Al-Mor wa al Rumman (2008)

Alternatieve titel: Pomegranates and Myrrh

Palestina

geregisseerd door Najwa Najjar
met Hiam Abbass, Walid Abdul Salam en Valentina Abu-'Aksa

Ramallah anno nu. De man van de vrijgevochten danseres Kamar belandt in de gevangenis. Ontredderd besluit ze het dansen weer op te pakken en ontmoet daar de Palestijn Kais. De vonk slaat over en tussen hen bloeit meer op dan een hartstochtelijke, emotionele dans. Ondertussen ondervindt de familie in hun juridische gevecht tegen de inbeslagname van hun land de ene hindernis na de andere. Kamars leven wordt ingewikkelder naarmate haar band met Kais hechter wordt, en ze zich laat meesleuren door haar verlangen om te dansen en de sociale taboes rond haar rol als vrouw van een gevangene te doorbreken. Intussen raast het leven onder de bezetting voort.

Een trage, stille, realistische, conventionele, soms ook wat onevenwichtige film (vooral de dialogen komen onhandig over) over Palestijnen, die proberen, ondanks de bijzondere omstandigheden waarin ze leven, zoveel mogelijk hun "gewone leven" te leven. Het accent van de film ligt op de muziek en de vrijheid van dansen en hoewel je flarden meekrijgt van de machteloosheid en de pijn van de inwoners, wordt de gevoelige situatie tussen Israel en Palistina grotendeels uit de weg gegaan. Duidelijk is ook dat de emancipatie van de Palestijnse vrouw nog in de kinderschoenen staat.

Interessante blik op het dagelijks leven van een Palestijns gezin in goeden doen op de bezette Westelijke Jordaanoever. Een romantisch drama, waarbij het best schrijnend is om te zien hoe rechteloos het leven van de Palestijnen in feite nu al generatie na generatie is. Jammer genoeg blijft dat probleem een beetje op de achtergrond. Daardoor is het eigenlijk een opvallend brave film, iets te braaf naar mijn mening. Er is wel met een mooie bijrol van de onverschrokken Hiam Abbass (The Syrian Bride, The Visitor, Lemon Tree).

avatar van Decec
Een goede dramafilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Klein breedbeeld (geen HD aanwezig)...
Wel goede kwaliteit beeld (geen geruis)...
Prima achtergrond geluid/muziek
(geen Dolby Digital aanwezig)...