Jeffrey Epstein: Filthy Rich (2020)

Documentaire / Misdaad
224 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Lisa Bryant
met Virginia Roberts Giuffre en Courtney Wild

In de aanloop naar zijn arrestatie in 2019 werd de mysterieuze magnaat Jeffrey Epstein beschuldigd van het decennialang misbruiken van vrouwen en minderjarige meisjes. Hij gebruikte daarbij een netwerk van mensen om te helpen bij het uitvoeren en verdoezelen van zijn misdaden. Hij verwierf uiteindelijk enorme rijkdom en macht terwijl hij een internationale bende in sekshandel leidde. Met verhalen uit de eerste hand zijn de aanklagers van Epstein de voornaamste stemmen in de vierdelige docureeks. Door met hun verhaal naar buiten te komen, sommigen voor het eerst, proberen de slachtoffers te voorkomen dat mensen als Epstein - en het Amerikaanse rechtssysteem - de volgende generatie het zwijgen oplegt.

avatar van Nielojram
Hier ben ik wel nieuwsgierig naar...

Nielojram schreef:
Hier ben ik wel nieuwsgierig naar...
Ik ook!

avatar van SanderPuntCom
Heftig!

avatar van Basto
Op zich interessant onderwerp. Vind alleen die Netflix documentaires meestal veel te lang en oppervlakkig. Vooral op spanning en sensatie gericht.

pop
Behoorlijk goede docu. Alleen jammer dat men niet dieper ingaat in viespeuk Jeff zijn jeugd en zakelijk leven. Zal wel komen dat daar ook weinig over bekend is. Verder is die viespeuk uiteraard volkomen van de pot gerukt.

avatar van robertinho
Basto schreef:

Het wordt altijd ontzettend uitgemolken ja. Best jammer omdat de onderwerpen mij vaak ook wel aanspreken, maar om er dan 4 uur voor uit te trekken...

avatar van Nielojram
robertinho schreef:

Ik heb vanmorgen de eerste aflevering gezien, en vraag mij af hoe ze de komende 3 gaan vullen met dit verhaal..
Dit was al behoorlijk repeterend, een uur lang..

Is er al iemand die dit heeft afgekeken?

avatar van Ajax&Litmanen1
Meer dan prima docu over de smerigheden van pedofiel Jeffrey Epstein, een stinkend rijke man die de ranzigste vergrijpen op zijn naam heeft. Met vier afleveringen van bijna een uur neemt de serie ruim de tijd, maar saai of oninteressant is het nooit. Daarvoor is dit hele verhaal gewoon te bizar en wordt het ook best boeiend en in en vlot tempo gebracht.

Je krijgt slachtoffers aan het woord, we krijgen Epstein zijn verleden te horen en we volgen zijn rechtszaken. Vrij krankzinnig dat hij bijvoorbeeld al eens veroordeeld was, maar met een hele makkelijke deal er zeer goed vanaf kwam, vermoedelijk zal er wel smeergeld of iets zijn betaald. Ook schuwen de ooggetuigen niet om met namen te strooien, dus mensen als Bill Clinton, Kevin Spacey en Prins Andrew worden gewoon benoemd en beschreven. Zeker Clinton en Andrew lijken me zo schuldig als wat. Andrew omdat hij zich gewoon heeft vergrepen aan minderjarige meisjes en Clinton omdat hij ruim twintig keer op het eiland is geweest wat gewoon in vliegtuiglogboeken staat, terwijl de man zelf ontkent er ooit te zijn geweest. Dat maakt hem nog geen pedofiel, maar wel zwaar verdacht. Zou mooi zijn als de FBI er nog eens diep in duikt en zo'n Prins Andrew achter tralies kan krijgen. Gelukkig is Epstein zelf dood, zijn verdiende loon. Waarbij ik dan weer wel benieuwd ben of hij zelfmoord heeft gepleegd of dat machtige mannen hem hebben geliquideerd, wat best aannemelijk is aangezien hij anders vroeg of laat was gaan praten.

De reden dat ik deze docu geen hoog topcijfer geef is omdat ik deze zaak vrij goed heb gevolgd in de media en dus al het nodige wist. Maar daar kan de docu natuurlijk niks aan doen, dus mensen zouden best een halfje extra bij mijn score neer kunnen tellen.

avatar van Redlop
Het is maar goed dat Prins Andrew niet kan zweten als je de nieuwe getuigenverklaringen ziet. Dit verhaal is nog niet voorbij voor hem en terecht!
De film laat ook zien dat zelfs de FBI niet te vertrouwen is/was. Het zal mij ook niet verbazen dat Epstein in opdracht van de FBI is afgemaakt. Uitstekende docu die je in 1 avond kunt afkijken.

Redlop schreef:

Wat zou de FBI aan een liquidatie hebben? Kan me eerder voorstellen dat mensen achter pakweg Prins Andrew of Bill Clinton hem graag dood zagen.

avatar van Redlop
Ajax&Litmanen1 schreef:

Prins Andrew of Bill Clinton zullen zeker opgelucht zijn dat Epstein dood is, maar de FBI heeft de macht om het te laten doen. Waarom? Misschien omdat de FBI aangestuurd wordt door machtige mensen die zelf ook op een spoorloos geraakt dvd-tje staan? De mensen die ook baat hadden bij de plea deal en deze mogelijk maakten?

pop
Dat zou best kunnen ja. De FBI krabbelde ook al terug bij het eerste onderzoek.

Redlop schreef:

Vind ik wat vergezocht, voorlopig verdenk ik de FBI niet qua betrokkenheid, hoogstens dat ze geld aangenomen hebben van Epstein destijds.

Goed gemaakte docuserie. Enige nadeel is wel (alhoewel je weet dat hij natuurlijk erg fout zat) een eenzijdig verhaal krijgt voorgeschoteld van de slachtoffers. Vooral bij die blonde wat vollere masseuse had ik het idee dat ze niet echt eerlijk was maar dat kan ik fout hebben.

avatar van N00dles
Wel aardig, soms bizar en ergerlijk om te zien hoe hij er zo 'makkelijk' mee weg kwam. Zoals ook een aantal celebrities (Prince Andrew oa) en hooggeplaatste mensen die een fatsoenlijke vervolging van Epstein behoorlijk hebben lopen frustreren (Alexander Acosta).

De documentaire gaf verder een interessant inkijkje in zijn leventje (en met wie hij zoal omging), alleen jammer dat er weinig weerwoord was van de beschuldigde handlangers (omdat deze niet wilden reageren en alles categorisch ontkenden). Nu was het vooral veel talking heads van slachtoffers en diens advocaten.

Jammer ook dat er weinig wordt ingegaan op Ghislaine Maxwell, die op dit moment een teruggetrokken bestaan leidt maar nog niet vervolgd is voor haar medeplichtigheid. Dat losse eind zou nog een staartje moeten krijgen wat mij betreft.

avatar van Ajax&Litmanen1

Prins Andrew gaat ook hangen vermoed ik

Mooi, ook als je van adel of rijk bent zal je uiteindelijk een keer eraan gaan. Die vent lijkt me zo schuldig als wat. Lekker gebruik maken van zijn rechten als lid van de Britse Koninklijke Familie. En dan toch 20 jaar later de lul zijn.

avatar van rep_robert
Ik begin er nu maar even aan. Heb zin om me aan iemand te ergeren zonder dat ik me er schuldig over hoef te voelen.

avatar van rep_robert
Epstein was een enorme viespeuk. Dat is wel een zekerheidje na het zien van de documentaire. Je krijgt tijdens de vier afleveringen een steeds grotere afkeer richting deze perverse smeerpijp en dat gevoel wordt op een simpele, maar effectieve manier vertolkt voor de camera's door de vele vrouwen. Dat ze hun verhaal kunnen vertellen is namelijk al indrukwekkend genoeg om je voor de buis gekluisterd te houden.
Dit is ook de achilleshiel van de documentaire.
Uiteraard is het verhaal van elk van deze vrouwen eentje die verteld zou moeten worden, maar daardoor treedt deze docu misschien iets te vaak in herhaling over de vier afleveringen. Pas richting het einde valt alles een beetje samen en komt er een groter complot aan het licht. Zijn connecties met "belangrijke" mensen had veel meer aandacht mogen krijgen. Want dit is een zaak die groter is dan enkel Epstein en tegelijkertijd is deze ook nog steeds relevant, gezien prins Andrew hiermee nog steeds in nieuwsitems terecht komt.

Boeiend en schokkend tegelijk, maar soms iets teveel van hetzelfde.

Veel wisten we natuurlijk al, deze docu geeft, vind ik, weinig nieuws. Epstein was een viespeuk, kocht zich vrij, bezat onnoemelijk veel geld en had invloedrijke vrienden. Ik had veel liever een docu van 4 uur gezien die juist zijn contacten met invloedrijke vrienden zou onderzoeken en wat hun rol zou kunnen zijn in zijn overlijden.

Epstein, en dat zegt de patholoog min of meer ook, kan bijna niet door verhanging om het leven zijn gekomen. Er waren teveel mensen met macht die er alle belang bij hadden dat Epstein niet meer zou kunnen klikken. Bizar ook dat alles in een gevangenis mis is gegaan wat er maar mis kon gaan.

Jointz schreef:

Jouw laatste regel is natuurlijk heel makkelijk te verklaren. Lees de regel ervoor maar terug.

Epstein is gewoon gedood, vrijwillig of onvrijwillig, door de mensen die hem inderdaad wilden horen zwijgen. En Epstein hiermee een uitweg boden voor een levenslange straf.

avatar van james_cameron
Onderhoudende maar erg eenzijdige en vooral eentonige vierdelige documentaire-reeks over de mysterieuze magnaat Jeffrey Epstein. Iedere aflevering biedt eigenlijk meer van hetzelfde, namelijk het decennialang misbruiken van vrouwen en minderjarige meisjes. Natuurlijk is het goed dat dit aan het licht is gekomen, maar de moralistische, dik aangezette toon van de documentaire werkt hier en daar licht op de lachspieren. Zo worden alle slachtoffers van Epstein steevast in beeld gebracht als 'survivors', ongetwijfeld goedbedoeld maar het komt soms wat belachelijk over. De meest interessante aspecten van het verhaal, namelijk de wijze waarop Epstein zo rijk is geworden en hoe hij zo lang buiten schot heeft kunnen blijven, komen jammergenoeg amper aan bod. Ook zijn controversiële 'zelfmoord' wordt amper besproken. Daarvoor in de plaats krijgen we een niet aflatende parade van misbruikte vrouwen voorgeschoteld, die allemaal hun verhaal mogen doen. Het is uiteindelijk een beetje teveel van het goede.

Gisteravond deze documentaire gezien over Jeffrey Epstein en het is onvoorstelbaar en niet te geloven dat zulke machtige en invloedrijke personen de meest vreselijkste, afschuwelijkste en walgelijkste praktijken kunnen doen en er gewoon mee weg komen. Het heeft allemaal te maken met macht en geld, maar ook dat soort mensen vallen uiteindelijk door de mand en zullen verantwoording moeten afleggen. Is het niet in dit leven, dan wellicht in een ander leven, maar reken maar dat Jeffrey Epstein ondanks dat hij er niet meer is, verantwoording zal moeten afleggen. Wat heeft het leven anders voor zin? Uiteindelijk zullen al zijn handlangers ook hun portie krijgen waaronder Prins Andrew. De man liegt alles bij elkaar, wringt zich in allerlei bochten om er onderuit te komen, maar door zijn domme gezwets valt hij gewoon door de mand en hij heeft het zelf niet eens door. Hier kom je echt niet mee weg. En dan dat lul verhaal over dat zweten van hem. Reken maar dat hij nog peentjes gaat zweten en van adel of niet, in de gevangenis met die viespeuk.

avatar van brawljeff
Prima documentaire, aangezien ik eigenlijk tot aan het nieuws in 2019 niets over Epstein wist. Ongelooflijk hoe deze man jarenlang zijn gang heeft kunnen gaan. Inhoudelijk was het wel veel van hetzelfde. Aangezien de serie 'Filthy Rich' heet had ik gehoopt te leren wat hem zo raak maakte, en niet alleen wat hem een viespeuk maakte.

avatar van Ajax&Litmanen1
Wel heerlijk dat die Maxwell nu vast zit en daarmee mensen als Andrew lijkt te liquideren. Die man gaat echt gestraft worden, zijn perverse activiteiten lijken niet meer te verbergen. Nu alleen wachten op het echte bewijs en een zaak.