Gli Anni Più Belli (2020)

Alternatieve titel: The Best Years

Italië

geregisseerd door Gabriele Muccino
met Pierfrancesco Favino, Micaela Ramazzotti en Kim Rossi Stuart

Giulio, Gemma, Paolo en Riccardo zijn vier vrienden sinds 1980 tot nu. Ze groeiden samen op en gingen samen door de puberteit en volwassenwording. Ze deelden mooie momenten van hoop en succes, maar ook slechte tijden van teleurstellingen en mislukkingen. Hun verhaal van hun vriendschap is onlosmakelijk verbonden aan de geschiedenis van Italië van de laatste vier decennia.

Vanaf donderdag 6 augustus in de bioscoop (Cinéart Nederland)

Zoetige film. Weinig pretentieus. Zwak verhaal, maar mooie beelden van Rome. Dat vergoedt veel.

avatar van ohkino
hier en daar wat ontroering, voorspelbaar Italiaans drama

avatar van mrklm
De steeds veranderende onderlinge verhoudingen tussen drie mannen en een vrouw die elkaar in de zomer van 1982 leren kennen en in de bijna 40 jaar daarna samen plezier hebben, ruzie maken, uit elkaar groeien en door een speling van het lot toch weer bij elkaar komen. De verhaallijnen hebben veel weg van een soort compilatie uit veertig jaar As The World Turns en Pierfrancesco Favino kan echt niet meer doorgaan voor een twintiger. Regisseur/co-scenarist Gabriele Muccino houdt de vaart erin en Elo Molí zorgt zorgt voor voldoende fraaie plaatjes om te voorkomen dat je je gaat vervelen.

Totaal maar dan ook totaal oneens met de vele toch wel erg matige recensies van deze film. Het is één van de mooiste films die ik zag in de afgelopen jaren. Perfect gecast, de jonge jongens lijken heel goed op de oudere versies. Zonder veel bombarie snap je de intense pijn van Paulo.
Emotioneel, ook wanneer het niet bewust zo bedoeld is en zonder ondersteuning van al te dramatische muziek, zoals zo vaak in films zodat je al weet dat het stukje bedoeld is als tranentrekker. Niets van dit alles. Een verhaal over vriendschap en het leven. Alle facetten van het leven komen aan bod en niet op een langdradige wijze. Dingen worden duidelijk gemaakt zonder dat het er bovenop ligt, zoals de worsteling van Giulio met zijn keuze voor een "materialistisch" bestaan. Het feit dat hij Gemma verlaat, op dat moment volkomen begrijpelijk. Juist de snelheid van h et verhaal waarmee toch wordt duidelijk gemaakt hoe het lot, geluk, een samenloop van omstandigheden en bepaalde keuzes leven, liefde en vriendschap bepalen. De onnodige beelden van de val van de Berlijnse muur of de Twin towers zij de regisseur vergeven; dat was niet nodig geweest maar bedoeld om een tijdsbeeld aan te geven. Niet storend. Een werkelijk schitterende indrukwekkende film die je nog lang herbeleeft

Prachtige film over vriendschap door de jaren heen...