kan mij overigens wel goed voorstellen dat je de sport behoorlijk saai vindt omdat de sterkste auto meestal de beslissende factor vormt in plaats van de autocoureur (alhoewel dat ook niet altijd zo is). Dat Mercedes de afgelopen 7 jaar dominant is maakt de sport voor mij ook behoorlijk saai (en frustrerend) evenals de veel te weinig inhaalmogelijkheden die er zijn op de meeste circuits.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

charmie schreef:

Kun je een voorbeeld geven van een sport met veel diepgang?

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Graaf Machine schreef:

Kun je een voorbeeld geven van een sport met veel diepgang?

Duiken!

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Ajax&Litmanen1 schreef:

Duiken!

De opmerking die je wist dat zou komen.

Al had ik eigenlijk "diepzeeduiken" verwacht.

avatar van Waku

Waku

Als niet auto race liefhebber hoopte ik meer te zien over de persoon Michael Schumacher. Maar dat valt tegen. Het is even emotioneel als het gaat om het tragische ongeval van concurrent Senna. Men ziet dan ook een stukje van "mens" Schumacher. Maar daarna blijft het vooral samenvattingen van verdere races. Bekende namen in de formule 1roepen wat over de racer Schumacher..maar het blijft allemaal erg opervlakkig. 2.5*

avatar van mrklm

mrklm

Hoewel Lewis Hamilton op basis van statistieken Michael Schumacher is voorbij gestreefd, onderstreept deze fascinerende documentaire nog maar eens waarom we Schumacher nog steeds dienen te beschouwen als de beste racecoureur aller tijden. Directe familie en de belangrijkste teamgenoten en rivalen van de Schumi spreken over de persoon en de sportman die Schumacher was. De rivaliteit met Ayrton Senna doet enorm denken aan de huidige vete tussen Hamilton en Verstappen, maar uit indrukwekkende beelden blijkt hoezeer het dodelijke raceongeluk van Ayrton Senna (Schumacher reed vlak achter hem) hem en zijn collega’s heeft geraakt. Zijn overstap naar Ferrari, om te bewijzen dat hij ook met een mindere auto kon winnen, leverde opnieuw legendarische sportieve gevechten op met Damon Hill en Mika Hädkkinen en de schat aan archiefbeelden, aangevuld met foto’s en filmpjes uit het familiearchief, maken dit tot een lust voor iedere liefhebber van F1 en een waardig, eerlijk portret van één van de meest toegewijde, meest gerespecteerde sportmensen van zijn generatie.

avatar van james_cameron

james_cameron

Prima documentaire over formule 1-legende en 7-voudig wereldkampioen Michael Schumacher. Niet zo goed als de vergelijkbare documentaire over Ayrton Senna, wellicht omdat die een meer unieke visuele aanpak had, maar evenwel boeiend en vaak aangrijpend. Het indrukwekkende archiefmateriaal is de voornaamste reden om te kijken, met oa mooie beelden uit Schumacher's vroege carrière op de kartbaan, maar ook de interviews met collega's, concurrenten, vrienden en familie zijn de moeite waard. Het einde is natuurlijk vreselijk, wanneer zijn vrouw verteld over het huidige comatose bestaan van de beste man. Dan moeten we maar genoegen nemen met het idee dat Schumacher alles uit het leven heeft gehaald wat er te halen viel.

avatar van schumacher

schumacher

james_cameron schreef:

met oa mooie beelden uit Schumacher's vroege carrière op de kartbaan,

Ook dat die geen geld hadden voor nieuwe banden voor hunne kart en dat die toch races won met gebruikte banden, iedereen weet dat gebruikte banden minder goed zijn enz... Dus wel straf toch dat je daar heel wat races mee kan winnen.

Dan weet je al dat je met een talent te maken hebt.

Ook die race die hem in 96 won in de regen met die zeer brakke Ferrari was straf.

Irvine begrijpt het nog steeds niet de dag van vandaag hoe die er in slaagde om dat te verwezelijken, om die wagen in de regen dan nog zo onder controle te houden.

En dan in 99 diene zware crash, toen hield ik mijne adem in, deed me toch wat aan Senna denken.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Mijn 11-jarige zoon volgt de F1 op de voet, maar kende Schumacher niet. Het was de ideale manier om hem kennis te laten maken met één van de grootste F1-coureurs ooit en ongetwijfeld één van de grootste sporticonen uit de Duitse sportgeschiedenis.

Ikzelf ben nooit supporter geweest van Schumacher. Ik vond die steeds nogal arrogant overkomen. Kan onder meer te maken hebben met zijn focus, drang naar perfectie en zijn onmiskenbaar talent. In de docu komt toch ook zijn zijde als familieman naar boven. Schumi's carrière kan je uiteraard nooit totaal benaderen zonder de incidenten met Hill en Villeneuve. Steeds op het randje, soms ook erover. De duels met Häkkinen waren overigens geweldig, zeker als je terugdenkt aan het inhaalmanoeuvre van Mika in Spa met Zonta.

De beelden uit de kartwereld, met toen ook blijkbaar al ene Häkkinen in Kerpen waren een meerwaarde, net als de interviews met zijn collega's. Ook de moeilijke start en de hoge druk in het begin bij Ferrari komen goed tot uiting. Mijn zoon genoot en ik eigenlijk ook. Fijn!