• 11.785 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Predrag Antonijevic

Met onder meer: Biljana Čekić, Vuk Kostić en Nataša Ninković

Gesproken taal: Servisch en Kroatisch

Plot Dara iz Jasenovca

In de zomer van 1942 wordt de hele familie van de jonge Dara opgepakt en opgesplitst door plaatsing in twee verschillende concentratiekampen, allebei in Kroatië. Haar broer en moeder worden al vrij snel vermoord en ze heeft geen idee of haar vader nog in leven is. Ze doet er alles aan om haar jonge broertje veilig te houden, terwijl ze wordt blootgesteld aan alle gruwelijkheden.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Social Media

avatar van Kondoro

Kondoro

Klinkt erg interessant. Laat maar komen.

avatar van parcivalis

parcivalis

Enige historische achtergrond bij deze film is wel op z'n plaats. Na WO 2 wist Tito de spanningen tussen de diverse nationaliteiten in het toenmalige Joegoslavië met harde hand te onderdrukken en daarmee werd de volkerenmoord die de Kroatische nationalisten tijdens WO2 op Servische burgers hebben gepleegd compleet verzwegen.

Veel nationalistische bewegingen (zoals in de Oekraïne) zagen in het oprukkende fascisme van Adolf een kans voor een eigen, etnisch zuivere staat. Hitlers moordenaars bleken peasnuts vergeleken met de ultra nationalistische Kroatische Ustaše. Aangespoord door hun leider Ante Pavelić en bijgestaan door de katholieke kerk gingen ze zo tekeer dat zelfs de Duitsers er schande van spraken. Honderdduizenden Servische burgers werden vermoord in hun huizen, op het land of in de kampen waarvan Jasenovac het beruchtste was. Nu pas begint deze duistere periode uit WO2 in de openbaarheid te komen dmv documentaires en films. Ik kan me echter niet voorstellen dat de film de geschiedenis laat zien zoals hij werkelijk was want dan zou hij onverdraaglijk zijn.

Op IMDb moesten ze de reviews bij de film tijdelijk stopzetten omdat Kroatische en Servische bezoekers elkaar met nullen en tienen probeerden af te troeven en in een Variety-review wordt de film verweten met plat effect bejag oude wonden open te halen. 'Undisguised propaganda that cynically uses the Holocaust to push through the nationalist agenda' De schrijver van de review werd vervolgens systematisch bedreigd en uitgemaakt voor holocaust ontkenner. Al met al mag je met enige huivering concluderen dat volkerenmoord, hoe hemeltergend ook, niet iets is wat de mensheid achter zich heeft gelaten. Ondertussen heeft de film zich terug getrokken voor een Oscarnominatie voor de beste buitenlandse film 'The Serbian candidate, who caused numerous controversies , did not find himself in the narrow competition for the prestigious film award.'

Het kan zijn dat het tonen van wat zich werkelijk heeft afgespeeld de gemoederen hoog doet oplopen. Het hypocriete Hollywood verheerlijkt immers geweld maar raakt doorgaans snel overstuur waar het niet-sexy geweld betreft. Het kan ook zijn dat de regisseur zijn hand daadwerkelijk heeft verspeeld aan nationalistische sentimenten. Het zien van de film zal het uitwijzen.

avatar van parcivalis

parcivalis

Zojuist heb ik de film bekeken en ik kan rustig stellen dat de reviewschrijver van de Variety-review ('Undisguised propaganda that cynically uses the Holocaust to push through the nationalist agenda') waarschijnlijk zelf schaamteloze (want via Variety) propagada bedrijft: Dara iz Jasenovca is net zomin propaganda voor Serviërs als Schindler's list propaganda is voor joden.

Wat onvergeeflijk is, is om met een film een genocide op te rakelen op een manier die niet overtuigt. De regisseur doet zijn best maar weet de sfeer en de mensonterende ellende nauwelijks voelbaar te maken. Zoals je ook vaak in Hollywood producties ziet, zijn alle kleren, handen en haren van de gevangenen frisgewassen en ook het concentratiekamp zelf ziet eruit alsof het splinternieuw is. Er lopen een aantal kampbeulen in de film rond (m/v) die meer karikaturen zijn dan dat ze realistisch (menselijk) overkomen. Het zinloze moorden ziet er daardoor een beetje houterig uit of zelfs grotesk.

Het probleem bij films over de holocaust is dat de waarheid niet direct kan worden getoond zonder de film ondraaglijk te maken. Er wordt dan steevast voor een gestileerde aanpak gekozen die per definitie afdoet aan het echte trauma. Er zijn maar weinig regisseurs (Elem Klimov. Wojciech Smarzowski) die zich hier niet aan branden en hun films zijn dan ook onverteerbaar. Bij films over de holocaust is het kiezen tussen 2 kwaden: of je traumatiseert de kijker of je traumatiseert de waarheid. Of het Dara iz Jasenovca gelukt is om een vergeten genocide onder de aandacht van een groot internationaal publiek te brengen valt te betwijfelen.

avatar van johan_sb2

johan_sb2

parcivalis schreef:

Dank voor de tip. Wolyn staat voor vanavond op het programma. Deze sla ik voor nu nog even over. Come and See had ik al wel gezien.

Edit: het wordt miasto 44. Kan wolyn nergens vinden. Dus die komt dinsdag op bluray. Miasto via Google. Thnx. Als ik jou begrijp is die nog beter. Heb ff je stemmen doorlopen.

avatar van Fransman

Fransman

Voor een goed begrip, dit is geen film over de Holocaust. Dit is een film over oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid van de Kroaten tegen de Serviërs ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Een dialoog daarover tussen Kroaten en Serviërs is onmogelijk gezien het diepgewortelde nationalisme. Zie daarvoor ook de reacties op IMDb en Wikipedia. Ook de Serviërs hebben zich aan deze misdrijven schuldig gemaakt. Deze 'afrekening' is voortgezet tijdens de Joegoslavische burgeroorlog in de jaren negentig. Een film als deze moet dus gezien worden in het kader van deze strijd, die nog generaties zal duren en waardoor ieder vreedzaam vergelijk op de Balkan tot op vandaag onmogelijk is.

parcivalis schreef:

Ja, u hebt zeker een punt wat de kwaliteit van de scenario en alles betreft, het kan veel beter.

Maar het probleem blijft dat dit onderwerp onder tapijt geschoven wordt en schandalig veel te veel vermeden wordt. Zelfs de >DVD is nergens te vinden!!!

Wat nog echt meer belachelijk is dat de mensen de jaren 90 durven te vergelijken met deze horror. Alleen in Kozara gebied zijn er meer dan 12000 kinderen onder de 14 jaar vermoord door de Kroatische en moslim Ustasha's. Dan praten we echt over een genocide. Googel een keer plaatsen als Kozara, Glina crkva, Prebilovci, Jadovno, Stari Brod, Garavice, Susnjar, Pag (Metajna), en nog honderden anderen..... In Godsnaam, waar zijn de Servische concentratiekampen voor Kroatische kinderen, waar zijn de gruwelen? Alles maximaal opgepompt om dan 800 000 Serviërs gewetenloos uit Kroatië ( Tito grenzen) te kunnen verjagen. De cijfers en de gruwelen zijn echt niet te vergelijken, stop daarmee aub, dat doet vreselijk pijn voor de nabestaanden.

Hopelijk wordt hierover ooit een veel betere film over gemaakt.

Doei. ,

avatar van mrklm

mrklm

In april 1941 maakten de Duitsers en de Italianen gebruik van de onvrede van Kroaten in Joegoslavië om Kroatië, Bosnië en Herzegovina en delen van Dalmatië over te dragen aan separatist Ante Pavelić. Een van de gevolgen was dat concentratiekamp Jasenovac gerund werd door Kroaten. Die maakten van de gelegenheid gebruik om naast Joden, Roma en Sinti ook de etnische Serven uit de weg te ruimen. Deze film volgt de Servische familie Ilic vanaf het moment dat ze zich te voet naar Jasenovac moeten begeven. Daar worden mannen gescheiden van hun vrouwen en kinderen. De tienjarige Dara [Biljana Cekic] krijgt steeds meer verantwoordelijkheden naarmate de moederfiguren om haar heen worden vermoord of “overgebracht” en toont hoe ze zich staande probeert houden, vooral om haar broertje Bude te beschermen. Regie en acteerwerk zijn uitstekend, ook al is het scenario vaak een mengelmoes van Schindler’s List en The Pianist. Het grootste manco is het overdadige gebruik van aanzwellende strijkers op de meest dramatische momenten. Dat is overbodig en een tikje banaal.