• 8.516.964 stemmen

Geregisseerd door: Michael Bay

Met onder meer: Jake Gyllenhaal, Yahya Abdul-Mateen II en Eiza González

Releasedatum: 24 maart 2022

Plot Ambulance

"It was supposed to be a simple heist."

Een man heeft dringend geld nodig voor de operatie van zijn vrouw, maar kan dat niet betalen. Hierop vraagt hij hulp aan zijn broer van wie hij vervreemd is geraakt. Deze stelt voor om samen een bank te overvallen. De overval loopt echter uit de hand en de twee stelen een ambulance om aan de politie te ontkomen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

Alle Media

avatar van mrkos

mrkos

Een nieuwe film met Gyllenhaal!!

Een lekker actiefilm met non-stop actie. Film verveelt dus niet en wat hierboven ook al beschreven is, genoeg onlogische dingen, maar dat hoort er bij. De ''gebroeders'' Gyllenhaal en Abdul-Mateen II spelen heel goed samen. De film duurt wat mij betreft wel iets te lang. De chase scene wordt w.m.b. iets te lang gerekt.

3 sterren.

avatar van Collins

Collins

Regisseur Michael Bay laat in Ambulance één van zijn personages verwijzen naar de film The Rock (1996). Behalve misschien wat zelfgenoegzaamheid ligt er waarschijnlijk ook zelfspot aan de referentie ten grondslag. De verwijzing naar The Rock levert bij de toehoorder slechts een reactie op die slaat op de bijnaam van Dwayne Johnson. De film met de naam The Rock is voor hem van te lang geleden. De korte dialoog zegt iets over de lange duur van Bay‘s carrière als regisseur. Vanaf het midden van de jaren 90 regisseert Bay al aangename actiefilms met spectaculaire stunts, gloedvolle actie en zinderende achtervolgingen.

Al deze elementen komen ook in Ambulance terug. Ambulance is een goede actiethriller van de oude school met echte stunts en handmade action. De film heeft weinig aanloop nodig en schiet al snel na het begin in de hoogste versnelling. En daar blijft de film vervolgens hangen. Met zaken als uitgebreide karakterschetsen en onbelangrijke zijplotjes heeft Bay zichtbaar weinig affiniteit. Alleen het hoogstnodige wordt verteld en verder telt alleen de actie. Schitterend stuntwerk, hevige explosies, spannende achtervolgingen en indringende opnamen vanuit de lucht zorgen voor fijn amusement.

De personages zijn als gezegd tamelijk vlak, maar wel net diep genoeg uitgewerkt om te zorgen voor inleving. De dynamiek tussen hoofdpersonages Jake Gyllenhaal, Abdul-Mateen II en de mooie Eiza González functioneert goed en voegt aan de tumultueuze film een prettige extra portie tumult toe.

Ambulance is gewoon heerlijke overspannen en ongeloofwaardige actie. Ik heb me goed vermaakt.

avatar van MelB

MelB

Opzich een aardige achtervolging film. Daar lag het zeker niet aan. Alleen ik had moeite mee met de camerawerk die van alle kanten uit de bocht vloog. Hierdoor kon ik de spanning of aandacht niet vast houden en het werd zo erg dat ik de camerashots irritant ging worden. Handheld, Orbit (rotatie), shaky, van boven, links, rechts, droneshot vanuit een kogelgat...te chaotisch. Kon geen touw aan vast knopen.

Ik begrijp best wel dat ze het doen voor de beleving alsof je daar echt bent. Maar kom op. Elke keer die fak*!ng rotatie drone shot vanuit de lucht kom me de strot uit. Overgangen naar de volgende clip/ scène kon je met je ogen en hersenen niet volgen.

Zolang ik me kan herinner (The A-team series) zijn de politieauto's altijd de klos bij een achtervolging. Ze maken zichzelf altijd onschadelijk. Is dit een soort statement van de regisseurs in Hollywood films?

avatar van Kondoro

Kondoro

“You are all gonna have the greatest story to tell at dinner tonight!”

Op het eerste oog viel mij deze film natuurlijk niet goed, gezien mijn eerdere berichten was ik nogal sceptisch over het feit dat ‘Bay’ deze film op zich nam, komisch wel geziene hij “vroeger” één van mijn favoriete regisseurs was, toen hield ik nog voornamelijk van de vele actie en explosies die hij toevoegde aan zijn films. Nee, ook ik heb mijn weddenschap verloren en de ambulance explodeert niet gelijk aan het begin van de film (wat ik wel dacht), toch wordt er snel een ‘Bay’ stempel op de film gedrukt en zit je eigenlijk een gedurende twee uur in één en al actie spektakel waar er nauwelijks ruimte voor ademen is. En achteraf moet ik toch eerlijk toegeven, dat ik op zich best wel heb genoten van de film, buiten alle clichés en fouten om natuurlijk, want daar zat de film compleet vol mee.

Het is inderdaad typisch big-budget maar, wel vermakelijk voor een hersenloze filmavond. Daar waar ik vooral verrast en excited was om de rol van ‘Jake Gyllenhaal’. Een acteur die zich eigenlijk het afgelopen jaar bij mij omhoog heeft gewerkt en van wie ik zijn rollen steeds meer aan het waarderen was. Ook hierin weet hij dit goed neer te zetten, het is zeker niet de beste film waarin hij heeft gespeeld maar, zijn charisma en manier van acteren liepen leuk in elkaar over, waar de nodige komische stukken voorbijkomen, daar waar ‘Gyllenhaal’ gewoon goed in is. Voor de rest kent de cast ook de rechterhand (en broer) van ‘Danny Sharp’ genaamd ‘Will Sharp’, de gespeeld wordt door ‘Yahya Abdul-Mateen II’ die het ook echt goed opnam en leuk speelde maar, voornamelijk heel erg typisch en volgens het boekje, niet zoals ‘Gyllenhaal’ dat doet in mijn ogen. Natuurlijk moest er ook een vrouwelijke actrice bij, en dat was deze keer ‘Eiza González’, prachtige verschijning om te zien, daar bleef het wel bij!

Het verhaal is erg simpel, en is eigenlijk al compleet uitgelegd in de plotomschrijving. Waar overigens wel een heel leuk begin zit, en dat voornamelijk na de wat warrige opener waar we ‘Will’ met zijn vrouw zien praten over een verzekering omdat zijn vrouw een operatie moest ondergaan en we daarna kennis leren maken met ‘Danny’ nee, de film wordt echt leuk in de bank. Daarna kun je het eigenlijk wel stellen dat de film voornamelijk eentonig doorschiet, het constante zitten in de Ambulance met een achtervolging wat natuurlijk wel voor de hang liggend is omdat daar de hele film omgaat, alleen na twee uur was je er wel klaar mee. Ondertussen gebeuren er overigens wel leuke dingen, zo vind ik het moment dat de Latino’s zich er mee gingen bemoeien een opfrissing en kei- en keihard om te zien!

Alleen is het nogal een warrige film. Zeker in het begin word je van scene naar scene gegooid zonder dat je echt nou weet wat er gaande was, die mannen die bijvoorbeeld bij ‘Danny’ stonden in het begin (wat later zijn team bleek te zijn), daar zette ik erg veel vraagtekens achter. Ook werd iedereen voorgelegd als dodelijke killers met een goede aim maar, alles wat ze schoten leek wel mis te gaan; wat een bullshit. Daarin vergooide ‘Bay’ deze film compleet en werd het ook een stuk saaier om te zien. Wat ‘Bay’ dan wel weer goed deed is de hoeveelheid gore die hij in deze film heeft gedrukt. Denkend aan de momenten waar tijdens de bank, over iemand zijn benen gereden wordt en je vervolgens zijn lichaam in tweeën ziet liggen, de bloederige kogelwonden (wat ze schoten af en toe wél raak) met als hoogtepunt de operatie in de Ambulance. Het ging dan wel nergens over, het zette je wel weer aan dat bloederige, lekker man.

Dus ja, achteraf viel het me allemaal wel mee maar, blijft de film wel datgene wat je ervan kan, mag en gaat verwachten. Over-de-top, hersenloze actie met voornamelijk veel patriotisme en onnodige drama, gepaard met grappige en leuke scenes. Typisch ‘Hollywood’.

avatar van MelB

MelB

Kondoro schreef:

toch wordt er snel een ‘Bay’ stempel op de film gedrukt en zit je eigenlijk een gedurende twee uur in één en al actie spektakel waar er nauwelijks ruimte voor ademen is. ’.

Een oprechte vraag:

Hoe vondt je de film werdt geschoten?

Misschien is het een klein details of helemaal niet storend voor je. In mijn comment heb ik al wat over getypt.

Voor mij leek het alsof ze iets nieuws hebben uitgevonden door een 15 jarige kind, die bij elk overgangen droneshots

effecten heeft bewerkt en elk drie scène kopiëren en plakken heeft toegepast. Dan heb ik ook nog niet eens over camerawerk van de dialogen.

Ben dus benieuwd omdat je zei dat er nauwelijks ruimte is voor ademen, wat voor mij hoofdpijn heeft bezorgd. Het keek in ieder geval niet lekker weg.

avatar van Kondoro

Kondoro

MelB schreef:

Een oprechte vraag:

Hoe vondt je de film werdt geschoten?

Ja ook dat. Voornamelijk vaak wat onoverzichtelijk, dankzij de drone beelden en andere camerawerk. Maar dialogen waren over het algemeen niet echt boeiend te noemen, het is over het algemeen gewoon warrig verteld. Het punt van niet ademen is gewoon bedoelt op het feit dat je constant in een loop van actie zit, iets wat je kan verwachten bij 'Bay' maar voor 136 minuten is dat niet echt wenselijk. Wellicht dat, dat er ook voor zorgde dat het allemaal een rommeltje was. En dan over het heroïsche aspect nog niet gesproken.

avatar van TinkerBelll

TinkerBelll

Wauw! Wat een film!

avatar van bounze

bounze

Lang geleden dat ik zo'n bioscoop topper heb gezien! Natuurlijk zijn er wel cliche's maar waar het om gaat is dat je vol van een film kunt genieten, en dat heeft deze film. Eigenlijk wat je van Michael Bay mag verwachten. Ik vond het een Miami Vice 3.0. Waarin je zelfs voldoende op adem kunt komen. Deze film mag je niet missen.

avatar van Alathir

Alathir

Redelijk al vind ik dat Jake Gyllenhaal mindere filmkeuzes begint te maken. Hij heeft het precies wat gehad met acteren. Overval was nogal zeer klungelig vond ik voor zulke ervaren overvallers. Dan ontsnappen ze via een ambulance en de rest is eigenlijk een gijzeling/achtervolging. Ik vond de vrouwelijke ambulancier eigenlijk wel goed spelen maar ken ze niet direct. Verhaal is niet meteen iets wat we niet eerder gezien hebben. Man doet overval om experimentele behandeling van zijn vrouw te kunnen betalen. Einde speelt wat op het sentiment. Toch nogal een clichéfilm dat Bay hier maakt. Leuk voor 1 keer.

avatar van boemboem27

boemboem27

prima film

zeer veel actie, uitstekende crew.

met name de achtervolging duurde wel wat te lang,half uurtje minder of zo was beter geweest

maar vooral het einde..prima

avatar van 3316mixer

3316mixer

Wederom een vermakelijke film van explosie specialist Michael Bay. Tuurlijk zoals bij een Michael Bay film is de logica ver te zoeken. Maar aan het eind heb je toch het idee, geen weg gegooide tijd.

avatar van pieterf

pieterf

halverwege afgezet, wat een but film.

1 miljoen kogels en 1 man geraakt

avatar van knoflikari

knoflikari

Niet eens uitgekeken. Dit soort blockbusters zijn niet meer aan mij besteed. Eendimensionaal vermaak zonder enige realiteitszin. Nergens pakkend of origineel en karakters die totaal niet weten te boeien.

avatar van Waku

Waku

Gewoon lekkere ( best lange) actie film.

"Ambulance" is een achtervolgingsfilm van dikke 2 uur.

Het wordt een beetje "The A Team" voor volwassenen op gegeven moment maar vermakelijk blijft het.

Hmmm....en Eiza Gonzales, ik was een beetje 2 uur verliefd.

avatar van Gerlof78

Gerlof78

Typische Michael Bay film, net alsof je naar een videoclip van 2 uur zit te zien veel flitsende camera's, bombastische actie scenes en ja een verhaal wat mij niet kon boeien helaas. Ik vind Bad Boys 1 en 2, The Rock en 13 Hours erg goede films maar sorry deze hoef ik niet weer te zien.

avatar van John Milton

John Milton

Prima vermaak. De selfreferenties schommelen tussen cringe en vermakelijk, maar het is geinig om te zien wat voor over the top droneshot Bay iedere scene weer uit zijn arsenaal trekt. De film is in feite 1 grote achtervolging en dus sowieso al niet saai, maar met deze regisseur weet je dat je de nodige Bayhem en explosies kunt verwachten. Gyllenhaal en Abdul-Mateen II doen het prima (met wat ze hebben), maar ik had het meeste lol aan Eiza Gonzalez.

avatar van davidov

davidov

Ugh, ik dacht te weten waar ik aan begon bij een film van Michael Bay, maar allememachies waar heb ik in vredesnaam naar zitten kijken?

Wat een vermoeiende, saaie en frustrerende zit was dat zeg. Suf verhaal, stomme en onlogische wendingen, extreem veel lawaaierige actie waar eigenlijk niks boeiends gebeurd, een cameraman die continu moet piesen en geen tel kan stil staan, domme dialogen, rare karakters en het gaat maar door en door....

Had bij vlagen het idee dat de film Speed wil overtreffen, maar uiteindelijk faalt op elk vlak. Waar Speed toffe karakters had die goed samen uit de verf kwamen, levendige dialogen had, veel twists en turns maar altijd op het juiste moment en nooit teveel zodat je continu op het puntje van je stoel zit... mist deze film dat compleet en wil dat compenseren door eindeloos veel flitsende beelden van dure auto's die met een boem en een knal door de lucht vliegen begeleid door een grote explosie op de achtergrond. Voor sommigen spectaculair, maar spannend is het niet, en indrukwekkend ook niet.

Het is duidelijk een B(ay)-film, misschien wel z'n vermoeiendste tot nu toe. Mijn tip voor Bay; laat de acteurs en het verhaal een volgende keer volledig achterwege; stel gewoon 1000 ton aan explosieven op en ga daar 1,5 uur met een drone rondjes boven vliegen. Ow en koop wat luiers voor volwassenen, want dat gezenuwpees is niet om aan te zien.

avatar van Nosje

Nosje

Het is nu echt officieel bevestigd. Ik word oud. Begrijp nog steeds niet dat ik deze film niet na 10 minuten heb afgezet. Wat een gedrocht. Veel snelle beelden, domme oneliners, ridicuul verhaal. Niet te harden. Je moet je verstand werkelijk helemaal uitschakelen.

avatar van Thomas83

Thomas83

Kleurloze actiefilm die in elk geval nog enigszins vermakelijk wordt als men eenmaal in de ambulance aanbelandt. Het is een Michael Bay-film, dus er zit altijd wat misplaats sentiment en patriottisme in de film, evenals een hoop bombast, lompe humor en leeghoofdige momenten in zijn algemeen, maar de vraag is in zijn films vooral hoe leuk de actie is. In dit geval weinig bijzonders.

Wat me ook wat tegenviel was het visuele aspect. Dat is doorgaans Bay zijn sterke punt. Alles ziet er op zich ook wel gelikt uit, maar hij is deze film overdreven verliefd op de drones en de handcamera's en heeft de scènes ook aan stukken geknipt. Het leidt tot een onnodig hysterische kijkervaring. Met betere personages en cast was dit allemaal nog wat beter te pruimen geweest. Het is teleurstellend om Gyllenhaal in een film als deze te zien, al helemaal als hij zo wisselvallig is. Het leek soms wel alsof hij Nicholas Cage probeerde te imiteren.

Yahya Abdul-Mateen II vult de uiterst simpele rol van het sympathieke figuur nog wel redelijk in. De relatie tussen de halfbroers had met wat beter schrijfwerk en meer scènes het hart van de film kunnen zijn. Helaas wordt er tijd verdaan aan onnodige personages. De rol van Captain Monroe had nog misschien leuk kunnen zijn met een echt goede en charismatische acteur in de rol. Een type Tommy Lee Jones of zo.

Overigens is die scène met de operatie in de ambulance met behulp van wat dokters vanaf de golfbaan zo'n heerlijk idiote scène zoals je die ook alleen in een film van Bay kan vinden. Maar goed, ik had liever gewoon een algeheel betere film gezien. Ik las een stukje van de plot van het Deense origineel, en ik weet niet of die film wel goed is, maar het verhaal klinkt in elk geval in de eerste alinea al vele malen interessanter. Bay heeft alle verrassing uit het verhaal gesloopt.

avatar van Elchapo

Elchapo

• 1910 stemmen

Een vette actiefilm,puur vermaak en strak geregisseerd door Michael Bay.Een rollercoaster die dik 2 uur doordenderd.4 stars.

stinissen (crew films & series)

Prima actiefilm met alleen voor mezelf een slecht einde.....waarom niet een keer....

avatar van Gladiator72

Gladiator72

Da kan toch nooit

BBarbie

Een verzameling klinkklare onzin verpakt als hijgerige actiefilm. Typisch Michael Bay, die zich niet druk maakt over het realiteitsgehalte. Eiza González voorkomt in haar eentje dat de film door de absolute ondergrens zakt.

avatar van Koobuss

Koobuss

Kon het niet opbrengen om de film helemaal af te kijken.

Wat een veel te overdreven film zeg.

Camerawerk word je gewoon misselijk van en dan nog die te flauwe grappen er tussendoor.

avatar van cinematic81

cinematic81

Ik zeg eerlijk, ik houd van Michael Bay's films. Er valt enorm veel op aan te marken en ik ken alle tropes die hij er in duwt.

Ambulance is budgettair een van zijn kleinere projecten, een beetje vergelijkbaar met 13 Hours. En dan kan hij het best wel. Want Ambulance is ook weer een film waar weinig aan klopt, maar die ik het aanzien waard vond. Verstand op 0 en gaan. De cuts en edits en het camerawerk zijn zeker niet goed, maar ze zijn niet zo rampzalig als in 6 Underground. Ik vond de speelduur aan de iets te lange kant.

Eiza Gonzalez speelt het best, en Gyllenhaal wordt steeds leuker naarmate hij gekker wordt. Abdul doet het ook nog wel aardig en de rest is gewoon opvulling.

avatar van Noodless

Noodless

Een actietoppertje die na een half uur deed vermoeden naar Michael Bay. De film opent met een bankoverval die eigenlijk totaal in chaos eindigt waarbij de kijker nadien in volle vaart terecht komt in een ontsnappingsroute met gijzelaars. De ene actiescène wordt gevolgd door de volgende, Bay laat de kijker geen minuut met rust. Heerlijke actieprent volop met geweldige actiescènes en ontploffingen. Daarbij een leuke cast en een vleugje sentiment.

Prima vermaak ! 8/10

scorsese

Matige film waarin twee broers met een ambulance weten weg te komen na een bankoverval. Deze achtervolgingsfilm heeft een simpel plot en de geloofwaardigheid van zowel de personages als de situaties is ver te zoeken (op het irritante af). Ook is Jake Gyllenhaal niet echt op zijn plaats hier. Spectaculair camerawerk hier en daar en de actie-scenes mogen er ook best wezen. Net geen 3.0 sterren omdat het veel te lang door gaat.

avatar van Hoggiebro

Hoggiebro

Heerlijke film, met veel actie en soms wat humor. Verhaal is goed net als de acteerprestaties. Soms wat overdreven maar who cares

avatar van wimaroca

wimaroca

pieterf schreef:

halverwege afgezet, wat een but film.

1 miljoen kogels en 1 man geraakt

Was mij ook opgevallen,maar schieten,schieten,en er werd niets geraakt,geen doden op de straat ofzo

en dit zou op The Rock moeten lijken,no way...geen schijntje