Mijn Series +

The Disappearance of Madeleine McCann - Seizoen 1 (2019)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Mystery

ontwikkeld door Thomas Benski en Emma Cooper
met Anthony Summers, Gonçalo Amaral en Robbyn Swan

The Disappearance of Madeleine McCann geeft een gedetailleerd overzicht van de verdwijning in 2007 van de 3-jarige Madeleine McCann, die tijdens een vakantie met haar gezin in de badplaats Praia de Luz in Portugal verdween. Het was een verdwijning die over de hele wereld bekendheid kreeg toen de Portugese politie samen met Scotland Yard een groot onderzoek mobiliseerde dat later de meest spraakmakende kinderzaak in de Britse geschiedenis zou worden. Door nieuwe interviews, archiefnieuwsbeelden en reconstructies, gaat The Disappearance of Madeleine McCann verder dan alleen de krantenkoppen en werpt een unieke blik op de feiten van de zaak en op de impact ervan op mediastandaarden in de wereld.

1. The Beneath Truth
  6. Dark Places
  7. Truth and Lies
  8. Somebody Knows
avatar van Esteban
Iemand die deze al bekijkt / bekeken heeft? Net geen acht uur voor een documentaire rond deze zaak, lijkt mij toch heel lang. De vrees dat dit weer zo'n eenzijdig verhaal gaat worden, zit er toch wat in. (Leaving Neverland) In dat geval pas ik met plezier.

avatar van DionneDarko
Esteban Ik denk dat je LEAVING Neverland bedoelde. ? Ik zeg het zelf ook continu hoor.

avatar van DionneDarko
Btw het staat toch op Netflix? Waar staat het linkje?

avatar van Esteban
DionneDarko schreef:

Uiteraard. Om één of andere reden zeg ik steeds 'finding'.

avatar van ZZ TOP
Toen ik hoorde dat ze over de zaak een documentaire gingen maken was mijn interesse gewekt. Maar om dit nou bijna 8 uur lang te laten duren lijkt me ietwat overdreven.
Denk dat ik hier toch nog even mee ga wachten.

avatar van 3 2 1 cut
Bijzonder dat dit soort zaken steeds meer een commerciële insteek gaan krijgen. Kwantiteit over kwaliteit.

avatar van Richiedoom
ZZ TOP schreef:
Denk dat ik hier toch nog even mee ga wachten.

Ik heb nu 1 aflevering gezien (58 minuten!) en ik vreesde er al voor, maar het geheel wordt gigantisch uitgerekt met onnodige zaken. Er worden vermissingen in Amerika bijgehaald, de geschiedenis van het badplaatsje Plaia da Luz wordt getoond, lokale bewoners komen aan het woord...Het zijn allemaal dingen die NIKS toevoegen aan de zaak McCann.

Desondanks blijft het me fascineren dus ik blijf zeker doorkijken. Maar ik krijg nu al het gevoel dat dit ook wel in 4 uurtjes had gekund.

Deze Docu ken ik niet, maar ik denk dat de makers zich wel tijd konden besparen met het maken hiervan.Op you tube stikt het al jaren lang van honderden filmpjes omtrent deze zaak. Van reportages tot theorieen.

avatar van ZZ TOP
Richiedoom Fijn dat je even laat weten wat je bevindingen zijn.
Dan ga ik hier ook maar niet mee beginnen. Heb nog genoeg andere series die ik nog wil gaan kijken.

avatar van Bubblez
Erg interessante en volledige documentaire over de verdwijning van elf jaar geleden. Met weinig informatie, maar veel interesse ging ik de docu in en ik werd niet teleurgesteld. Het gaat niet alleen over de zaak, de bewijzen en insinuaties, maar ook over de verschillende verdachten, ooggetuigen en vooral hoe de media met deze zaak eb het echtpaar omging. Ook mijn verwachtingen over de verdwijningen werden, net als bij het volgend publiek destijds, volledig van de ene naar de andere zijde gewisseld.

Ik kan me voorstellen dat kijkers een bevredigende docu willen zien over wat er die avond is gebeurd, maar dat gebeurt uiteraard niet. Wel wordt alles, maar dan ook alles onder ogen genomen. Niet alleen de Madeleine-verdwijning, maar ook vergelijkbare zaken, de verschillende ingeschakelde onderzoekers, de politiek etc. Veel betrokkenen komen aan het woord.

Enorm uitgebreid dus, maar daardoor niet minder interessant naar mijn mening. Het geheel is behoorlijk aantrekkelijk en overzichtelijk in beeld gebracht.

avatar van ZAP!
Dat klinkt dan weer aantrekkelijk...

ZAP! schreef:
Dat klinkt dan weer aantrekkelijk...

Joh, zet 'm gewoon eens op en kijk wat er van komt. Sommige dingen voelen inderdaad als opvulling - met name zo'n uitstapje naar de geschiedenis van Plaia da Luz in de eerste aflevering, zoals hierboven beschreven -, maar het verhaal is op zichzelf spannend genoeg om te blijven boeien. Wat een nachtmerrie zeg, deze zaak.

avatar van 3 2 1 cut
Na eerst wat tegenzin om deze te gaan bekijken vanwege de te verwachte overkill van informatie toch eens de eerste aflevering opgezet (het is zomer, warm en dan kijkt dit lekker weg).

En ja, er komt veel informatie op je af maar wat een nachtmerrie is dit. De totale wanhoop van de ouders en de daarbij harde en vooral moedige maar onzekere strijd die ze voeren is de kern van deze documentaire. Waar eerst vooral gedragen door de compassie van de wereld worden ze op een gegeven moment, door de totale incompetentie van de Portugese politie, volledig verguisd door de paparazzi pers. Reken daarbij het anonieme troll gedrag van de opkomende social media en je hebt de totale nachtmerrie voor de ouders van Madeleine.

Een -tig aantal ‘losse eindjes’ van allerlei verdachtmakende situaties en gebeurtenissen maakt het tot een onoverzichtelijke zaak waar echt niet geschuwd wordt om meerdere mensen compleet kapot te maken. Er zijn alleen maar verliezers. Ja, de pers wint uiteindelijk (altijd) omdat ze zo veel mogelijk commercieel geld hier proberen uit te halen door precies dat te publiceren wat hun het beste uitkomt om te verkopen. Wat een naar bijproduct van de mensheid is de pers. Die situeren zichzelf in elke positie als het maar geld oplevert. Het knappe is dat deze documentaire de neutraliteit weet te behouden en te bewaken.

De laatste aflevering was voor mij echt de meest indrukwekkende. Daar wordt de beerput geopend van het ontvoeren (en misbruik) van zoveel weerloze kinderen in een, blijkbaar, gigantisch opererend pedofilie netwerk wat te duister, te gruwelijk, is voor de mensheid om er mee geconfronteerd te willen worden. We kijken er langs, omheen, omdat het te donker, te horror, is voor woorden en gedachten om te beseffen.

In deze documentaire is Madeleine Mccann het uiteindelijke complete slachtoffer. En daarbij vele andere verdwenen kinderen waar we niks meer van horen, weten, zien.

En ik ? Ik kijk zo weer weg, leef verder, wil dit niet weten. Hoe menselijk is dat....?

avatar van Xeeno
Kreeg een beetje het idee dat het een soort vrijpleit-serie voor de ouders van Maddie was.

avatar van Dida
Het blijft fascinerend en is om gek van te worden. Wat is er toch met Madeleine McCan gebeurd? Deze docu kan daar helaas geen antwoord op geven. Wel wordt een gedetailleerd overzicht gegeven van alle onderzoeken, feiten en dwaalsporen. En dat zijn er heel wat. Soms voelt het allemaal iets te uitgerekt aan, maar aan de andere kant ook goed omdat het nodig is om in deze zaak zoveel mogelijk details te melden.

Hopen dat ze ooit nog wordt gevonden...

3,5 ster voor deze docu