Thunderdome Never Dies (2019)

Nederland
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Ted Alkemade en Vera Holland

In de documentaire wordt teruggeblikt op het ontstaan en de geschiedenis van de dancemuziek, één van de grootste muziekculturen in Nederland. ID&T-oprichters Duncan Stutterheim en Irfan van Ewijk en Mysteryland-initiatiefnemer Sander Groet blikken terug op de geboorte van Thunderdome. Het dance-event vond in 1992 voor het eerst plaats en groeide al snel uit tot het bekendste hardcore-evenement van Europa.

Vanaf 14 november in de bioscoop (Just Film Distribution)

avatar van Uier
De zoveelste hardcore docu met de bekende gezichten. Je zou zeggen dat de geinteresseerden ondertussen wel weten hoe hun gelieve scene ontstaan is.

Wat mij betreft mogen ze liever een goede fictieve film ala Beats (2019) maken met gabber als thema en hardcore als soundtrack. Daarvoor zou ik zeker wel naar de bioscoop gaan, maar een docu kijk ik liever thuis op de bank.

Voor de liefhebber is momenteel trouwens ‘30 jaar Dutch Dance’ te zien op de VPRO. (Ook online). Afl 2 gaat over de hardcore en hierin komt ook het verhaal van de eerste Thunderdome party (The Final Exam) uitgebreid aan bod, ook met Ducan en Irfan. Dus ook opmerkelijke timing voor wat betreft de release van deze docu.

avatar van russo
Uier schreef:

30 jaar dutch dance is van vorig jaar en is een serie afleveringen waarvan er 1 aflevering over de hardcore uit de jaren 90 gaat waar Thunderdome een onderdeel van was.

De timing van deze film is gekozen omdat het Thunderdome evenement ook dit jaar was en niet vorig jaar.

avatar van Fortune
Al jarenlang schreeuwen fans van Thunderdome dat het nooit doodgaat. Ze hebben zelf ook niet al te veel vertrouwen in hun eigen subcultuur als ze dat de hele tijd moeten benadrukken.

Fortune schreef:

Maar voorlopig draait de hardcore al 30 jaar mee en nog springlevend..... Maar weinig genres die dat op dit niveau kunnen evenaren.
Daarbij is het een quote die al geroepen werd midden jaren negentig en uitgegroeid tot de slogan van TD.

Heb em nog niet gezien, kijk thuis wel... Zal mij niks nieuws brengen op goeie herinneringen na.

Fortune schreef:

Ze roepen het dan ook meer als reactie op wat anderen roepen (dat het een fad zou zijn, niks zou voorstellen, niet genoeg diepgang zou hebben etc etc).

Beetje verrassend dat er nog geen stemmen staan hier, las dat de premiere toch goed uitverkocht was.

GMember schreef:

Dat is inderdaad behoorlijk lang.

Onderhond schreef:

Dat weet ik wel maar dat wordt ook wel over heel veel dingen gezegd. Niemand had verwacht inclusief de mensen die zelf in de scene zaten, dat het nog zou bestaan. Diepgang is misschien ergens wel een dingetje voor muziek dat bedoeld is om te beuken. Maar ik houd van techno en dat vinden gabbers dan weer saai en dat kan ik ook wel begrijpen.

Fortune schreef:
Dat weet ik wel maar dat wordt ook wel over heel veel dingen gezegd.

En vele dingen roepen dan ook [XXX] Will Never Die. Het is niet zo alsof geen enkel rocker of hiphopper dat ooit geroepen heeft.

Misschien gabbers iets harder dan de rest, maar er zijn dan ook weinig genres of substroming die al 30 jaar lang niet geapprecieerd/compleet genegeerd worden door de mainstream.

Edit: en in het geval van deze film heeft het er waarschijnlijk mee te maken dat de feestjes inderdaad een tijdje comateus zijn geweest. Dit is al de derde heropleving van de brand denk ik.

Moviemeter will never die!!!1

Onderhond schreef:

Dit is al de derde heropleving van de brand denk ik.

Het is 1x echt sterven na dood geweest 2000-2008 daarna begon het weer echt te leven richting de mainstream, nu zie je de laatste paar jaar weer de ouwe '90 trend weer herleven (early hardcore)
De stijl waar TD groot mee is geworden.

Ik ben nu 41 en in een hele andere levenstijl maar kan nog echt genieten van de ouwe tracks.

Het is 1x echt sterven na dood geweest 2000-2008

Hmmm? De eerste keer dat hardcore echt dipte was eerder 1998-2001, toen mellow en de Nederlandse gabber het genre helemaal vernielden. In 2001 zorgde Thunderdome (in nieuwe stijl) er eigenhandig voor dat via de darkcore het genre weer tot leven gewekt werd. In 2012 was het dan eerder Thunderdome zélf dat even comateus werd, wanneer men stopte met de feesten te organiseren, maar dit is sinds 2017 weer aan de gang geloof ik.

Zelf draag ik de brand nog een warm hart toe, maar met de oude hardcore heb ik niet zoveel meer. Ondertussen maken ze wel betere muziek in het genre.

Net gezien, wel leuk maar niet veel nieuws en veel oude beelden uit andere docus.

Voor mij is hardcore nu dood
Eerste feestje was in 1998 sindsdien altijd blijven gaan maar alleen wel feestjes waar meer is dan alleen mainstream van nu (ben meer van de classics/early/millennium/darkcore). Dat gekraak en gepiep zonder (of een filter) kick doet mij niets maar iedereen zijn ding.

Ben zelf nooit echt TD fan geweest, ik was meer van de rauwere stijl. PCP e.d. en de uptempo. TD was toch wat milder.

avatar van Vidi well
Opgroeien in de jaren ‘90 betekent dat je de gabbercultuur niet kon vermijden. Op mijn middelbare school liepen talloze jongeren met opgeschoren kapsels in trainingspakken van Cavello en Australian, met bijbehorende Nike Air Max schoenen. Zelf heb ik me ook nog een blauwe maandag gewaagd aan deze outfits, en enkele lokale housepartys meegepakt. Maar ik besefte al snel dat het niet mijn ding was, en bekeerde me tot hardrock en metal. Desondanks heeft de gabbercultuur altijd mijn interesse gehad, vanwege de extreme sound en omdat de muziek en de cultuur verbroederend lijken te werken.

Thunderdome Never Dies laat de op de opkomst van Thunderdome zien. We zien hoe een stel jongens met een boel bravoure de boel flink wakker schudden, feesten organiseren met luide muziek, totdat de commercie het overneemt en de boel bijna instort. Een typische rise and fall docu dus, met als voetnoot dat de fall hier gelukkig voorkomen werd door tijdig de stekker er (voorlopig) uit te trekken. Mooi om te zien hoe slim, maar tegelijkertijd naïef ze soms te werk gingen. Qua branding en marketing waren ze heel sterk, met de naam en het wizard-logo, terwijl ze qua patenten de en rechten de plank nogal eens mis leken te slaan. Ook jammer dat niet iedereen financieel de vruchten heeft mogen plukken van het harde werk.

Opmerkelijk genoeg gaat het in deze docu nauwelijks over muziek. De krachtige sound van hardcore wordt amper besproken, en als DJ’s aan het woord zijn, gaat het veelal over te organiseren feesten. Persoonlijk vind ik dat jammer. Daarentegen laat het goed zien waar het deze jongens vooral om ging: een groot feest organiseren, mensen bij elkaar brengen, verbroedering, en natuurlijk ook het vele geld dat er mee gemoeid gaat. En de liefde voor de sound van hardcore is zeker voelbaar tussen de regels door.

De vele oude beelden maken de docu een feest van nostalgie voor mensen die de jaren ‘90 en de muziek ondersteunt het geheel op beukende wijze. Als onbekende met de hele Thunderdome historie heb ik met in ieder geval goed vermaakt met deze docu.

avatar van ROOSKY
Deze muziekstroming heeft toch een belangrijk deel van mijn leven uitgemaakt, had daarom echt zin deze in de bios te zien, met name ook omdat die bpm’s daar vast lekker zouden doorkomen. Het was veelal een feest der herkenning, en leuk om de dj’s van toen met de koppen van nu te zien. En last but not least: de ontstaansgeschiedenis van Thunderdome. Die kende ik niet echt goed, interessant om eens te horen. Leuk man, er kwamen veel herinneringen uit die tijd weer naar boven.

Fortune schreef:

Dat hoeft helemaal niet benadrukt te worden maar mensen denken nog steeds dat het over gaat. En de realiteit bewijst wel van niet.

GMember schreef:

De stijl waar TD groot mee is geworden.

Het is geen enkele keren dood geweest, ook niet op een haar na. Dat de meesten het niet meer zien wil niet zeggen dat het er niet is, integendeel. Het is alleen niet meer zo commercieel maar meer underground terug en dat is alleen maar goed, Want er liepen teveel zwabbers (lees: nepperds) rond die het alleen maar interessant vonden omdat de iedereen achter de meute aan het lopen was.

Onderhond schreef:

Je kon op je klompen aanvoelen dat het terug ging komen. De scene is nooit dood/weg geweest. Al 30 jaar niet. Het ontwikkeld zich maar dat is normaal in elk genre. Wil niet zeggen dat de oude tracks niet nog steeds dik zijn.

tranceguy schreef:

Sja ik weet niet waar jij je kennis vandaan haalt maar ik stond er gewoon bij... Ken de meeste grote dj's persoonlijk zoals Bass-D, Pavo, Pila, Chronotrigger etc. etc. We hebben het nog vaak over deze periode dus kom niet aanzetten met "Underground" terwijl vele grote hc dj's niet meer konden rondkomen met alleen draaien en produceren. Dat er in die periode nog veel illegaaltjes waren en de echt garde onverminderd doorging is geen maatstaaf om te zeggen dat het niet dood was gebloed.

GMember schreef:

Van zo nabij heb ik het dan niet meegemaakt, maar heb toch ook altijd wel m'n voelsprieten in de meer underground kant van het genre gehad en eind '90s was er gewoon bitter weinig. En wat er dan uitkwam voelde niet echt fris of vernieuwend meer.

't Is natuurlijk leuk om kreten als "Hardcore will never die" te roepen, maar er is ook nog zoiets als de realiteit.

Onderhond schreef:

Eeehhh........Dat klop toch ook met wat ik zeg.......

Ja, mag ik het niet eens zijn met je?

Zeker wel hahaha

Eindelijk gezien...... En vond het nogal tegenvallen.
Eigenlijk niks wat al niet in eerdere docu's is verteld.
Weinig over de muziek zelf ook, bijna niks over de meest legendarische editie ooit volgens velen (waaronder ikzelf ook) in Fec Leeuwarden.

avatar van schumacher
Nog een leuke docu.
Ik heb de jaren 80 een stukje mogen meemaken en zeker de jaren 90 vond ik het beste ooit op gebied van muziek die eruit kwam en dit van veel verschillende genres. Nederland was vooral de hardcore terwijl Belgie vooral dance muziek was en Trance enz... samen met Nederland en Duitsland etc... mooiste tijd ooit die jaren 90.

Hardcore was niet meteen mijn lievelingsgenre, ik heb wel wat cd's gekocht dat wel maar van een volledige cd nam ik er alleen de aantal songs uit die ik wel goed vond.

Muziek verdwijnt nooit, muziek blijft bestaan, hardcore is er en zal nooit volledig uitdoven. Zelfs Elvis Presley is nog heel populair de dag van vandaag . Alleen..... nu hoor je er niet zoveel meer van tenzij je het echt nog volgt wat die hardcore betreft.

Vroeger was er ook veel meer muziek op den tv toch ook? Ook dat maakte een groot verschil.

Voor de liefhebbers van de jaren 90 van alom bekende dance/trance muziek (Bonzai en fiocco en atlantis 6 , absolom en noem maar op) die moet maar eens in tuneinradio of de app zelf in de androidstore c-dance retro opzetten. Hier staat dat wel regelmatig eens op omdat op de gewone radio zenders het echt geen vetten is, soms eens topradio maar ook dat is vaak een slappe hap meer geworden. En voor de rest is er niks meer van dance zenders in Belgie.

avatar van Bacon
Als liefhebber van gabber/hardcore was het wel aardig om de verhalen en muziek te horen. Maar als je niks met Hardcore/Thunderdome hebt kan je hier beter met een grote boog omheen gaan

avatar van Brabants
Thunderdome Never Dies is een titel waarbij ik vraagtekens heb. Het zal vast figuurlijk gezien nog voortleven maar in het echte leven is het echt wel zo goed als doodgebloed. Zelf heb ik er ook een blauwe maandag aan meegedaan. Experimenteren was leuk en de feesten een vage bedoeling. Maar het verveelt snel dat is wat me bij is gebleven. Wel leuk om het weer eens terug te zien de tijd waar je zelf ook onderdeel vanuit hebt gemaakt.

avatar van russo
Leuke docu om een keer gezien te hebben als je van de muziek zelf houdt of hebt gehouden.

Vond het eerste deel van de docu leuk om te zien, al is alles al tig keer opgeschreven in boeken en tijdschriften. Het hele gedeelte vanaf de periode 2001 tot nu (laatst half uur ofzo) vond ik erg rommelig, ging van de hak op de tak.

Juist die periode vond ik interessant omdat voor mij die periode het begin was dat ik naar feesten toe ging en juist daarover is veel minder bekend dat het gedeelte uit de jaren 90.

De rode draad door de hele docu waar Fransois wordt gevolgd is leuk gevonden, maar voor mensen die er niet bekend mee zijn is niet echt heel erg duidelijk hoe hij nou bij thunderdome terecht is gekomen en wat hij nou is voor thunderdome. Dit had wel wat duidelijker gemogen.

Al met al een leuke filmische film, een keer wat anders dan wat we normaal zien over hardcore en thunderdome. Maar niet een docu die ik snel nog een keer zal kijken.

Vroeg me wel af of de muziek op de bluray wel het zelfde is als de versie in de bios, begreep dat er wat problemen met muziek rechten waren en vond de muziek keuze bij sommige scenes wat vreemd (final exam uit 1992 met keiharde gabber. Terwijl dat toch echt een house feest was en geen hardcore feest.)

avatar van umbra
Hakkûh! Heerlijk! Fijne docu...vr de liefhebber ofcourse.