The Laughing Policeman (1973)

Alternatieve titel: De Negende Passagier

Misdaad / Drama

geregisseerd door Stuart Rosenberg
met Walter Matthau, Bruce Dern en Louis Gossett Jr.

In San Francisco worden acht inzittenden van een autobus door een onbekende neergeschoten. Eén van de slachtoffers is agent Dave Evans, de partner van Jake Martin. Om de daders te kunnen vatten, begint de politie een onderzoek naar het privé-leven van de slachtoffers. Jake is er echter van overtuigd dat de moordpartij iets te maken heeft met een oude, onopgehelderde zaak.

avatar van Floris22
Goeie film, helaas soms wat traag. Maar er zitten ook stukken in waar je met zwetende handen afwacht hoe het afloopt. Niet zo goed als ik had verwacht.

avatar van brucecampbell
ik heb deze vroeger op vhs gehad en ik zou hem terug willen vinden maar dan het liefst op dvd!

Art
Ik dacht al wat een bekende titel maar dit is dus een verfilming van één van de boeken van het Zweedse schrijversduo Sjöwall & Wahlöö!

brucecampbell schreef:

DVD Pacific - DVD - Laughing Policeman - dvdpacific.com

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Viva VHS!

Al is deze vast ook wel op DVD te verkrijgen, ik had 'slechts' de magnetische tape.

De film begint grimmig en introduceert de charismatische Matthau snel. Al moet ik zeggen dat Dern voor mij de film vooral van sjeu voorzag. Ook Gossett Jr. is prettig aanwezig, iets wat helaas niet van de rest van de cast gezegd kan worden. Met name de 'actrices' waren vaak erg matig.

Het verhaaltje is leuk en e.e.a. is onderhoudend geschoten. Komische dialogen ook. Het einde de dagenlange achtervolging duurt ietwat te lang, mijns inziens.

Redelijk.

avatar van Poisonthewell
Zeer fijne procedural, een Dirty Harry ripoff, maar iets minder hysterisch. De doses homofobie en racisme worden hier naar het lijkt ook wel met tegenzin te worden uitgedeeld (uitgebreid aanwezig om op het commerciele succes van Harry Callahans haatdragendheid mee te kunnen liften, maar het lijkt niet sincere en is daarom draaglijker). Bruce Derns gecontroleerde maar energieke performance is inderdaad het meest in het oog springende element.

avatar van Insignificance
Van dit soort politiefilms zijn er nogal wat en deze verzuipt ergens laag in de grijze middenmoot. De kille busmoord legt een aardige basis, maar verder weet het zich op geen enkele manier te onderscheiden en doet het met allerhande zaken die elders al eens (veel) beter zijn gedaan. Zoals bij het centrale duo. Dern heeft z'n cynisme tenminste nog mee.

Maar Matthau, die toch een aardig CV bij elkaar heeft gespeeld, bakt er maar weinig van als brommende senior cop met een krasje. Film mist iets dat achter het netvlies haakt en dan boeit zo'n onderzoek maar mondjesmaat. Zelfs de achtervolging op wielen -we zijn in San Francisco, dan is dat dus verplichte kost- is aan de lullige kant. Teleurstellend.

avatar van Biosguru
Wat insignificance zegt.

avatar van dionj
Vanaf volgende week op blu-ray.

Blu-ray recensie

Binnenkort eens aanschaffen en bekijken, ben benieuwd...

avatar van clubsport
De film duurde mij te lang met teveel zijplotjes die op een gegven moment niet meer boeiend zijn
het duurt zo allemaal net wat te lang om de aandacht bij mij vast te houden .
het eind is echter wel weer aardig .

avatar van wihu61
Prima opening/einde en lekkere 70er jaren-sfeer. Alleen in het middenstuk ben ik iets kwijtgeraakt, duurde lang en ik miste uiteindelijk de clou, het waarom. Misschien beter opletten een tweede kijkbeurt, dat is hij zeker waard. Bruce Dern ben ik nooit zo weg van, ging hier nog nét goed...