Saludos Amigos (1942)

Alternatieve titel: Hello Friends

Animatie

geregisseerd door Wilfred Jackson, Jack Kinney, Hamilton Luske en Bill Roberts
met de stemmen van Fred Shields, José Oliveira en Pinto Colvig

Deze film bestaat uit vier verschillende delen. Deze beginnen alle met verschillende clips van de Disney-tekenaars die schetsen maken van de tekende cultuur van de landen die zij aandoen. De internationale reisgenoten zijn Donald Duck en Goofy. Ze houden het levendig wanneer Donald een koppige lama tegenkomt en "El Gaucho" Goofy het leven als Zuid-Amerikaanse cowboy uitprobeert. 'Saludos Amigos' neemt de kijker mee van de hoge toppen van het Andesgebergte tot de pampa's van Argentinië en de geluiden en beelden van Rio de Janeiro.

avatar van mjk87
In Film > Overige films > Saludos Amigos (1942):

De 6e Disney Classic.
Lengte: 42 minuten.
Saludos Amigos (1942) - IMDb

Inhoud:
De enige Classic die niet op de site kan. Vanwege geldgebrek door de oorlog en het de relatieve welvaart in Zuid Amerika (en een Europa in oorlog) is deze film een soort vakantiefolder geworden die zich afspeelt doorheen heel Zuid Amerika. We zien beelden van tekenaars op doorreis, enkele live action stukken met dans en folklore en een viertal tekenfilmpjes. Deze zijn Donald bij het Titikakameer, een klein vliegtuigje dat over de Andes moet vliegen, Goofy als gaucho en Donald met Joe Carioca (zijn debuutrol) in Rio de Janeiro.

Mening:
Een aardig idee dat ondanks geldgebrek heel beste momenten kent. Zo is de idee om dit als reisprogramma annex reclamefolder te brengen prima. Je ziet de tekenaars, je ziet ze ideeën op doen en je ziet in de vier animatiefilmpjes het een en ander van die gebieden. Zo leer je een klein beetje bij. Tegenwoordig is dat allemaal weinig nieuws onder de zon, maar ik kan me indenken dat 70 jaar terug dat voor veel kinderen (maar ook volwassenen) een hele ontdekking was.

Niet alle filmpjes zijn even interessant, zeker Goofy is ronduit saai omdat er werkelijk niets gebeurt in die kleine 7 minuten. Ook voelt de film niet helemaal af en is dit echt een tussendoortje dat nergens echt beklijft.

De animatie is verder nooit heel bijzonder, op het laatste stukje na waarin veel metamorfosen plaatsvinden en een mooi kleurenpalet heeft. De muziek is te doen en in tegenstelling tot andere films rond die tijd van Disney is deze gelukkig niet lawaaierig.

avatar van Black Math
Eigenlijk had ik deze voor The Three Caballeros moeten zien, maar eigenlijk maakt het niet veel uit. Sowieso de twee meest waardeloze Disney films die ik ooit heb gezien, deze is eigenlijk nog slechter.
Het geheel laat zich samenvatten als een verzameling typische Disney kortfilms die door live action beelden aan elkaar gelijmd worden. Een hoop flauwigheden, gelukkig wel wat minder gedans dan in The Three Caballeros, hoewel daar tenminste nog een surrealistische scène à la de roze olifantenscène uit Dumbo in zat. Hier zat bar weinig in. Voordeel is wel dat deze een stuk korter is. Desalniettemin 0,5*.

avatar van avdj
Disney Classic #6

Saludos Amigos zag ik nooit eerder en door de korte speelduur ontbreekt het zelfs op deze site. Afgaande op de beoordelingen vond ik het nog best een vermakelijk filmpje. Er wordt een vrolijk beeld geschetst van Latijns Amerika en eerlijk gezegd lijkt het ook wel een beetje een reclamefilm van Disney om voet aan de grond op het continent te krijgen.

Maar Joe Carioca en Donald Duck heb ik altijd leuke karakters gevonden en passen ook wel in deze toch wat oppervlakkige film. Ook "leuk" om te ontdekken dat de sketch 'Pedro' blijkbaar model heeft gestaan voor het met de grond gelijk gemaakte 'Planes'. Met dit in het achterhoofd krijg ik nog minder zin om me toch eens aan die film te wagen...

avatar van rcuppen79
Door de Tweede Wereldoorlog en de economische crisis waarin de Walt Disney Studio’s verkeerde, besloot de Studio om het maken van een nieuwe avondvullende tekenfilm tijdelijk op de lange baan te schuiven. Om toch nog geld in het laatje te brengen werden er relatief goedkope compilatiefilmpjes gemaakt. Daarnaast werden tussen 1944 en 1949 alle Disney films van Snow White tot Bambi nogmaals in de bioscopen uitgebracht om zodoende genoeg geld in het laatje te brengen voor de toekomst!

Saludos Amigos is de eerste van 6 compilatiefilms die tussen 1942 en 1949 zijn uitgebracht. Met een speelduur van 42 minuten kan men nauwelijks spreken van een avondvullende tekenfilm. De eerste twee compilatiefilms van Disney, Saludos Amigos en The Three Caballeros waren gericht op de Zuid-Amerikaanse markt. Saludos Amigos is gesitueerd in Peru, Chili, Argentinië en Brazilië. Het verband tussen de tekenfilmpjes is dan ook de Zuid-Amerikaanse cultuur.

Op artistiek niveau behaalt Saludos Amigos nergens het niveau van de eerdere tekenfilms van Walt Disney, maar niettemin is het een uiterst genietbare animatiefilm geworden. In Zuid-Amerika was de film een groot succes en verbrak ze indertijd alle bioscooprecords.

avatar van Gang_Star
Disney classics 6.

Vooral een zeer tegenvallende classic. De korte filmpjes missen kracht en humor en zijn regelmatig niet echt leuk. De scene met Donald was dan wel aardig, maar bovenal is deze zeer korte classic in de lange lijst naar mijn mening een matig resultaat geworden.

avatar van debbietino
Ikzelf niet gezien maar de kinderen geven dit een

*2.5

avatar van DVD-T
Precies waar ik al bang voor was.

De film lijkt vooral gemaakt te zijn om een stukje reclame voor Zuid-Amerika te maken en ons een klein kijkje te geven in het leven en de cultuur van de Zuid-Amerikanen. Niet dat daar iets mis mee is, maar het had een stuk leuker en interessanter kunnen zijn. De film heeft gewoon erg weinig te bieden en voelt het vooral aan als een snelle cash cow, wat dus ook zo is. De animatie's zijn degelijk, de verhaaltjes niet leuk en werken gewoon niet in het groter geheel. Wel begrijpelijk waarom Disney in de jaren 40 met dit soort producties kwam in verband met de crisis en en de oorlog waardoor een groot deel van de Europese markt plat lag.

Niet de status klassieker waardig. Een erg vervelende film, ondanks de korte speelduur.

avatar van mjk87
Eindelijk toegevoegd, de Disney-serie is compleet

avatar van DiamondsRealDeal
A new day's waiting to start. You must meet it, wake up and greet it. With a gay song in your heart!

Leuke Disney anthology.

De opzet is eigenlijk wat dit filmpje zo leuk maakt. De combinatie van wat live action beelden, de schetsen die daaruit voortvloeien (vaak zoveel mooier ook dat de typische Disney stijl) en de uiteindelijke kortfilmpjes geïnspireerd op de bezoeken van het team ter plaatse.

Ook de lengte is een godsgeschenk. 40 minuten (10x4) is meer dan genoeg voor een film als deze. De animatiefilmpjes zelf zijn ook best geinig, met het vliegtuigje en het live schilderwerk tijdens het Braziliaanse stuk als uitschieters. Het stuk met Goofy was het minst vond ik.

Variatie, vrijheid in vorm en korte speelduur zorgen ervoor dat ik dit best genietbaar vond. Een groots meesterwerk is dit niet, maar dat vind ik van geen enkele Disney animatiefilm. Gewoon een erg leuk tussendoortje met een paar lollige toetsen en voldoende charme.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik wist niet dat deze op de site stond, een paar jaar terug kon het ieder geval nog niet vanwege de te korte speelduur. Had de film toen ieder geval wel gezien en het was vrij weinig aan. Het voelde aan als een reisbrochure voor vooral Zuid-Amerika en had weinig om het lijf. Vermoedelijk is dit gemaakt om geld binnen te harken in jaren dat Disney het door de oorlog moeilijk had. De cartoonmomentjes waren wel leuk, helemaal omdat je wat bekenden uit Donald Duck weekblad treft, maar verder was het stierlijk vervelend.