Die Legende von Paul und Paula (1973)

Alternatieve titels: The Legend of Paul and Paula | Die Legende von Paul & Paula

Oost-Duitsland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Heiner Carow
met Angelica Domröse, Winfried Glatzeder en Heidemarie Wenzel

De liefdesgeschiedenis van Paul (Glatzeder) en Paula (Domröse). Hij is bedrogen door zijn vrouw, zij de moeder van twee buitenechtelijke kinderen. Paula is meteen vol overgave, Paul enigszins gereserveerd, maar ook hij zal inzien dat dit de grote liefde is.

Domröse is simpelweg fantastisch als Paula. Carow geeft veel scènes net wat extra's met zijn gebruik van beeld en geluid, waardoor het geheel heel fris overkomt. Neem nu zo'n scène op het dak dat ze naar een klassiek concert luisteren en veel ongebruikelijke camerastandpunten.

Net zelf vijf dagen in Berlijn (vrijwel geheel in het voormalige oosten) geweest en dan is het extra leuk om dit te zien. Kende de filmtitel vooraf niet, maar las 'm in een reisgids die in het appartement lag dat we hadden gehuurd. Is uit op DVD (zonder subs) via de 50-delige Der Spiegel-serie. Was naar het schijnt de grootse Oost-Duitse cult-hit (>3 miljoen bezoekers) ever (zie oa hier) waar Erich Honecker zich persoonlijk nog tegenaan bemoeid heeft. En het was in elk geval mijn eerste Oost-Duitse film.

Dat smaakt naar meer toch ?

avatar van wolfmanrene
Heißer Sommer, bijvoorbeeld!

Heißer Sommer (1968)

Die gaat op de lijst! Ik heb naar aanleiding van een bezoek aan Babelsberg (met een korte docu over de Studio aldaar) nog wel Das Kalte Herz (1950) gekocht.

Mochizuki Rokuro schreef:

Die vond ik persoonlijk een stuk minder maar ja misschien heb jij hier een andere mening over

Ben niet zovan de oorlogsfilms, maar Mama, Ich Lebe ziet er zeker goed uit.

avatar van narva77
narva77 (crew)
Grappig, zag hier vanmiddag toevallig een fragment van bij de herhaling van Zomergasten. Zag er zeker interessant uit.

De favoriete film van Angela Merkel.