ad
  • 8.142.526 stemmen

Pluto's Judgement Day (1935)

Animatie / Komedie | 7 minuten

Genre: Animatie / Komedie

Alternatieve titel: Pluto's Nightmare

Geregisseerd door: David Hand

Met onder meer: Pinto Colvig, Walt Disney en Clarence Nash

IMDb beoordeling: 7,3 (947)

Over Pluto's Judgement Day

Wanneer Pluto een kitten door een raam jaagt, komt het kitten recht in Mickey's schoot terecht. Mickey geeft Pluto een standje dat hij niet achter andere dieren mag jagen en gaat weg om het kitten te wassen. Pluto valt daarna in slaap voor het vuur en droomt van een hel geregeerd door katten waar hij terechtstaat voor al zijn misdaden.

image

Mickey Mouse

Cat Prosecutor

Kitten / Cat Judge

avatar van Metalfist

Metalfist

Hoewel dit onder de Mickey Mouse categorie valt, is Pluto's Judgement Day eigenlijk een volbloed Pluto cartoon. Mickey zelf (wel in een nieuwe tekenstijl) komt enkel aan het begin en het einde eventjes voor doordat het geheel zich afspeelt in een droom van Pluto waar hij wordt berecht voor het achtervolgen van katten door een rechtbank van.. katten. Het resultaat valt te voorspellen natuurlijk, maar de rijmende katten en de griezelige vibe die van de hel afstraalt (het zijn toch wel erg demonische beesten) maken het een erg leuke cartoon.

avatar van John Milton

John Milton

Wat een verschil met The Haunted House (1929) zeg, ongelooflijk dat er maar zes jaar tussen zit.

Heb jij toevallig nog een boekentip voor animatiefilms uit de jaren ‘20 en ‘30, Metalfist?

avatar van Metalfist

Metalfist

Disney's Art of Animation: From Mickey Mouse to Beauty and the Beast van Bob Thomas en Animatiefilm voor en na Walt Disney van Robert Vrielynck vond ik wel tof John Milton. Ik heb zelf ook nog Disneyana: Classic Collectibles 1928-1958 van Robert Heide & John Gilman en Walt Disney's Donald Duck: 50 Years Of Happy Frustration liggen maar die zijn beide iets minder interessant. Hoewel dat Donald Duck boek nog wel zijn charme heeft voor een grote liefhebber van de eend als mezelf.