• 10.590 nieuwsartikelen
  • 8.967.490 stemmen

14 Peaks: Nothing Is Impossible (2021)

Documentaire / Avontuur | 101 minuten

Genre: Documentaire / Avontuur

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Torquil Jones

Met onder meer: Nirmal Purja, Jimmy Chin en Reinhold Messner

Gesproken taal: Engels

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot 14 Peaks: Nothing Is Impossible

In deze documentaire wordt de diepe verbondenheid van Nepal met het bergbeklimmen op grote hoogte verkend door de ogen van Nirmal 'Nimsdai' Purja. Hij is een onverschrokken, vrolijke Nepalese klimmer op een zoektocht die hij Project Possible noemt. In zeven maanden tijd wil hij 14 bergen met een hoogte van 8.000 meter beklimmen en daarmee het record van zeven jaar verbreken. Met een team van bekwame sherpa's doorkruist Nimsdai de Mount Everest, de K2 en andere iconische bergtoppen door extreme weersomstandigheden.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van DragQueen

DragQueen

Aardige documentaire omtrent de Nepalese klimmer Nirmal 'Nimsdai' Purja, die met zijn trouwe gezelschap maar liefst 14 van de allerhoogste bergen ter wereld wil beklimmen. Dit is natuurlijk een prestatie van jewelste. De uitvoering van de documentaire is echter weinig verheffend. Ik heb 'm wel uitgekeken, al werdt het na de zoveelste berg die afgestreept kon worden allemaal wat vermoeiend en plichtmatig om te volgen. Natuurlijk komt er genoeg natuurschoon voorbij, maar ik was er op een gegeven moment wel klaar mee. Dan vond ik persoonlijk The Dawn Wall (2017) vele malen interessanter om te volgen. 2,5 Ster.

avatar van james_cameron

james_cameron

Verpletterend mooie opnamen in deze uitstekende documentaire over de onverschrokken nepalese klimmer Nirmal 'Nimsdai' Purja, die in slechts zeven maanden tijd de veertien hoogste bergen ter wereld wil beklimmen. Het project brengt uiteraard de nodige uitdagingen en gevaren met zich mee. Zoals vaker het geval is binnen het genre moet de documentaire het vooral van het indrukwekkende camerawerk hebben, maar het verhaal achter de krachttoer van Purja is tevens erg interessant.

avatar van robtexel

robtexel

Omar Larabi, filmcritcus, beschreef deze film als “platitudes, borstklopperij en superlatieven”. Zelden zo oneens geweest met een recensie. Van platitudes of borstklopperij geen sprake en superlatieven voor deze film en de prestaties die Nims Purja en zijn team hebben neergezet schieten eerder tekort dan dat er sprake is van een overmaat.

Veertien ‘achtduizenders’ beklimmen in iets meer dan 6 maanden is een prestatie van ongekend formaat, schitterend verfilmd en eindelijk eens de spotlight op de mensen die al die verwende westerlingen de Mount Everest opsleuren (zie ook de scene met de 300+ klimmers op weg naar de top van de Everest).

Mooie commentaren ook, onder andere van Reinhold Mesner, die als eerste alle achtduizenders beklom (zonder zuurstof), maar hier 16 jaar voor nodig had.

Is het nodig om bergen te beklimmen? Mallory had daar maar 4 woorden voor nodig toen hij Mount Everest beklom: “Because it’s there”. Hulde aan Nims Purja en de andere Sherpa’s en de maker van deze docufilm.

avatar van DragQueen

DragQueen

En toch schat ik de prestatie van Reinhold Mesner hoger in dan die Nirmal 'Nimsdai' Purja. Mesner heeft er weliswaar 16 jaar over gedaan, maar was lang niet zo van alle gemakken voorzien dan de Nepalees en zijn gezelschap. Begrijp me niet verkeerd, de prestatie is ongekend, maar meneer Purja hoefde maar een keer in zijn vingers te knippen en er stond weer een helikoptertje klaar. Vanuit elke hoek werdt hij te hulp geschoten. Het enigste wat hij hoefde te doen is naar boven en onderen te klimmen. Ik zal het hem uiteraard niet willen en kunnen nadoen, maar ik vraag me af of Mesner iets van die luxe heeft gehad.

avatar van missl

missl

Mooie en zware beelden, project positive is leuk maar ik krijg nou niet het gevoel dat ik het ook eens moet doen.

avatar van filmfan59

filmfan59

Wat een prachtdocu !! Respect !!!

avatar van Woland

Woland

Het onderwerp vind ik bijzonder boeiend, en het is onvermijdelijk dat er mooie beelden voorbij komen, maar desondanks vond ik dit een vrij vervelende documentaire. Echt irritant gladjes, opschepperig, en de makers hebben duidelijk het concept van "show, don't tell" nog niet doorgehad. Er wordt vooral heel veel gepraat over hoe geweldig ze wel niet zijn, wat voor bijzondere risco's ze wel niet nemen en wat voor ontberingen ze heldhaftig hebben doorstaan, terwijl dit visueel geen moment overkomt. Vanwege de alsnog soms prachtige Himalaya-beelden toch nog wel wat puntjes, maar het viel mij bar tegen.

avatar van shugenja

shugenja

Mwoh. Ik zag de bui al hangen want je kunt nooit inhoudelijk een goede film maken als je 14 beklimmingen in 1.40 uur moet proppen. Helaas zien we daarom weinig tot niks van het bergbeklimmen en de gevaren daarbij.

Wat overblijft is een hoop nationalisme, borstklopperij en Nepal dit en dat. Je krijgt wat medelijden voor de jongens want blijkbaar hebben ze echt weinig zelfvertrouwen. Terwijl dit toch niet de bedoeling geweest kan zijn?

Een hoop sentimenteel gewauwel dus en weinig spanning. Maar de echte emotie tijdens het klimmen zelf, de doodsangsten de twijfel? Ja het wordt benoemd dan Nims soms emoties had maar "dat moet je nooit laten merken" en daar blijft het bij.

Dit is jammer want de prestatie An sich is fenomenaal en verdient eigenlijk een betere documentaire dat deze. Moet ik echt geloven dat het alleen maar broederschap is tussen de sherpa's? Nou dan had ik dat wel meer willen zien

Saillant detail is overigens wel dat Nims enige tijd geleden is genaturaliseerd tot Brits staatsburger. Blijkbaar is hij toch niet trots genoeg op Nepal om daar te leven en te werken. Wat in mijn ogen deze film toch ook wat aan kracht laat inboeten. Is het niet een egodocument vooral voor Nims zelf?

avatar van JJ_D

JJ_D

Laat er maar meteen duidelijkheid over bestaan: de prestatie is zonder meer ontzagwekkend. Vraag is echter: wat was de drijvende kracht achter het meervoudige record? Lovenswaardige eigenschappen, zoals intellect, een bedachtzaam ingezette intuïtie, een unieke combinatie van inzicht, energie en technisch raffinement? ’14 Peaks: Nothing is Impossible’ probeert de toeschouwer iets anders te doen geloven. Het is een langgerekt lofzang op Nirmal Purja’s lichamelijke oerkracht en een hymne over doorzettingsvermogen in de meest gevaarlijke omstandigheden. Dus…moeten we voor deze extreme, ja zelfs onverantwoorde waaghalzerij de handen op elkaar zetten?

Vraag is immers of de doodsverachting en de haast puberale lichtzinnigheid, die Purja’s team met alcohol en veel onbegrijpelijk gegrinnik tentoon spreiden, voor anderen “inspirerend” kunnen werken – want “inspiratie” zou voor Purja het motief geweest zijn om zijn Project Possible aan te vatten? Nee, hoewel Purja een belangrijk signaal voor Nepalese klimmers de wereld heeft ingestuurd, vertelt ’14 Peaks’ vooral een melig verhaal over een man die, conform het inmiddels gekende neoliberale deuntje van zelfverwezenlijking tegen gezond verstand en beter weten in, zichzelf wel erg graag grenzen ziet verleggen, het liefst voor de ogen van zijn sociale mediavolgers.

Wat de film mist, is informatie over het traject volgens hetwelke dergelijke bergen beklommen worden, waarom bepaalde keuzes worden gemaakt, kortom de toeschouwer krijgt geen inzicht in het metier van de klimmer. De cinematografie haalt het bovendien niet bij die van pakweg ‘Mountain’ of ‘Everest’. Kortom, menig gemiste kans…

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Project Possible.

De naam die Nirmal Purja zijn project gegeven heeft is er eentje met en hoog Instaquote-gehalte. Zo begint de docu althans. Er worden nogal wat inspirerende oneliners naar je hoofd gesmeten en Purja zelf is de belichaming van zo'n inspirerende quote. Hij is evenwel ook de belichaming van een topatleet; een sterke mens die met veel doorzettingsvermogen zijn doel bereikt en dat is knap.

Ik hoop dat zijn doel voor Nepal en haar inwoners ook effectief wat teweeg kan brengen. Zonder corona had ik er zelf ook een trektocht gemaakt - als wandelaar, niet als klimmer. De Himalaya als decor vind ik dan ook prachtig. Op zo'n top staan zal vast en zeker een ultieme kick zijn. De documentairemakers hebben daar ook handig gebruik van gemaakt. Verder doet het behoorlijk Amerikaans aan en is het bij momenten zelfs wat sensatiegericht. Als docu ben ik er dus niet kapot van; het is het avontuur van Purja dat wel mooi is om te zien.

avatar van blurp194

blurp194

Films over bergbeklimmers hebben eigenlijk allemaal wel gemeen dat er erg mooie plaatjes in zitten. En meestal ook een talking head die uitlegt over de 'death zone', en dat je in de bergen jezelf pas echt leert kennen, of iets vergelijkbaar wolligs waar ik helemaal niks mee kan. Ook na best wat jaartjes in de bergen rondlopen niet.

Ook deze film is narratief weer aan de dunne kant - want hoewel de prestatie van Purja ongetwijfeld heel indrukwekkend is, het levert geen even indrukwekkende film op. Purja slaagt er aan de andere kant wel in om een heleboel sympathieker over te komen dan de gemiddelde hoofdpersoon in dit type film - niet dat de lat daar erg hoog ligt. De gekkigheid van de file op Mt Everest komt er ook erg goed uit. Maar, in tegenstelling daarmee, de scenes op K2 geven een klein glimpsje van dat Purja wellicht inderdaad toch beter op zijn plek is dan de gemiddelde hooggebergtetourist. Was daar nou meer van langsgekomen, dan had de film me misschien veel beter gelegen.

avatar van Luppie00

Luppie00

14 bergen in 1u40m zegt eigenlijk al genoeg. Ik noem het proppen.

avatar van John Milton

John Milton

Geen Meru, The Dawn Wall, Free Solo of The Alpinist inderdaad. Ik snap wel wat Woland bedoelt. Hier had een betere docu in gezeten. En het is een beetje self-congratulatory. Misschien met Jimmy Chin ook achter de camera in plaats van alleen even ervoor? Een indrukwekkend prestatie, maar het deed me beduidend minder dan bovengenoemde films.

DragQueen schreef:

Ik heb het niet ge-fact-checked, maar lees:

Messner was the first climber to ascend the 14 8,000-metre peaks over 16 years, a goal he completed in 1986. He climbed them without supplemental oxygen. Purja used supplementary oxygen for his ascents. “I have to get back down, so that I can reach the next mountain,” said Purja. “I listen to my body. You must have humility so that you can get home. You can always go again without oxygen if that is what is so important, but you can’t if you’re dead.”
In de docu zelf zeggen ze alleen boven 8000 meter, hybrid style. Maar Messner deed het inderdaad compleet zonder. Wel mooi dat hij er zelf geen commentaar op had. ‘Zonder zuurstof kan het niet in zo’n korte tijd’.

avatar van italklaas

italklaas

Prachtige beelden, maar eigenlijk ook te weinig. Voor mijn gevoel draaide het allemaal een beetje teveel om de mediageile Purja. Natuurlijk is het knap wat hij bereikt heeft, maar iedere 10 minuten begon ik me meer te ergeren. Kreeg steeds meer het idee dat hij op 3 kwart hoogte van iedere berg werd afgezet door een helikopter en alleen het laatste stuk klom. Maar zoals de anderen hier ook al zeggen... "14 peaks in 1uur en 40 minuten" dat gaat niet. Had er meer van verwacht.

avatar van Riddierid

Riddierid

Gaaf hoor, enige minpuntje vond ik dat het ratio van berg beklimmen ten opzichte van alles wat eromheen gebeurde wat te groot was. Het berg beklimmen zelf viel zelfs wat op de achtergrond soms door alle omstandigheden eromheen. Dit is natuurlijk een persoonlijke voorkeur, maar ik had liever wat meer gezien van de bergen zelf, hoe dat precies ging en ook hoe het was om eenmaal boven te zijn. Dit deden ze een beetje, en persoonlijk vond ik dat te weinig maar alsnog inspirerend om te zien en leuk om te kijken.

Ik lees nu pas de reacties terug en blijkbaar vinden veel meer mensen ongeveer wat ik vind, zonde dat ze het zo hebben gedaan, maar nog steeds best een toffe docu/film. Over anderhalf jaar als ik genoeg gespaard heb ga ik ook bergen hiken/beklimmen, maar alleen geen dodelijke bergen haha... Dat vind ik het risico echt niet waard.