Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga (2020)

Komedie / Muziek

geregisseerd door David Dobkin
met Will Ferrell, Rachel McAdams en Pierce Brosnan

Lars en Sigrit zijn een ambitieus muzikaal duo uit IJsland. Wanneer ze de kans van hun leven krijgen om hun land te vertegenwoordigen op het Eurovisiesongfestival, hebben ze eindelijk de mogelijkheid om te bewijzen dat alle dromen het waard zijn om voor te vechten. Natuurlijk lukt dat niet zonder slag of stoot...

avatar van Ajax&Litmanen1
NERD schreef:

Gezien het gebruik van het officiële logo en ook echte deelnemers ben ik bang dat deze film goedgekeurd is door Eurovisie. En als die organisatie één ding niet heeft is het zelfspot. Waarschijnlijk zijn de makers dus erg beperkt in hoe ver ze hebben kunnen gaan.

Inderdaad jammer, want een enorme gemiste kans.

Precies wat ik ook dacht. Eurovision heeft gewoon gelapt voor een promotiefilm en dat is dit geworden. Verpakt in een komedie, maar wel een hele tamme.

avatar van rep_robert
De echte gekke dingetjes in de film hebben dan ook niet echt betrekking op het Songfestival zelf.. Behalve dan wat standaard al wel vreemd is daaraan.

avatar van Basto
Ajax&Litmanen1 schreef:

Denk eerder dat Eurovision zich goed heeft laten betalen voor het gebruik van hun naam en logo. Zonder had de film helemaal geen publiek aangesproken.

Verder idd leuk als promotie. Komt Rotterdam volgend jaar nog meer in de picture te staan. Al vind ik dat ook niet direct een pré.

avatar van filmsz
Hoogtepunt was het openingsnummer, vanaf daar ongeveer 2 uur lang down hill de vulcano af. Jammer! Toch een 2, want stiekum wel een will ferrell fan

avatar van mjk87
Ik kan elk jaar wel genieten van de show rond het Songfestival. Op een enkel liedje na is het qua muziek allemaal weinig bijzonders, maar hetgeen eromheen vind ik wel geinig. Deze film wil daar een soort parodie op geven, maar het is allemaal wel heel mak. Echt grappig werd de film voor mij nooit. Verder vond ik het acteren te overdreven, dat de acteurs te duidelijk weten dat ze in een komedie zitten maar juist dat soort acteren trekt me niet. Ook al is te zien dat de acteurs wel met veel plezier op de set staan. De leukste momenten zijn de muzikale intermezzo's die wat meer pit hebben en even het tempo omhoog gooien, maar daarna zakt de film steeds weer snel weg. 1,5*.

Goed beschouwd ben ik met twee handicaps aan deze film begonnen. Allereerst ben ik absoluut geen fan van Will Ferrell en ten tweede is het vele, vele jaren geleden dat ik nog eens naar het Songfestival gekeken heb.
In weerwil van dat alles heeft de film mij aangenaam verrast. Ferrell speelt op zijn gebruikelijke irritante wijze weliswaar weer gewoon zichzelf, maar voor het overige is het een vrolijke film met een aardig achtergrondverhaaltje en een handvol leuke muzikale intermezzo’s. Ik heb mij eerlijk gezegd best vermaakt.

avatar van Ajax&Litmanen1
Bij Radio 10 zijn ze nogal gek op JaJa Ding Dong, die draaien hem bijna dagelijks. Vanavond ook weer gehoord. Het is wel een lekker catchy nummertje. Jammer dat de gehele film niet zo lekker bizar was als dit liedje.

avatar van Aapje81
Vooraf waren mijn verwachtingen hooggespannen. Een film over het Songfestival gemaakt door Amerikaanse ogen met Will Ferrell, Rachel McAdams en Pierce Brosnan. Dat zou toch wel een succes moeten worden. In de praktijk valt het toch allemaal wat tegen.

McAdams en Ferrell zijn samen best vertederend. Ik vond het vooral leuk om McAdams weer eens in een komische rol te zien en naast Ferrell blijft ze prima overeind. Maar helaas is het allemaal niet goed genoeg. Het eerste half uur is best sterk maar naar mate het Songfestival meer in zicht komt daalt het niveau van de film en ook de sympathie voor de personages.

Het blijft allemaal hangen in een aardig basis idee maar met uitzondering van een paar goed getimede grapjes is het toch vaak pijnlijk onleuk met als absoluut dieptepunt de songfestival Medley in het midden van de film. Vanaf daar kakte het voor mij allemaal in om pas weer een beetje op te bloeien in de laatste 10 minuten.

Als de film beter doordacht was geweest en een half uur korter dan had hier veel meer ingezeten. Voor de liefhebbers van het Songfestival is het toch wel een must voor alle andere kijkers zal het best een opgave zijn om het einde te halen.

Een hele kleine voldoende.

Opvallend leuk, beter dan verwacht. Gewoon een vrolijk en sympathiek wegkijkertje

avatar van Herculaas
How can something so wrong feel so right?

Geen parodie op het Songfestival, dat van zichzelf al belachelijk genoeg is, maar een eerbetoon in de vorm van een soort romcom. De muziek past perfect.

Lang niet alles in deze film werkt - Graham Norton, de scènes met de Amerikanen - maar al met al heb ik me kostelijk vermaakt. Het nieuwe Mamma Mia!.

avatar van karilem
Super leuke film.. !!

avatar van judgepaddy
Jammer.
Je kan IMO geen parodie maken en tegelijkertijd zo een grote knieval doen.
Alle cliches van het Eurovisie Songfestival worden wel op een zeer veilige manier geparodieerd.
De auto tune muziek was om van te gruwelen.

avatar van nclo
Ik ben zelf groot fan van het Eurovisie songfestival, maar een komediefilm over dit evenement vond ik voor het zien van deze film een tenenkrommend concept. Ik zie weleens de presentatoren grappen maken tijdens een editie van het Eurovisie songfestival, maar het evenement presenteert zich zo onironisch dat ik er nooit om moet lachen.

Toch viel het mij allemaal niet tegen. Ik moest het wel bekijken met mijn vriendin, want alleen was ik er zeker niet doorheen gekomen. Er zit een aardig tempo in waardoor het een lekkere wegkijkfilm wordt en ik zelfs een flauwe grap kan gedogen. Uiteindelijk is het allemaal hartstikke braaf en had ik aan het einde van de film meer sympathie voor de Russische deelnemer dan voor de hoofdpersonage. Dat lijkt mij niet de bedoeling. Wat dit mij ook bevestigt is dat Will Ferrell een extreem matige acteur zonder goed gevoel voor komedie en timing. Maar dat wist ik al een tijdje.

Geen idee wat anderen van een komedie verwachten. Wellicht elke 3 minuten een lachstuip krijgen ? Zo'n film heb ik nog nooit gezien in ieder geval. Ik heb me met deze komedie sinds lange tijd in ieder geval erg vermaakt. Ieder zijn smaak natuurlijk, maar om deze film met een laag punt te kwalificeren is imo niet terecht. Vandaar mijn hoge punt. Heerlijk verhaal, en de tijd vliegt om. Perfect zal het allemaal niet zijn, maar dit is echt een film die je een paar keer kunt kijken, zonder dat ie verveelt.

avatar van missl
Flauwe film die grappig probeert te zijn en om het dan helemaal compleet te maken gooien ze ook nog wat romantiek in. Overslaan!

Dit was echt niet de moeite. Kinderachtige saaie film.

avatar van Mr. Chiel
Als je het na 10 minuten nog niks vind: zet af! Dan is dit niks voor jou. Ook als je geen kijker van Songfestival bent zou ik je de moeite besparen.

Ik vond het een geinige parodie. In het midden van de film mist het behoorlijk wat humor. Zonde! Leuk de cameo's van oud ESF deelnemers. En die nummers en cameravoering van de clip in het begin: geniaal! Maar het duurde te lang en in het midden minder boeiend. 7tje.

avatar van cantforgetyou
Hierboven schrijft iemand dat als je de film na 10 minuten nog niks vind, afzetten! Maar daar ben ik het niet mee eens. In het begin moet je erg wennen aan de zeer slechte humor en acteerprestaties.
Maar op een gegeven moment wordt de film toch best iets leuker. Er komen veel songfestival deelnemers voorbij, een aantal goede acteurs. Dus het is het kijken net waard.
Natuurlijk blijft het een 'bagger' film die voor mij net een voldoende krijgt, maar puur omdat er in die veel te lange 2 uur en nog wat minuten een paar best leuke (slapstick) grappen zitten. Vooral het optreden wat fout gaat in de halve finale is komisch.

avatar van barcam
Pretentieloos vermaak met Will Ferrell die voor de zoveelste keer de underdog speelt.
Geniale parodie op het Songfestival circus met de gebruikelijke kinderachtige pipi en kaka humor van Ferrell er in.
Ook Rachel McAdams is een frisse verschijning en leuke rol van Pierce Brosnan als norse vader.
Kan er niet aan doen maar ben een fan van puberale foute humor en heb me met deze film best vermaakt.

avatar van mrklm
Muzikale komedie die het Eurovisiesongfestival in gelijke mate omarmt en op de hak neemt profiteert van het uitstekende spel van Ferrell en McAdams als Lars en Sigrit, een IJslands muzikaal duo dat droomt van deelname aan het Eurovisie Songfestival. Maar door maar liefst twee spelingen van het lot mogen ze onverwachts IJsland vertegenwoordigen in Edinburgh.

Brosnan is vermakelijk als Lars' norse vader en verschillende bekende Eurovisie-gezichten hebben een cameo in een goed gearrangeerde, feestelijke medley op een feestje. Maar het hoogtepunt is het festival zelf met de kleurrijke choreografie, de over-the-top visuals, de bizarre kostuums en vooral de liedjes die precies de juiste mix van kitsch en kwaliteit bevatten. De overtuigende optredens en de indrukwekkende stem van My Marianne, die de zang voor McAdams voor haar rekening nam en in 2006 zelf op 14-jarige leeftijd deelnam aan Junior Eurovision Song Contest, maken dit een aanrader voor de Eurovisie-fans. Jaja, Ding Dong!