Kajillionaire (2020)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Miranda July
met Evan Rachel Wood, Debra Winger en Gina Rodriguez

Robert, Theresa en hun dochter Old Dolio wonen in een kaal bedrijfspand en houden hun hoofd financieel boven water door middel van oplichting en zwendel. De verhuurder eist echter dat ze binnen een paar dagen hun huurachterstand van 1500 dollar voldoen. Old Dolio heeft een zwendel bedacht met een reisverzekering waarmee ze in één klap uit de schulden zouden zijn. Maar daarvoor moet het gezin per vliegtuig naar New York en die reis verloopt niet zoals Old Dolio had verwacht.

• Vanaf 8 oktober in de bioscoop

avatar van joeychim_
Vanaf 8 oktober 2020 in de bioscoop (Universal Pictures International Netherlands)

Een vervreemdende film over een diep verlangen naar acceptatie en verbondenheid. 525 is een mooi getal.

avatar van Donkerwoud
Ze hebben eindelijk een film over mij gemaakt.

Een mooie film over armoede, eenzaamheid en ouder-kindrelaties. De film oogt echter bovenal prettig gestoord – ik ervoer de film ook als een comedy – maar het plot blijkt ook goed in elkaar te zitten. Uiteraard word je als kijker van een film over een gezin van zwendelaars zelf ook op het verkeerde been gezet maar je houdt er in dit geval geen slecht gevoel aan over.

avatar van predator
Mooi acteerwerk, vooral Wood en Rodriguez maken indruk. Verder eens met de filosoof.

avatar van ohkino
Voor mij zeker ook een (Amerikaanse) comedie, maar ook wel absurd en vreemd zo werd er in de zaal bijna niet gelachen. Er zat ook weer een herkenbare diepmenselijke kant aan. In de slotscene viel het laatste kwartje in het bakje.

avatar van Mads Smikkelsen
Aanrader! Goed verhaal en goed geacteerd.

Beetje gestolen van ‘Shoplifters’. Maar absurder, zonder humor.

avatar van robertinho
Ook zojuist bekeken. Door de trailer werd ik erg enthousiast, maar na twintig a dertig minuten had ik het wel gezien. Daarna werd het vooral veel van hetzelfde, zonder echt interessant te worden.

avatar van mrklm
De 26-jarige Old Dolio [Evan Rachel Wood] woont met haar ouders Robert [Richard Jenkins] en Theresa [Debra Winger] in een afgekeurd bedrijfspand. Samen proberen ze huurachterstand te voldoen op de voor hun gebruikelijke manier: door middel van oplichting en zwendel. Wanneer een paar vaste trucs geen resultaat meer opleveren bedenkt Old Dolio een plan waarmee ze het verschuldigde bedrag in één klap. Daarvoor moeten ze wel gebruik maken van een 'gewonnen' vliegreis naar New York. Tijdens die vliegreis besluiten Robert en Therese zonder overleg met Old Dolio een vierde persoon bij de zwendel te betrekken. En dat blijkt verstrekkende gevolgen te hebben voor alle betrokkenen.

Het eerste half uur zit vol vindingrijke, vaak hilarische momenten - let o.a. op de manier waarop het drietal probeert hun verhuurder te ontlopen - en met name Jenkins levert voortreffelijk acteerwerk af. Er is echter nauwelijks sprake van karakterverdieping waardoor het moeilijk is om begrip, laat staan sympathie, te hebben voor de zwendelpraktijken van deze familie. Het scenario weet je gelukkig ook in de zwakke tweede helft nog regelmatig aangenaam te verrassen.

avatar van peterjames777
Wat een heerlijke film. Absurd en quirky, maar ik werd er helemaal in gezogen. Mooie beelden, een fijne soundtrack en top performances. Rodriguez en Jenkins waren erg goed maar Evan Rachel Wood stal de show. Ontroerende performance.

Wat een aangename verrassing! Grote emoties in een quirky jasje. Leuke types, sterk acteerwerk en uitstekend script maken dit tot één van de betere en opvallender films van dit jaar. Heerlijk.

Ik vond de film erg leuk en bijzonder, weer eens wat anders met een gevoelige boodschap, mooi.
Evan Rachel Wood (Old Dolia), die naam viel me meteen op, ik ken haar van het jonge meisje uit de serie Once and Again. Ze heeft nog steeds dat kwetsbare in haar ogen maar nu is ze een volwassen vrouw. Een goede actrice en ze boeit. Debra Winger (Helena) had ik niet herkend in eerste instantie, het is een tijd geleden dat ik haar in een film heb gezien. Zeker ook een goeie actrice net als Richard Jenkins (Robert) een goede acteur is naar mijn mening.

Nou zie ik hier veel positieve reacties dus ik was benieuwd. Ik vrees dat ik toch iemand ben die deze film niet leuk vind. Ik houd juist van alternatieve films maar dit was te gemaakt. Raar gedoe. Alsof ik naar Neil van the Young Ones zat te kijken. Dat is toch geen sterk acteerwerk. Dat is een typetje spelen. Misschien als je van Monty Python houdt is dit iets.